Lázár nagyot vállalt a MÁV nevében, és beszólt Pressmannak

  • narancs.hu
  • 2025. január 8.

Belpol

Visszaadják a jegy árának felét, ha 20 percnél többet késik a vonat.

Öt perc késéssel kezdődött a hvg.hu tudósítása szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter szerdai sajtótájékoztatója. Ennek azért volt jelentősége, mert ezen a Közlekedésinfón szóba került a késés is. 

Lázár János arról beszélt, hogy „példátlan lejárató kampány zajlik” a MÁV, a magyar tömegközlekedés ellen, miközben a MÁV, a Volán és a HÉV 2024-ben több mint egymilliárd utazást bonyolított le, 10 millió bérletet adva el. 2019-ben még csak 5,5 millió volt ez a szám. 11,9 millióról 13,5 millióra nőtt az eladott helyjegyek száma. Tavaly januártól novemberig 114 milliárd forint bevételt könyvelt el a három társaság az utasoktól, ennyi 2023-ban egész évben folyt be.

A közösségi közlekedés színvonalának javítása érdekében a miniszter tíz vállalást jelentett be.

Június elsejétől a jegy árának felét visszakapja, akinek a vonata vagy busza 20 percnél többet késik. Aki appon vett jegyet, az automatikusan kapja meg a visszajáró összeget, mások a pénztárban.

Ha a havi bérlet tulajdonosa azt tapasztalja, hogy legalább ötször késett 20 percet a vonata, jelzi az applikációban, és a következő bérlet árából 10 százalék kedvezményt kap. 2026. január elsejére a MÁV és a Volán-csoport állomási WC-it felújítják. Akinek jegye, bérlete van, ingyen használhatja a mosdókat a pályaudvarokon. Az IC-járatokon áprilistól takarító személyzet is lesz. 2026. április 30-ig 1000 új autóbuszt vesznek, még az idén 40 új villanymozdonyt és 15 dízelmozdonyt bérelnek, további 15 érkezik 2026-ban. Így a mozdonyok fele 40 évesnél fiatalabb lesz. Június elejére 50 új InterCity-kocsit és további 50 felújított kocsit állítanak forgalomba, 285 kocsit rendelnek meg idén.

A magyar kormány felvásárolja a GYSEV-et, Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala teljes vasútihálózatát, a Veszprém megyeinek egy részét ez a cég fogja működtetni.  Ez azzal jár, hogy a GYSEV-dolgozók MÁV-dolgozók lesznek, a cég járműállományát pedig „beforgatják”, így a Békés InterCityket például GYSEV-es mozdonyok húzzák.

Nyáron több száz busz segíti a MÁV-ot abban, hogy a vonatokon csökkenthesse a zsúfoltságot. Ha egy InterCity megtelik, ilyen buszokra szállhatnak, akiknek már nem jutott helyjegy. 

A jegyvásárláskor kiderül, van-e klíma a vonaton, jelzik, melyek a klímás járatok, és azok, amelyeken légbefújó rendszer hűt. Áprilistól indul a MÁV+ applikációja, ezen át lehet kérni a késés miatt visszafizetett pénzt.

A miniszter beszélt arról is, hogy január 31-ig jelentkezhetnek, akik fantáziát látnak a legnagyobb pályaudvarok üzemeltetésében, bár az ország tíz legnagyobb ingatlanfejlesztője már felvette a kapcsolatot a tárcával. Magyarországon Lázár szerint nem reális elvárás, hogy 200-zal közlekedjenek a vonatok, a 160-as sebességet lehet elérni sok felújítás árán. A hírportál cikke emlékeztet, hogy a kormány korábban 200-as sebességet ígért a tervezett Budapest–Kolozsvár gyorsvasútra.

A minisztert kérdezték más témákban is. Orbán Viktor indiai útjáról Lázár János azt mondta, a miniszterelnöknek is jár két hét szabadság, az utat pedig maga fizeti. 

A Rogán Antallal szemben bevezetett amerikai szankciókat szerinte nem lehet komolyan venni, ez a megbukott amerikai kormány lépése, ami egy szövetségestől szokatlan és méltatlan, a magyar szuverenitást is sérti. A döntés szerinte „szemenszedett hazugságokra, föltételezésekre alapszik, amelyekből egy szó sem igaz”. Lázár azt javasolja David Pressmannak, hogy miután lejárt a nagyköveti mandátuma, kerülje el Magyarországot.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.