A Sráckor rendezője készített filmet a zeneszerzőről, aki snassznak találta Molnár Ferencet

Mikrofilm

A Blue Moonban az év talán legjobb alakítását láthatjuk Ethan Hawke-tól, aki a tragikus sorsú zeneszerző, Lorenz Hart bőrébe bújt. 

Valószínűleg mindannyian találkoztunk már olyan figurával, akinek be nem áll a szája. Az ilyenek folyamatosan, megállás nélkül beszélnek, mindig van még egy és még egy történetük, amelynek jellemzően ők maguk a hősei, amint egy híres emberrel paroláznak vagy jelen vannak a nagy történéseknél. Mindig ül a társaságukban valaki, akihez görcsösen ragaszkodnak, akit nem engednek el, amíg „egy utolsót” nem isznak velük vagy meg nem hallgatnak még egy örökbecsű anekdotát. Ott ülnek a bárpultnál vagy az összejövetelek egyik sarkában, cigizve-szivarozva, hevesen gesztikulálva magyaráznak, soha nincsenek egyedül, de valahogy mégis végtelenül magányosnak tűnnek. Tipikus mellékszereplők ők, akik talán épp ezért próbálják kompenzálni saját jelentéktelenségüket. Valójában ugyanis soha nem ők hajtják végre a nagy tetteket, nem ők alkotják a remekműveket, nem miattuk változtat irányt a világ menete – ők csak mindig ott vannak, valahol a közelben. 

Egy ilyen emberről szól a Blue Moon című film, amely ezt a mellékszereplőlétet minden eddiginél érzékletesebben ragadja meg. Főszereplője egy Lorenz Hart nevű zeneszerző, aki már az első képkockákon részegen, dülöngélve őgyeleg a hideg New York-i utcákon – hamar meg is tudjuk róla, hogy mindössze 48 évesen meghalt, miután ittasan az utcán kidőlve tüdőgyulladást kapott.

A hírről tudósító rádióbemondó ugyan elsorolja a klasszikus slágereket, amelyek a nevéhez köthetőek (Lady Is a Tramp, My Funny Valentine vagy épp a címadó Blue Moon), de egyértelmű, hogy egy ünnepelt szerző helyett egy lezüllött alakról van szó. Innen ugrunk vissza pár hónapot az időben 1943. március 31-re, az Oklahoma! című musical bemutatójának az estéjére. A darabot Hart korábbi állandó szerzőtársa, Richard Rodgers írta, aki a musicalen először dolgozott nélküle – új partnere egy Oscar Hammerstein nevű alak volt. Hart ezért egyszerre érez megbántottságot és irigységet, miközben lenézi az olyan könnyed musicaleket, mint az Oklahoma! Egy bárban üldögélve először a csapost, majd a zongoristát, később a betérőket szórakoztatja agymenéseivel, bölcsességeivel, történeteivel. Egyszerre várja, hogy Rodgers és kompániája a bemutató után megérkezzen, miközben egy randevút is szervezett az estére. 

A film remekül mutatja be Hart ellentmondásos figuráját: egyszerre tudálékos, de érzelmes, kissé irritáló, ám szórakoztató figura, iszákos, aki egy ideje már épp tiszta, de az este folyamán mégis jó néhány kör whiskyt legurít. Ami a szexualitását illeti, a film inkább csak sejtet: ugyan egy nővel (nem is akármilyennel, az Elizabeth Weiland nevű szereplőt Margaret Qualley alakítja) van találkozója, akinek a külsejéért és a személyiségéért is odáig van, mégis az a néző benyomása, hogy saját neméhez vonzódik. Ezzel kapcsolatban egy 2013-ban, a The Atlanticban megjelent cikk így írt: „Míg élt, terjedtek pletykák Larryről (azaz Lorenz Hartról) de a szexualitásáról soha nem jelent meg semmi nyomtatásban. Egy éjszaka Los Angelesben, 1933-ban egy hollywoodi szaklap munkatársa odalépett Dickhez (Richard Rodgers) egy partin, és azt mondta: ’Muszáj kérdeznem valamit Larryről... Igaz az, hogy Larry meleg?’ Erre Dick megragadta a gallérját, és azt mondta: ’Sosem hallottam ilyet. És ha lehozod, megöllek!’” 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.