Március 16-án rendezik a 98. akadémiai díjkiosztó gálát, azaz az Oscart. Számos díjesélyes film még bemutatásra vár, a legnagyobb esélyesek azonban már kezdenek körvonalazódni. Alig adják át ugyanis a díjakat, a következő évi harc szinte azonnal el is indul. Lássuk, hogy áll a verseny most, négy hónappal a gála előtt!
Habár a kritikusszövetségi díjakat, a Golden Globe-ot, a Brit Filmdíjat még nem osztották ki, tehát hivatalos Oscar-előrejelzéseink nincsenek, de nagyon úgy néz ki, hogy két, legfeljebb három film emelkedik ki a mezőnyből. Paul Thomas Anderson Egyik csata a másik utánja az egyértelmű éllovas: ez Leonardo DiCaprio főszerepléséről egy csapat lázadóról szól, akik az amerikai kormányzattal, különösen egy Lockjaw nevű ezredessel (Sean Penn) küzdenek a szabadságért (kritikánk a filmről itt olvasható). Egy nagyon is mai film napjaink megosztott Amerikájáról, benne egy csomó világsztárral és ígéretes tehetséggel (Teyana Taylor, Chase Infiniti), pörgős, izgalmas, akciódús, igazi moziélmény. Ami leginkább mellette szól, az a rendezője: Paul Thomas Anderson az egyik legelismertebb kortárs amerikai direktor, akit tizenegy Oscarra jelöltek, de eddig egyszer sem nyert. Anderson győzelmének nemcsak ideje lenne, de az Egyik csata a másik után egybehangzó vélemények szerint is az egyik legjobbja, amely ráadásul az első, nagyköltségvetésű mozija. Ami viszont ellene szól, az épp az, hogy talán túlzottan aktuális: nagyon a máról szól és nagyon amerikai, ez pedig az elmúlt években egyre diverzebbé váló Akadémia több tagját eltántoríthatja.
A másik nagy esélyes Chloé Zhao Hamnetje: ez William Shakespeare pályájának kezdetét mutatja be, elsősorban szerelmi életére, a családjára és arra koncentrálva, egy személyes tragédia miként ihlette a Hamlet megírására (kritikánk ide kattintva olvasható). A film elnyerte a Torontói Filmfesztivál fődíját, amely a közelmúltban igen jó Oscar-előrejelzőnek számított. A kosztümös filmeket általában szereti az Akadémia, a Hamnet ráadásul igazi érzelmes, letaglózó dráma, amely biztos, hogy megérinti a nézőjét, ez pedig szavazáskor még annál is fontosabb szokott lenni, mint hogy ki melyiket tartja a legjobb filmnek. A Hamnettel azonban pont az a helyzet, mint az Egyik csata a másik utánnal, azaz hogy ami az előnye, könnyen a hátrányává válhat: a hasonló kosztümös filmeket sokan eleve elutasítják, mert úgy érzik, túlzottan Oscar-kompatibilisek, mintha csak azért készültek volna, hogy elnyerjék a díjat. Épp ezért a Vulture máris kihirdette, hogy a Hamnet az aktuális Oscar rosszfiúja: versenytársaihoz képest túlzottan konvencionális és populista. Chloé Zhao ráadásul pár éve rendezőként és a legjobb film kategóriában is győzött A nomádok földje című kiváló filmjével.
Ezektől kissé lemarad az Oscar mostani sötét lova, a Bűnösök (kritikánk ott olvasható). Egy ikerpárról szól, akik szülőhelyükön kezdenének új életet egy szórakozóhely nyitásával, annak ajtajában azonban megjelenik maga a Gonosz, aki igyekszik mindenkit vámpírrá változtatni. Rendezője, Ryan Coogler napjaink egyik legmenőbb neve, aki jellemzően fekete szereplőkkel, az afro-amerikai kultúrával és történelemmel foglalkozik filmjeiben – a Bűnösök is jól illik ebbe a sorba. Vámpírfilmként nem vádolható azzal, hogy kifejezetten az Oscarra készült volna, ennek ellenére minden szempontból ez volt az év egyik első bombasikere. Az, hogy bemutatója és a jövő évi Oscar között közel egy év telt el, nem segíti az esélyeit, de szakértők szerint van akkora hatása, hogy az kitartson a gáláig. Az biztos, hogy díjazása meglepő, ám bátor húzás lenne.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


