Faust I-II.

  • 2015. április 22.

Snoblesse

2in2 – 1 Faust hétfőn, 1 Faust kedden, sztárgárdával.
false

 

Fotó: Németh Dániel

A Faust első része egy középkorú tanárember szellemi megfáradásáról, kiábrándulásáról szól. A második rész egy öregedő értelmiségi zavaros álomvilágába kalauzol minket. Oké-oké, de azért még kérnénk egy kis eligazítást a Katona József Színház igazgatójától és a címszerep alakítójától, Máté Gábortól:

Magyar Narancs: Szerinted most ezt miért kaptad?

Máté Gábor: Színészként én soha semmit nem bíráltam felül: ha valaki azt mondta, hogy én ez és ez vagyok, elfogadtam. Az elemző énem legfeljebb annyit akar megérteni, hogy ez miért lehetek én. Rengeteg Faustról tudok, fiatalról, öregről, mindenféle típusról. Schilling nagyon színházinak képzeli a Faustot, egyfajta rendező-színész viszonynak, ahogy egyik ember fejéből kipattan egy másik. Világos, hogy az igazgatóénemre is szüksége van. Arra, hogy én, mondjuk igazgatóként, fölötte állok egy másik embernek, egy színésznek, és ez most borul, hiszen Faust Mephistopheles alárendeltje.

Szereposztás:

Faust – Máté Gábor
Ősanya/Boszorkány/Gonosz szellem/Portás – Monori Lili m. v.
Wagner – Keresztes Tamás
Öreg paraszt – Székely B. Miklós m. v.
Mephistopheles – Kulka János
Diák – Dér Zsolt e. h.
Kanmajom/Bálint/Konferanszié – Nagy Ervin
Állat I./Nép – Tasnádi Bence
Állat II./Nép – Dankó István
Margaréta – Mészáros Blanka e. h.
Miniszter/Ellenzéki – Haumann Péter
Híres színésznő – Bodnár Erika
Asszony – Pelsőczy Réka
Proktofantazmista – Bán János
Széplány – Tóth Anita
Ministránsok/Patkányok – Fiúkórus
Asszonykórus     

FAUST II.

Faust/Császár – Máté Gábor
Mephistopheles/Phorkyas – Kulka János
Doktorandusz – Dér Zsolt e.h.
Wagner/Euphórion/Philemon – Keresztes Tamás
Homunculus/Vándor/Nyomor – Tóth Anita
Szfinx/Galatea/Lány/Bűn – Mészáros Blanka e. h.
Griff/Delfin/Felderítő I./Kar III. – Tasnádi Bence
Hangya/Delfin/Felderítő II./Kar II. – Dankó István
Khirón/Néreus/Hadvezér – Székely B. Miklós m. v.
Mantó/Phorkyas I./Markecolina/Gond – Monori Lili m. v.
Seismos/Anaxagoras/Érsek – Bán János
Lamia/Phorkyas II./Karvezető – Pelsőczy Réka
Thalés/Miniszter – Haumann Péter
Próteus/Harácsoldi/Kar I. – Nagy Ervin
Heléna/Baucis/Baj – Bodnár Erika
Szirének/Angyalok kórusa – Fiúkórus
Nimfák/Lamiák – Asszonykórus

Rendező: Schilling Árpád

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.