Verzió 2025

Cica az istállóban

Olga Kosanović: Kicsit sem lipicai

Kritika

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A szerb származású Olga Kosanović ugyanis hiába született, élt és tanult Ausztriában, beszél tökéletesen (osztrák) németül, fizet tetemes mennyiségű adót és azonosul szívből választott hazájával, Ausztria egyszerűen nem szereti őt. Naivan azt hitte, előbbiek fényében honosítási kérelme puszta formaság lesz, de a hírhedt MA 35 nevű bevándorlási hivatal hűvös hangvételű és terjedelmes levélben közli vele, hogy épp 58 nappal töltött hosszabb időt külföldön a megengedettnél (tanulmányi és családi okok miatt), hogy állampolgárságért folyamodhasson. A számláló ezért nulláról indul, innentől fogva ismét nagyjából 10 évet kell eltöltenie az országban, hogy ismét próbálkozhasson.

A rendező nem sokat búslakodik kafkai kálváriáján, amelynek már a tizede is könnyekre fakasztana egy átlagos polgárt. Inkább ragyogó humorral és vizuális leleménnyel üzen hadat a híres(en szőrszálhasogató és cserébe nem is kimondottan hatékony) osztrák bürokráciának. Fáradhatatlanul kutatja fel sorstársait, megszólaltat együtt érző és rideg tisztviselőket, kritikus filozófusokat és társadalomtudósokat, osztrák polgárokat, bevándorlókat és tőről metszetteket egyaránt, hogy együtt segítsenek neki megfejteni a honosítás nehézségének nagy talányát. A válasz persze sejthető: a nemzet egy fikció, az osztrákok a saját identitásukat illetően bizonytalan keverékek (ahogy az állam nemzeti szimbólumaként elhíresült lipicai paripák is), inkább a szív, az érzések, a kapcsolatok alkotják az oly megfoghatatlan nemzeti identitást, mint a vér és a dokumentumok tömkelege. Csak sajnos a hivatali gépezet pusztán számokat és száraz adatokat ismer.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.