Verzió 2025

Út a féktelenbe

Maciej J. Drygas: Vonatok

  • 2025. november 12.

Kritika

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

A későbbiekben is hálás téma volt a gyorsaság és erő, illetve a letéríthetetlen sorsszerűség és a kényszerű összezártság szimbólumává váló szerelvények száguldása, vagy éppen lassú, monoton, megállíthatatlanságot sugárzó haladása a síneken. Az egyik első dokumentumfilm is, az Éjszakai posta (Basil Wright, 1936) ezt a dinamizmust emeli piedesztálra. Kézenfekvő analógiát is találhatunk a film és a vasút között, amennyiben mindkettő tágíthatta volna az emberiség horizontját. Petőfi még ekként lelkesedett: „Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok, csináljatok! (…) Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei.” Balázs Béla meg így írt A látható ember című alapvetésében: „A film lassanként eltünteti az arckifejezések és a mozdulatok éles határvonalait a népek között, amely pedig erősebb volt mint a vámok és sorompók. És amikor az ember végre majd teljesen láthatóvá válik, akkor a nyelvek különbsége ellenére mindig önmagát ismeri fel.” Tudjuk, hogyan ömlöttek szét az életnek nedvei, és hogyan ismerte fel önmagát a másikban az ember.

Ezt a folyamatot jeleníti meg Maciej J. Drygas (majdnem) kizárólag dokumentumfelvételekből álló filmje – kontextusukból kiragadva, illetve a valóságos kontextusukba helyezve a propaganda­filmek is újra dokumentummá válnak. Az alkotói attitűd kifejezetten visszahúzódó, kronológia van, semmi narráció, zene időnként, a jellemzően némafilmes felvételekhez szinkronizált zörejek. Látjuk, hogy szerelnek össze egy mozdonyt, amely majd a szerelvényt húzza. Kalapkölteményekben pompázó úriasszonyok gyönyörködnek a tájban, de lassanként átveszik a terepet az I. világháború frontjaira menet büszkén mosolygó, onnan kar, láb vagy arc nélkül visszatérő katonák. Aztán megint béke lesz, Chaplint ünneplik a londoni, Hitlert a müncheni (?) pályaudvaron. Mindkettő meghatódik, csak a Führer, amikor mosolyog, még betegebbnek látszik. Aztán haláltáborokba tartó vonatokat látunk, Dachau ugyan felszabadul, de a vagonokban csak néhány túlélő van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.