Faust I-II.

  • 2015. április 22.

Snoblesse

2in2 – 1 Faust hétfőn, 1 Faust kedden, sztárgárdával.
false

 

Fotó: Németh Dániel

A Faust első része egy középkorú tanárember szellemi megfáradásáról, kiábrándulásáról szól. A második rész egy öregedő értelmiségi zavaros álomvilágába kalauzol minket. Oké-oké, de azért még kérnénk egy kis eligazítást a Katona József Színház igazgatójától és a címszerep alakítójától, Máté Gábortól:

Magyar Narancs: Szerinted most ezt miért kaptad?

Máté Gábor: Színészként én soha semmit nem bíráltam felül: ha valaki azt mondta, hogy én ez és ez vagyok, elfogadtam. Az elemző énem legfeljebb annyit akar megérteni, hogy ez miért lehetek én. Rengeteg Faustról tudok, fiatalról, öregről, mindenféle típusról. Schilling nagyon színházinak képzeli a Faustot, egyfajta rendező-színész viszonynak, ahogy egyik ember fejéből kipattan egy másik. Világos, hogy az igazgatóénemre is szüksége van. Arra, hogy én, mondjuk igazgatóként, fölötte állok egy másik embernek, egy színésznek, és ez most borul, hiszen Faust Mephistopheles alárendeltje.

Szereposztás:

Faust – Máté Gábor
Ősanya/Boszorkány/Gonosz szellem/Portás – Monori Lili m. v.
Wagner – Keresztes Tamás
Öreg paraszt – Székely B. Miklós m. v.
Mephistopheles – Kulka János
Diák – Dér Zsolt e. h.
Kanmajom/Bálint/Konferanszié – Nagy Ervin
Állat I./Nép – Tasnádi Bence
Állat II./Nép – Dankó István
Margaréta – Mészáros Blanka e. h.
Miniszter/Ellenzéki – Haumann Péter
Híres színésznő – Bodnár Erika
Asszony – Pelsőczy Réka
Proktofantazmista – Bán János
Széplány – Tóth Anita
Ministránsok/Patkányok – Fiúkórus
Asszonykórus     

FAUST II.

Faust/Császár – Máté Gábor
Mephistopheles/Phorkyas – Kulka János
Doktorandusz – Dér Zsolt e.h.
Wagner/Euphórion/Philemon – Keresztes Tamás
Homunculus/Vándor/Nyomor – Tóth Anita
Szfinx/Galatea/Lány/Bűn – Mészáros Blanka e. h.
Griff/Delfin/Felderítő I./Kar III. – Tasnádi Bence
Hangya/Delfin/Felderítő II./Kar II. – Dankó István
Khirón/Néreus/Hadvezér – Székely B. Miklós m. v.
Mantó/Phorkyas I./Markecolina/Gond – Monori Lili m. v.
Seismos/Anaxagoras/Érsek – Bán János
Lamia/Phorkyas II./Karvezető – Pelsőczy Réka
Thalés/Miniszter – Haumann Péter
Próteus/Harácsoldi/Kar I. – Nagy Ervin
Heléna/Baucis/Baj – Bodnár Erika
Szirének/Angyalok kórusa – Fiúkórus
Nimfák/Lamiák – Asszonykórus

Rendező: Schilling Árpád

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.