A Sráckor rendezője készített filmet a zeneszerzőről, aki snassznak találta Molnár Ferencet

Mikrofilm

A Blue Moonban az év talán legjobb alakítását láthatjuk Ethan Hawke-tól, aki a tragikus sorsú zeneszerző, Lorenz Hart bőrébe bújt. 

Valószínűleg mindannyian találkoztunk már olyan figurával, akinek be nem áll a szája. Az ilyenek folyamatosan, megállás nélkül beszélnek, mindig van még egy és még egy történetük, amelynek jellemzően ők maguk a hősei, amint egy híres emberrel paroláznak vagy jelen vannak a nagy történéseknél. Mindig ül a társaságukban valaki, akihez görcsösen ragaszkodnak, akit nem engednek el, amíg „egy utolsót” nem isznak velük vagy meg nem hallgatnak még egy örökbecsű anekdotát. Ott ülnek a bárpultnál vagy az összejövetelek egyik sarkában, cigizve-szivarozva, hevesen gesztikulálva magyaráznak, soha nincsenek egyedül, de valahogy mégis végtelenül magányosnak tűnnek. Tipikus mellékszereplők ők, akik talán épp ezért próbálják kompenzálni saját jelentéktelenségüket. Valójában ugyanis soha nem ők hajtják végre a nagy tetteket, nem ők alkotják a remekműveket, nem miattuk változtat irányt a világ menete – ők csak mindig ott vannak, valahol a közelben. 

Egy ilyen emberről szól a Blue Moon című film, amely ezt a mellékszereplőlétet minden eddiginél érzékletesebben ragadja meg. Főszereplője egy Lorenz Hart nevű zeneszerző, aki már az első képkockákon részegen, dülöngélve őgyeleg a hideg New York-i utcákon – hamar meg is tudjuk róla, hogy mindössze 48 évesen meghalt, miután ittasan az utcán kidőlve tüdőgyulladást kapott.

A hírről tudósító rádióbemondó ugyan elsorolja a klasszikus slágereket, amelyek a nevéhez köthetőek (Lady Is a Tramp, My Funny Valentine vagy épp a címadó Blue Moon), de egyértelmű, hogy egy ünnepelt szerző helyett egy lezüllött alakról van szó. Innen ugrunk vissza pár hónapot az időben 1943. március 31-re, az Oklahoma! című musical bemutatójának az estéjére. A darabot Hart korábbi állandó szerzőtársa, Richard Rodgers írta, aki a musicalen először dolgozott nélküle – új partnere egy Oscar Hammerstein nevű alak volt. Hart ezért egyszerre érez megbántottságot és irigységet, miközben lenézi az olyan könnyed musicaleket, mint az Oklahoma! Egy bárban üldögélve először a csapost, majd a zongoristát, később a betérőket szórakoztatja agymenéseivel, bölcsességeivel, történeteivel. Egyszerre várja, hogy Rodgers és kompániája a bemutató után megérkezzen, miközben egy randevút is szervezett az estére. 

A film remekül mutatja be Hart ellentmondásos figuráját: egyszerre tudálékos, de érzelmes, kissé irritáló, ám szórakoztató figura, iszákos, aki egy ideje már épp tiszta, de az este folyamán mégis jó néhány kör whiskyt legurít. Ami a szexualitását illeti, a film inkább csak sejtet: ugyan egy nővel (nem is akármilyennel, az Elizabeth Weiland nevű szereplőt Margaret Qualley alakítja) van találkozója, akinek a külsejéért és a személyiségéért is odáig van, mégis az a néző benyomása, hogy saját neméhez vonzódik. Ezzel kapcsolatban egy 2013-ban, a The Atlanticban megjelent cikk így írt: „Míg élt, terjedtek pletykák Larryről (azaz Lorenz Hartról) de a szexualitásáról soha nem jelent meg semmi nyomtatásban. Egy éjszaka Los Angelesben, 1933-ban egy hollywoodi szaklap munkatársa odalépett Dickhez (Richard Rodgers) egy partin, és azt mondta: ’Muszáj kérdeznem valamit Larryről... Igaz az, hogy Larry meleg?’ Erre Dick megragadta a gallérját, és azt mondta: ’Sosem hallottam ilyet. És ha lehozod, megöllek!’” 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.