Shearwater & Jesca Hoop

  • 2012. november 6.

Snoblesse

Texas és Kalifornia találkozik a pesti Belvárossal – folk és rock, ahogy azt néhány muzikális és tehetséges amerikai elképzeli.


November nyolcadikán egy igazi kult-kedvenc, a Shearwater érkezik az Akvárium Klubba. A legendás texasi Okkervil River két tagja, Jonathan Meiburg és Will Sheff 1999-ben döntött úgy, hogy az anyazenekar programjába szervesen nem illeszkedő, intim hangulatú dalaikat Shearwater néven jelentetik meg. Az azóta eltelt tizenkét évben a gyakran változó felállású zenekar rendre kiváló, nyolc stúdióalbumot jelentetett meg. Közben olyan indie sztárokkal turnéztak, mint az Akron/Family, a Mountain Goats és a Blonde Redhead, leszerződtek előbb a Matador, majd a Sub Pop kiadóhoz, 2010-ben pedig még azt is megengedhették maguknak, hogy Sherwater Is Enron címmel egy ingyenesen letölthető instrumentális lemezzel ajándékozzák meg a rajongókat. A Shearwater szívszorító zongorás balladái és törékeny folkdalai csodálatos atmoszférájuk mellett gyakran kifejezetten fülbemászóak, idén megjelent Animal Joy című nagylemezük pedig itt-ott a nyolcvanas évek melodikus, fülbemászó dallamokkal operáló AOR rockzenéjét is megidézi (azért ne várjon senki egy újabb Foreignert…). A zenekar státuszáról mindent elmond, hogy idén tavasszal a tavalyi év egyik legjobb lemezét megjelentető, a kortárs dalszerző-énekesnők élvonalába tartozó St. Vincent társaságában turnéztak. A Shearwater előtt az észak-karolinai mormon családból származó Jesca Hoop lép az Akvárium színpadára; a szigorú, vallásos nevelés elől tizenévesen a természetbe menekülő folktündér idén jelentette meg harmadik nagylemezét The House That Jack Built címmel (ezt a címet korábban már pszichedelikus rock és acid house előadók is elsütötték). Rajongói közt olyan legendák szerepelnek, mint Tom Waits, vagy a gitáros-énekesnőt közös szereplésre invitáló Peter Gabriel. Jellemző, hogy Jesca Hoop 2008-ban már az Elbow és Mark Knopfler társaságában koncertezett, később pedig fellépett az Eels és Andrew Bird turnéin is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.