Faust I-II.

  • 2015. április 22.

Snoblesse

2in2 – 1 Faust hétfőn, 1 Faust kedden, sztárgárdával.
false

 

Fotó: Németh Dániel

A Faust első része egy középkorú tanárember szellemi megfáradásáról, kiábrándulásáról szól. A második rész egy öregedő értelmiségi zavaros álomvilágába kalauzol minket. Oké-oké, de azért még kérnénk egy kis eligazítást a Katona József Színház igazgatójától és a címszerep alakítójától, Máté Gábortól:

Magyar Narancs: Szerinted most ezt miért kaptad?

Máté Gábor: Színészként én soha semmit nem bíráltam felül: ha valaki azt mondta, hogy én ez és ez vagyok, elfogadtam. Az elemző énem legfeljebb annyit akar megérteni, hogy ez miért lehetek én. Rengeteg Faustról tudok, fiatalról, öregről, mindenféle típusról. Schilling nagyon színházinak képzeli a Faustot, egyfajta rendező-színész viszonynak, ahogy egyik ember fejéből kipattan egy másik. Világos, hogy az igazgatóénemre is szüksége van. Arra, hogy én, mondjuk igazgatóként, fölötte állok egy másik embernek, egy színésznek, és ez most borul, hiszen Faust Mephistopheles alárendeltje.

Szereposztás:

Faust – Máté Gábor
Ősanya/Boszorkány/Gonosz szellem/Portás – Monori Lili m. v.
Wagner – Keresztes Tamás
Öreg paraszt – Székely B. Miklós m. v.
Mephistopheles – Kulka János
Diák – Dér Zsolt e. h.
Kanmajom/Bálint/Konferanszié – Nagy Ervin
Állat I./Nép – Tasnádi Bence
Állat II./Nép – Dankó István
Margaréta – Mészáros Blanka e. h.
Miniszter/Ellenzéki – Haumann Péter
Híres színésznő – Bodnár Erika
Asszony – Pelsőczy Réka
Proktofantazmista – Bán János
Széplány – Tóth Anita
Ministránsok/Patkányok – Fiúkórus
Asszonykórus     

FAUST II.

Faust/Császár – Máté Gábor
Mephistopheles/Phorkyas – Kulka János
Doktorandusz – Dér Zsolt e.h.
Wagner/Euphórion/Philemon – Keresztes Tamás
Homunculus/Vándor/Nyomor – Tóth Anita
Szfinx/Galatea/Lány/Bűn – Mészáros Blanka e. h.
Griff/Delfin/Felderítő I./Kar III. – Tasnádi Bence
Hangya/Delfin/Felderítő II./Kar II. – Dankó István
Khirón/Néreus/Hadvezér – Székely B. Miklós m. v.
Mantó/Phorkyas I./Markecolina/Gond – Monori Lili m. v.
Seismos/Anaxagoras/Érsek – Bán János
Lamia/Phorkyas II./Karvezető – Pelsőczy Réka
Thalés/Miniszter – Haumann Péter
Próteus/Harácsoldi/Kar I. – Nagy Ervin
Heléna/Baucis/Baj – Bodnár Erika
Szirének/Angyalok kórusa – Fiúkórus
Nimfák/Lamiák – Asszonykórus

Rendező: Schilling Árpád

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.