Verzió 2025

Út a féktelenbe

Maciej J. Drygas: Vonatok

  • 2025. november 12.

Kritika

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

A későbbiekben is hálás téma volt a gyorsaság és erő, illetve a letéríthetetlen sorsszerűség és a kényszerű összezártság szimbólumává váló szerelvények száguldása, vagy éppen lassú, monoton, megállíthatatlanságot sugárzó haladása a síneken. Az egyik első dokumentumfilm is, az Éjszakai posta (Basil Wright, 1936) ezt a dinamizmust emeli piedesztálra. Kézenfekvő analógiát is találhatunk a film és a vasút között, amennyiben mindkettő tágíthatta volna az emberiség horizontját. Petőfi még ekként lelkesedett: „Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok, csináljatok! (…) Ezek a föld erei, / Bennök árad a müveltség, / Ezek által ömlenek szét / Az életnek nedvei.” Balázs Béla meg így írt A látható ember című alapvetésében: „A film lassanként eltünteti az arckifejezések és a mozdulatok éles határvonalait a népek között, amely pedig erősebb volt mint a vámok és sorompók. És amikor az ember végre majd teljesen láthatóvá válik, akkor a nyelvek különbsége ellenére mindig önmagát ismeri fel.” Tudjuk, hogyan ömlöttek szét az életnek nedvei, és hogyan ismerte fel önmagát a másikban az ember.

Ezt a folyamatot jeleníti meg Maciej J. Drygas (majdnem) kizárólag dokumentumfelvételekből álló filmje – kontextusukból kiragadva, illetve a valóságos kontextusukba helyezve a propaganda­filmek is újra dokumentummá válnak. Az alkotói attitűd kifejezetten visszahúzódó, kronológia van, semmi narráció, zene időnként, a jellemzően némafilmes felvételekhez szinkronizált zörejek. Látjuk, hogy szerelnek össze egy mozdonyt, amely majd a szerelvényt húzza. Kalapkölteményekben pompázó úriasszonyok gyönyörködnek a tájban, de lassanként átveszik a terepet az I. világháború frontjaira menet büszkén mosolygó, onnan kar, láb vagy arc nélkül visszatérő katonák. Aztán megint béke lesz, Chaplint ünneplik a londoni, Hitlert a müncheni (?) pályaudvaron. Mindkettő meghatódik, csak a Führer, amikor mosolyog, még betegebbnek látszik. Aztán haláltáborokba tartó vonatokat látunk, Dachau ugyan felszabadul, de a vagonokban csak néhány túlélő van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.