Krétakör: Krízis-trilógia

  • 2012. március 15.

Snoblesse

Gátságunk története - film is, színház is, opera is, de nem féltetlenül ebben a sorrendben a Gát családról szóló krízis-trilógia.


Mi az? Elől film, középen opera, hátul színdarab. A Krétakör Krízis-trilógiája ez; a Gát családról, a mindenkiben megbújó Gátról, a Gátokban megbújó mindenkiről. Vegyes technikájú, három részes a produkció, melyben a Gát család minden tagja megkapja a maga műfaját. Az első rész (jp.co.de) a filmes megközelítésé: Gát Balázs, a tizennyolc éves fiú egy kísérleti film keretei között kísérli meg a felnőtté válást. A második részben (Hálátlan dögök) az operáé  és a 45 éves apáé, a gyermekpszichiáter Gát Gyuláé a főszerep, a kamaraopera másik szereplője pedig  az orvos páciense, a hétszeres gyermekeken elkövetett erőszakkal és gyilkossággal vádolt Ádám. A papnő című harmadik részben színre lép az anya is, a trilógiát lezáró színdarab a vidéki drámapedagógus (s hajdan volt színésznő) ugyancsak nem rózsás története. A Gát család krízisei március 17-én és 18-án, 16.00-kor kezdődnek a Trafóban.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.