Mucha-kiállítás a Pécsi Galériában

  • 2012. július 2.

Snoblesse

A szecessziós cseh plakátkirály 100 műve Pécsen.


Nincs olyan év, hogy ne jelenne meg egy-egy újabb Mucha-naptár, és egy valamirevaló plakátkereskedés készletéből sem hiányozhat három-négy Mucha-repró, s ez kis túlzással a nagy színésznőnek, Sarah Bernhardtnak köszönhető. Igaz vagy sem, ma már nehéz lenne kinyomozni, mindenesetre nincs olyan Mucha-életrajz, mely ne említené, hogy a később a szecesszió legnagyobb művészeként ünnepelt mestert az isteni Sarah fedezte fel. Állítólag Mucha nem volt több szerény nyomdai alkalmazottnál, amikor az új Bernhardt-bemutató plakátját elkészíthette – a legenda szerint azért esett rá a választás, mert karácsony lévén senki mást nem sikerült munkára fogni, amikor a színésznő új plakátot követelt, méghozzá egyik napról a másikra, Gismonda című előadásához. Akárhogy is történt, Mucha 1896-ban született plakátját, amely Kaméliás hölgyként ábrázolja a színésznőt, a szecessziós grafika egyik csúcsteljesítményeként tartják számon. Az augusztus 26-ig látogatható tárlaton a cseh művész száz alkotása látható a Mucha-rajongó orvos, Zdenek Trímal magángyűjteményéből.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.