Krétakör: Krízis-trilógia

  • 2012. március 15.

Snoblesse

Gátságunk története - film is, színház is, opera is, de nem féltetlenül ebben a sorrendben a Gát családról szóló krízis-trilógia.


Mi az? Elől film, középen opera, hátul színdarab. A Krétakör Krízis-trilógiája ez; a Gát családról, a mindenkiben megbújó Gátról, a Gátokban megbújó mindenkiről. Vegyes technikájú, három részes a produkció, melyben a Gát család minden tagja megkapja a maga műfaját. Az első rész (jp.co.de) a filmes megközelítésé: Gát Balázs, a tizennyolc éves fiú egy kísérleti film keretei között kísérli meg a felnőtté válást. A második részben (Hálátlan dögök) az operáé  és a 45 éves apáé, a gyermekpszichiáter Gát Gyuláé a főszerep, a kamaraopera másik szereplője pedig  az orvos páciense, a hétszeres gyermekeken elkövetett erőszakkal és gyilkossággal vádolt Ádám. A papnő című harmadik részben színre lép az anya is, a trilógiát lezáró színdarab a vidéki drámapedagógus (s hajdan volt színésznő) ugyancsak nem rózsás története. A Gát család krízisei március 17-én és 18-án, 16.00-kor kezdődnek a Trafóban.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."