Könyv

A jóság hímpora

Krasznahorkai László: A magyar nemzet biztonsága

Kritika

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Ám másfelől egy igen kellemetlen figura, általános elhanyagoltság jellemzi, ételpecsétes zakója hemzseg a korpától. Hiába szövődik köztük egyre szorosabb barátság, és lesz a „tanár úrból” „Bandikám”, az entomológusban föltámad a gyanú, hogy az író valójában nem is a bonyolult elméleti kérdés miatt kéri a segítségét, hanem őróla akar regényt írni. A feltételezés mintha nem is állna távol a valóságtól, noha végül a regény nem készül el, sőt az író bejelenti, hogy felhagy az írással. Ám a regénybeli regény el nem készültét elbeszélő regény nagyon is elkészült, és kísértetiesen emlékeztet arra, ami az el nem készült regényről tudható. Csakhogy a dologhoz szintén hozzá­tartozik az elkészült regény végén szereplő, Krasznahorkai László nevével ellátott figyelmeztetés, hogy a könyvben szereplő személyek mindenestől a képzelet művei, és hasonlóságuk minden valós személlyel „kizárólag a huncut véletlen műve”.

A magyar nemzet biztonsága igazi tükörlabirintus, állandó iróniával átszőve. Ugyanakkor ez a labirintus számos különös elágazásból, fordulóból, szegletből áll, kevésbé metaforikusan fogalmazva a regényanyag viszonylag kis terjedelme ellenére roppant gazdag. Ráadásul minden fejezetben más kerül előtérbe, mintha folyton megváltozna, hogy mindközönségesen mondva miről is szól a regény – az entomológus élettörténetéről, az élet mibenlétének elméleti kérdéséről, az irodalom kudarcáról, egy barátság kialakulásáról, a kisszerű hétköznapi valóságról stb. Egészen pontosnak bizonyul tehát az elsőre ironikusnak tűnő felépítés: a regény tíz BEVEZETÉS című fejezetből áll (és két rövid LASSANVÉGE címűből). A fejezetnyi óriásmondatok mérnöki megmunkáltságúak és bámulatos kanyarokat írnak le, miközben valóban mederben maradnak. (Persze a Krasznahorkai-féle óriásmondatot kár túlmisztifikálni: megvan kevésbé jelentős művekben – Mindig Homérosznak, Herscht07769 –, nincs meg több jelentős – tántangó, Az urgai fogoly – könyvében.) Az igen sokrétű regényanyagból most csak néhány fontos szálat emelek ki. Ott van rögtön a nagy elméleti kérdés, amely valósággal megfertőzi a regénybeli írót, nem hagyva nyugtot neki, és amely valamelyest más formában az entomológust is hosszú ideig megszállottan foglalkoztatta. Nehéz röviden összefoglalni, mire is vonatkozik pontosan ez a kérdés, az író is újra- és újrafogalmazva traktálja vele végeláthatatlan telefonbeszélgetésekben az entomológust (míg annak egyszer már a füle is belefájdul). Az élet céljáról vagy céltalanságáról van szó, a természetet átható irdatlan erőről, a kétségbeesett élni vágyásról – arról, hogy miért van egyáltalán élet, és miért akar az élet ennyire élni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.

Bizarr kampányfogás

Egyes temetkezési vállalkozók „ömlesztve” szállítják a halottakat a krematóriumba – hangzott el egy kegyeleti tevékenységet végző, több Csongrád-Csanád megyei önkormányzat tulajdonában lévő cég taggyűlésén. A helyi sajtó és a politika botrányt kiáltott, a szakmai szervezet vezetője szerint viszont lehetetlen, hogy ilyen előfordulna. Bizonyíték nincs.

Mester és tanítvány

Évtizedeken át tartó konfliktust okozott, hogy az 1987-es férfi kosárlabda-bajnokság fináléjának harmadik, mindent eldöntő mérkőzésén Patonay Imre edző egyetlen percre sem küldte be a pályára Bebes Istvánt. Útjuk később a sportban és a politikában is keresztezte egymást.