Budapesten még szerezhetők információk a fideszes kábításon túl is, de mihez kezdünk velük?

  • Haskó László
  • 2018. június 1.

Publicisztika

A választás utáni elemzések a pártok szapulásán kívül semmiről sem szólnak.

Április nyolcadika óta azon rágódunk, hogyan történhetett meg, ami megtörtént. De nincsenek tanulságok, nincsenek következtetések, nincs jövőkép. A tisztességes véleményformálók arcul csapva érzik magukat, és sértődöttségük (csalódottságuk) ön- és közbénító hatású.

Pedig egyértelművé vált a helyzet. Aki április nyolcadika után sem veszi észre, hogy Orbán rendszere csak (és kizárólag!) a korrupcióról szól, az túl jóhiszemű. Sokan tudták, sokan mondták, hogy nagy a korrupció. Meg hogy rendszerszintű. Nem erről van szó. Az orbáni önkény a kasszafúrás törvényesítése és semmi más! Minden más csak süket duma, igény szerint (szavazatszerzés, pávatánc) változik. És mi ezen a süket dumán rágódunk 2010 óta.

Hazugság, csalás, lopás. Ezek azért nem egészen tisztességes dolgok.

Aki elfogadja, hogy az élete erről szóljon, az vagy ostoba, vagy szem a láncban. Mert „vétkesek közt cinkos aki néma”. A híres magyar gödör két oldalának ma már nem jobb és bal oldala van, hanem tisztességes és tisztességtelen. Értelemszerűen a két oldal között nem lehet kiegyezést remélni. A tisztességtelenséggel csak kollaborálni lehet. És lehet azt hazudni (magunknak is), hogy valójában a tisztességesek a tisztességtelenek. A kör itt zárul be. Nem pártokról vagy mozgalmakról beszélek, hanem emberekről, választópolgárokról.

A Nemzeti Korrupció Rendszere vidéken már kiépült.

A választási eredményekből látható a rendszertől való függés mértéke. Közigazgatásban már Budapest is elbukott. Rossz modorú főpolgármesterünk nem kollaboráns, hanem a rendszer alapeleme, kerületi társaival együtt. A nem fideszes polgármesterek a fideszes többségű testületek rabjai, kényszerkollaboránsok. Hangsúlyozni szeretném: nem politikai együttműködők, hanem bűnpártolók. Budapesten azonban (még) van információ a „süket dumán” kívül is. A fővárosban leadott szavazatok minősített többsége szerint a lakosok nem szeretik a hazudós-lopós diktátort, aki örök idegen a városias civilizációban (és kultúrában). Szeret ártani nekünk. El akarja foglalni a városunkat. Százezrek szívből tüntettek ellene.

Az ő igazságérzetükkel éltek vissza a megmozdulások szervezői, akik elfeledkeztek célt megjelölni.

Pedig ezzel az igazságérzettel ki lehetne söprűzni a trónbitorlókat a budai várból. Először is a tisztességeseknek meg kellene szüntetni mindenféle együttműködést az NKR-rel. Például nem szervezünk konferenciát a korrupció jelképének, az új fővárosi kormánymegbízottnak (államtitkár), mondván, hátha igazat mond. Ugyan miért tenné? Aki egy 20 milliárdosra tervezett beruházást szemrebbenés nélkül tornázott fel 300 milliárdosra, amely tíz nap szolgálat után a legjobb úton van az enyészet felé, attól mire számítunk? Egy kis csúszópénzre. Ez a választók félrevezetése.

Aztán válaszút elé kell állítani a főpolgármestert: vagy megszervez egy érdemi és tisztességes budapesti „nemzeti konzultációt” egy új önkormányzati törvény megalkotásáról, vagy azonnal lemond. Ha maradni akar, ki kell nyilvánítania az új „budapesti államtitkárság” alkotmányellenességét. Ez valóban a Magyar Korrupt Királyság megdöntésének előkészületeire utaló jelzés lenne.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.