Könyv

A jóság hímpora

Krasznahorkai László: A magyar nemzet biztonsága

Kritika

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Ám másfelől egy igen kellemetlen figura, általános elhanyagoltság jellemzi, ételpecsétes zakója hemzseg a korpától. Hiába szövődik köztük egyre szorosabb barátság, és lesz a „tanár úrból” „Bandikám”, az entomológusban föltámad a gyanú, hogy az író valójában nem is a bonyolult elméleti kérdés miatt kéri a segítségét, hanem őróla akar regényt írni. A feltételezés mintha nem is állna távol a valóságtól, noha végül a regény nem készül el, sőt az író bejelenti, hogy felhagy az írással. Ám a regénybeli regény el nem készültét elbeszélő regény nagyon is elkészült, és kísértetiesen emlékeztet arra, ami az el nem készült regényről tudható. Csakhogy a dologhoz szintén hozzá­tartozik az elkészült regény végén szereplő, Krasznahorkai László nevével ellátott figyelmeztetés, hogy a könyvben szereplő személyek mindenestől a képzelet művei, és hasonlóságuk minden valós személlyel „kizárólag a huncut véletlen műve”.

A magyar nemzet biztonsága igazi tükörlabirintus, állandó iróniával átszőve. Ugyanakkor ez a labirintus számos különös elágazásból, fordulóból, szegletből áll, kevésbé metaforikusan fogalmazva a regényanyag viszonylag kis terjedelme ellenére roppant gazdag. Ráadásul minden fejezetben más kerül előtérbe, mintha folyton megváltozna, hogy mindközönségesen mondva miről is szól a regény – az entomológus élettörténetéről, az élet mibenlétének elméleti kérdéséről, az irodalom kudarcáról, egy barátság kialakulásáról, a kisszerű hétköznapi valóságról stb. Egészen pontosnak bizonyul tehát az elsőre ironikusnak tűnő felépítés: a regény tíz BEVEZETÉS című fejezetből áll (és két rövid LASSANVÉGE címűből). A fejezetnyi óriásmondatok mérnöki megmunkáltságúak és bámulatos kanyarokat írnak le, miközben valóban mederben maradnak. (Persze a Krasznahorkai-féle óriásmondatot kár túlmisztifikálni: megvan kevésbé jelentős művekben – Mindig Homérosznak, Herscht07769 –, nincs meg több jelentős – tántangó, Az urgai fogoly – könyvében.) Az igen sokrétű regényanyagból most csak néhány fontos szálat emelek ki. Ott van rögtön a nagy elméleti kérdés, amely valósággal megfertőzi a regénybeli írót, nem hagyva nyugtot neki, és amely valamelyest más formában az entomológust is hosszú ideig megszállottan foglalkoztatta. Nehéz röviden összefoglalni, mire is vonatkozik pontosan ez a kérdés, az író is újra- és újrafogalmazva traktálja vele végeláthatatlan telefonbeszélgetésekben az entomológust (míg annak egyszer már a füle is belefájdul). Az élet céljáról vagy céltalanságáról van szó, a természetet átható irdatlan erőről, a kétségbeesett élni vágyásról – arról, hogy miért van egyáltalán élet, és miért akar az élet ennyire élni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.