Dénes Ferenc

Dávid király

David Beckham visszavonult

  • Dénes Ferenc
  • 2013. június 23.

Publicisztika

Egy valamirevaló népmesei hős, ha nem is túl okos, de megvan a magához való esze (kiváló üzleti érzéke). Erős a lába, megállja rajta a helyét, talpraesett (aranylábú fiú). Bár szegény sorban nevelkedik (középosztálybeli család), mesterségbeli tudásával eléri, hogy a hamuban sült pogácsához viszonylag hamar Kopi Luwak kávét szürcsöljön.

Helyre legény, talál gyorsan nőt is (Victoria!), aki bár nem királylány, dalolni-szőni csak tud (popipar és divatüzlet), hogy szép családot alapítsanak, sok (4) gyermekkel. Előbb-utóbb persze kinövi az unalmas várost (Manchester), hogy először a spanyol király udvarában (Madrid), majd az "perencián túl (Los Angeles) próbáljon szerencsét. Kiáll minden próbát, és amikor eljő az idő, stílusosan a fények városában (Párizs) lép le a színről. Íme, David Robert Joseph Beckham igaz története.

Jön Becks

Az 1975 májusában, London külvárosában születő gyerek két fontos dolgot örökölt szüleitől. A konyhai kisegítő apa a labdarúgás és a Manchester United iránti rajongását plántálta belé, míg fodrász édesanyjától - furcsa, de fontos momentum - a megjelenés, a stílus, a divat iránti érzékenységet és érzéket kapta. Bár játszott a Spurs akadémiáján is, alkalmasint egy út volt előtte: 14 évesen került a United utánpótláscsapatába, 16 évesen kötötte első hivatásos szerződését, s 1992-ben már a felnőttek közt is bemutatkozott. A Manchester United legendás 92-es osztályának tagjaként - többek közt Ryan Giggs, Paul Scholes, Gary és Phill Neville, Nicky Butt oldalán - 12 év alatt 265 mérkőzésen 61 gólt rúgott, és majdnem mindent megnyert, amit csak lehet: Bajnokok Ligáját, hatszor angol bajnokságot, kétszer FA-kupát, négyszer Community Shieldet és egy FA-utánpótláskupát. Épp csak világ- és Európa-bajnok nem volt.

2003-ban igazolt a Real Madridhoz, ahol spanyol bajnoki címet és Szuperkupát nyert, de a 2007-es idény már a Los Angeles Galaxynél találja, velük öt év alatt kétszer lesz MLS-bajnok úgy, hogy mellesleg az AC Milannal is játszik két részidényt. Pályafutását a napokban a Paris Saint-Germainben fejezte be, természetesen francia bajnokként. Az angol válogatottban 1996 és 2009 között 115 mérkőzésen 17 gólt szerzett.

Karrierje szorosan összefonódott a folyamattal, amely során a világszerte népszerű labdarúgósportból kifejlesztett látványfutball a világ első számú (sport)szórakoztatásává vált. Ez az átalakulás emelte őt a szórakoztatóipar világsztárjai közé - de neki is sokat köszönhet a globális futball.

Volt pár jobb játékos nála - lám, a menedzseri munkát vele egy időben befejező Sir Alex Ferguson 26 évére összeállított "álom Manchester Unitedek" kezdő tizenegyébe sehol se nagyon fér be -, de kiváló futballista volt, akit a védjegyévé vált rúgótechnikája emelt nemzetközi klasszissá.

A futballikon

Egy elemzés szerint legalábbis fizikai doktorátusra van szükség, ha valaki tudatos számítások alapján rúgná úgy a labdát, ahogyan ő fénykorában. Az 1996-ban a Wimbledon ellen a saját térfeléről ívelt gól, a United-szurkolók számára - és ellenkező előjellel, de a Bayern-drukkereknek is - feledhetetlen, 1999-es BL-döntőn a két Manchester-gólt előkészítő szöglete, a görög válogatottnak az utolsó percekben lőtt, vb-szereplést érő szabadrúgásgólja 2001 októberéből csak a három legismertebb példa.

A szakmai kiválóság szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy valaki nemzetközi sztár legyen. Életbevágó a média által vezérelt közvélemény hatékony kezelése is. Sok nagyszerű labdarúgó játszott a manchesteri csapatban - legendás 7-es mezét George Best, Bryan Robson és Eric Cantona után örökölte -, de a televízión keresztül, különösen a hölgy nézők számára David Beckham volt a legvonzóbb. Jóképű, jó kiállású fiatalember, akinek van stílusa, divatos, trendi, ráadásul sikeres és gazdag. Pont annyira balhés, hogy meg lehessen neki bocsátani, még akkor is, ha az 1998-as világbajnokság után (az argentinok ellen kiállítják) és a 2000-es Eb után (bemutat az őt szidalmazó szurkolóknak) rövid időre közellenség lesz. A sztársághoz fontosak a társadalmi gesztusok, és Beckham ezeket is bőven gyakorolta: UNICEF-nagykövet és a 2012-es londoni olimpiai pályázat arca; Párizsban a fizetését egy gyermekkórháznak utaltatja, de arra is van szeme, hogy "véletlenül" a tiltakozó United-szurkolók zöld-sárga sálát kanyarítsa a nyakába, amikor a Milannal újra az Old Traffordon jár. (Az esetről lásd: Zöld, sárga, vörös, Magyar Narancs, 2010. április 1.) Az indiai és az angol focistalány barátságáról szóló Csavard be, mint Beckham! (Bend It Like Beckham) című népszerű és dúsan díjazott film egyszerre tette ikonná a játékost, védjeggyé a rúgótechnikát, és helyezte a szociális érzékenység kontextusába a róla kialakuló képet.

A folyamatos médianyilvánosságot azonban mégsem a futball, hanem a házassága biztosította. 1999-ben kelt egybe Victoria Adamsszel, a Spice Girls egyik tagjával (Posh Spice). A BL-hős futballista és a popdíva családja ettől fogva a bulvárlapok sztárja: a gyerek születése, az átigazolások körüli "női intrikák", a híresztelések David félrelépéseiről, a társasági fellépések rendre megtalálják az utat a legnagyobb tabloidok címlapjára. A 2006-os németországi világbajnokság alatt állítólag csak egy ember volt, aki mindennap valamelyik országos német napilap első oldalán szerepelt - Victoria Beckham. A partin, amit 2007-ben, Los Angelesbe településük örömére adtak, részt vett Hollywood krémje, a film- és popipar, a művészvilág hírességei - már az USA-ban is trendi labdarúgóval mutatkozni, az európai futballt befogadta a szórakoztatóipar.

A nagykövet

Beckham sikerében nagy szerepet játszott az amerikai ligák mintájára, európai környezetre alkalmazott angol Premier League (PL) létrehozása 1992-ben, pontosabban az iránta fontmilliárdos nagyságrendben mutatkozó médiaérdeklődés a szigetországban és szerte a világon. A nagy ázsiai televíziócsatornák a PL-t választották húzó sportközvetítési terméknek, az ázsiai futballszurkolók pedig azt látták, hogy Angliában a Manchester United mindent visz. A PL első tíz idényében hétszer ők lettek a bajnokok, s ahogy az lenni szokott, az új fogyasztók most is a bajnokkal azonosultak. Így lett a United a világ vezető sportvállalata a 2000-es évekre, a csapat meghatározó játékosa pedig az ázsiai szurkolók első számú kedvence.

A navarrai egyetem két kutatója szerint 2002-ben Beckham médiaértéke japán nyelvterületen volt a legnagyobb, aztán az angol, majd a kínai következett. A spanyol nyelvű világban viszont a Beckham-márka csak ötödét érte, mint Japánban - egyértelmű tehát, hogy a középpályás 2003-as madridi igazolásában a kereskedelmi szempontok játszották az elsődleges szerepet. A Real Madrid a játékos PR-értékét felhasználva a bevételeit és ázsiai pozícióit igyekezett erősíteni, Beckham pedig a vagyonát növelte, kihasználva a róla elnevezett (de nem miatta bevezetett) kedvező spanyol adózási lehetőségeket, no meg a brandben rejlő anyagi lehetőségeket (például a mezeladásokból esedékes részesedést).

Küldetését Madridban befejezve hasonló üzleti szempontok vezették Los Angelesbe. Az amerikai liga (MLS) a labdarúgás helyi megerősítését várta tőle, ezért is engedélyezte a Galaxynak, hogy az öt évre szóló 250 millió dolláros szerződéssel átlépje a felső fizetési határt. A számítások beváltak. Beckhamnek is köszönhetően az MLS a világ 7. legtöbb fizető nézőt megmozgató bajnoksága lett (mérkőzésenként átlagosan 18 807 szurkolóval), de fokozódott a televíziós érdeklődés és a média- és a reklámipar figyelme is.

Igen, ez színtiszta üzlet - de miért lenne baj? Hiszen mindenki csak nyert. Nemcsak a Beckham család lett gazdagabb, nemcsak a Madrid és a Galaxy növelte jelentősen a bevételeit, de nyertek a szurkolók és általában a labdarúgás is. A szurkolókat nem verték át, kíváncsiak voltak Beckhamre, megvették a mezét, kimentek a meccseire - ebből gazdagodott mindenki. Nyilván azért tették mindezt, mert örömet szerzett nekik, szerették és élvezték a játékát. Ráadásul Ázsia és Észak-Amerika esetében a világ két olyan régiójáról beszélünk, ahol komoly népesség és jelentős gazdasági erő összpontosul - a sportág felemelkedése ezeken a területeken a következő években tovább erősítheti a világ labdarúgását. (Hogy ebben nekünk, magyar futballrajongóknak mi a jó, abba most nem mennék bele.)

Szegénylegényként érkezett, királyként távozik. Hiszem, hogy hódolat illeti mindezért. Köszöntse hát énekszó: There's only one David Beckham, one David Beckham.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.