Verzió 2025

Cica az istállóban

Olga Kosanović: Kicsit sem lipicai

Kritika

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A szerb származású Olga Kosanović ugyanis hiába született, élt és tanult Ausztriában, beszél tökéletesen (osztrák) németül, fizet tetemes mennyiségű adót és azonosul szívből választott hazájával, Ausztria egyszerűen nem szereti őt. Naivan azt hitte, előbbiek fényében honosítási kérelme puszta formaság lesz, de a hírhedt MA 35 nevű bevándorlási hivatal hűvös hangvételű és terjedelmes levélben közli vele, hogy épp 58 nappal töltött hosszabb időt külföldön a megengedettnél (tanulmányi és családi okok miatt), hogy állampolgárságért folyamodhasson. A számláló ezért nulláról indul, innentől fogva ismét nagyjából 10 évet kell eltöltenie az országban, hogy ismét próbálkozhasson.

A rendező nem sokat búslakodik kafkai kálváriáján, amelynek már a tizede is könnyekre fakasztana egy átlagos polgárt. Inkább ragyogó humorral és vizuális leleménnyel üzen hadat a híres(en szőrszálhasogató és cserébe nem is kimondottan hatékony) osztrák bürokráciának. Fáradhatatlanul kutatja fel sorstársait, megszólaltat együtt érző és rideg tisztviselőket, kritikus filozófusokat és társadalomtudósokat, osztrák polgárokat, bevándorlókat és tőről metszetteket egyaránt, hogy együtt segítsenek neki megfejteni a honosítás nehézségének nagy talányát. A válasz persze sejthető: a nemzet egy fikció, az osztrákok a saját identitásukat illetően bizonytalan keverékek (ahogy az állam nemzeti szimbólumaként elhíresült lipicai paripák is), inkább a szív, az érzések, a kapcsolatok alkotják az oly megfoghatatlan nemzeti identitást, mint a vér és a dokumentumok tömkelege. Csak sajnos a hivatali gépezet pusztán számokat és száraz adatokat ismer.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.

Bizarr kampányfogás

Egyes temetkezési vállalkozók „ömlesztve” szállítják a halottakat a krematóriumba – hangzott el egy kegyeleti tevékenységet végző, több Csongrád-Csanád megyei önkormányzat tulajdonában lévő cég taggyűlésén. A helyi sajtó és a politika botrányt kiáltott, a szakmai szervezet vezetője szerint viszont lehetetlen, hogy ilyen előfordulna. Bizonyíték nincs.

Mester és tanítvány

Évtizedeken át tartó konfliktust okozott, hogy az 1987-es férfi kosárlabda-bajnokság fináléjának harmadik, mindent eldöntő mérkőzésén Patonay Imre edző egyetlen percre sem küldte be a pályára Bebes Istvánt. Útjuk később a sportban és a politikában is keresztezte egymást.