Lajkó Félix Szimfonik

  • 2015. november 23.

Snoblesse

Lajkó Félix párhuzamosai a végtelenben találkoznak.

Tizenhét lemezt készített eddig egyedül, illetve különböző formációkkal, és számos zenésszel működött együtt Dresch Mihálytól Boban Markovićig. Írt filmzenét, alkotott színházi zenét, rögzített hangot erdőben, rögtönzött drum and bass alapokra acid partin. Tavaly két lemeze is megjelent; a Jelszó és a Végtelen, de Lajkó Félix szerint ebben nincsen semmi rendkívüli:

false

 

Fotó: Dudás Szabolcs

„Nem volt igazán megfontolva. Ez volt a listámon – és ennyi. Tervben volt a Budafoki Dohnányi Szimfonikusokkal egy szimfonikus lemez, meg Balázs Jancsival a zongorás-hegedűs duó­­lemez, aztán véletlenül egyik odacsúszott a másikhoz. Teljesen más a kettő hangulata persze, de annyira nem üt el az egyik a másiktól, hogy ne lehetett volna ennyi időn belül megcsinálni. Ugyanazzal a lendülettel csináltam mindkettőt, így számomra ez egy és ugyanaz.”

December 15-én Lajkó Félix a szimfonikus lemezt adja elő az Erkel Színházban, a Budafoki Dohnányi Zenekar közreműködésével. De lássuk, mit árult el még magáról a vele készült interjúnkban:

MN: Hogyan próbálsz a kon­certek előtt?

LF: Van, amit előre kitalálok itthon, de van, hogy a helyszínen találja ki az ember. Bármikor előfordulhat, hogy elkezdek játszani valami ismeretlent, és akkor a többieknek követniük kell.

MN: Te mit hallgatsz szívesen másoktól?

LF: A komolyzene érdekel most is, szívesen hallgatom, de játszani nem annyira játszom. Sok kedvencem van, nehezen tudnék ebből párat kihozni csak. Szeretem Menuhint, a régiek közül a cigányzenészeket. Járóka Sándort pél­dául eljártam hallgatni a Kulacsba, amikor játszott.

MN: Lokálpatrióta vagy és világjárt polgár. Játszol valami metropolisban, aztán hazatérsz a faludba. Mi a jó ebben?

LF: Jó otthon lenni. Nem találtam még sehol olyan helyet, ahol laknom kéne. Normális volt ez mindig nekem, hogy itt lakom, és innen utazgatok. Nem gondoltam át soha, hogy miért van ez így, és nem is voltam kénytelen. Foglalkoztam azzal, hogy sokat kéne utazni, de meg sem fordult a fejemben, hogy Pestre költözzek. Nem szeretem a nagyvárosokat, sőt a kisváros Szabadkáról is kiköltöztem Palicsra, ami sokkal nyugisabb. Szeretem ezt a szecessziós műsort, ami itt van a tó körül.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.