Tévésorozat

Jön a bolond!

Merénylet az elnök ellen

  • - turcsányi -
  • 2025. november 12.

Kritika

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Pedig érdemdús figura volt, emelte a vámokat, rövidre zárta az amerikai–spanyol háborút (behúzván például Puerto Ricót), csendes-óceáni és karib-tengeri nagyhatalommá tette hazáját (behúzván például Hawaiit), s ami azt illeti, a halála is filmbe illő, 1901-ben lőtte meg kétszer közvetlen közelről egy anarchista, bizonyos Leon Czolgosz. Bezzeg Lincolnról (16.) és Kennedyről (35.), illetve az ellenük elkövetett merényletekről filmek tucatjai készültek. Nem egy közülük igazán jóra is sikerült, gondoljunk csak Robert Redford 2010-es filmjére, A cinkosra, amely a Lincoln-gyilkosság utóéletét tárgyalja, vagy éppenséggel a B mozik gyöngyszemére, az 1984-es Gyulladáspontra, mely műalkotásban Hollywood két bukott angyala, Kris Kristofferson és Treat Williams a kopár texasi semmibe (a határvidékre) száműzve szembesül a Kennedy-gyilkosság húsz év után is ölő mérgével. A sor hosszú, az igazság viszont az, hogy a negyedik áldozat, James A. Garfield (a 20.) sem járt eddig sokkal jobban, mint McKinley. Eddig mindösszesen egy film készült róla, gondolták volna, hogy egy spagettiwestern? És azt is ellopta tőle JFK! Tonino Valerii nagy leleménye ugyanis az volt, hogy 1969-es filmjében, A hatalom árában fogta a Garfield-merényletet, és a washingtoni Baltimore és Potomac pályaudvarról elcipelte Dallasba, s felruházta a Kennedy-merénylet összes külsőségével, de olyannyira, hogy a maga módján még a híres Zapruder-filmet is beidézte. Hogy mindeme ügyeskedés mi célt szolgált, arra a film sajna elmulaszt válaszolni, de elővezeti a számos konteók egyikét, miszerint texasi földtulajdonosok összeesküvése volt az egész (nota bene négy évvel később ugyanezt szajkózta az Akció az elnök ellen című amerikai film is, Burt Lancasterrel és Robert Ryannel). Valeriit nyilván nem ezért szereti a művelt világ, hanem az 1973-as – westernkomédiának álcázott – meleg­óda, a Nevem: Senki miatt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.