Tudod, idegesíti Istent minden csúcstámadás

  • - palosm -
  • 2019. június 9.

Sorköz

Serpafilozófia.

Hétfőn, június 3-án halt meg Térey János. Sokan emlékeztek és emlékeznek rá azóta, a Magyar Narancs csütörtöki számában például Karafiáth Orsolya és Legát Tibor.

A Sorköz virtuális hasábjain ennek a szomorú hétnek a vasárnapján mi is emlékezünk — megállunk egy pillanatra, lehunyjuk a szemünket, és amennyire lehet, számot vetünk Kancsendzöngáinkkal.

Hermann Schlagintweit festménye 1855-ből

Hermann Schlagintweit festménye 1855-ből

Térey János Philosophy of Sherpa című verse először az Élet és Irodalomban jelent meg, aztán az Őszi hadjárat című kötetben.

Idemásoljuk először a szerző előadásában, utána a Harcsa Veronika—Gyémánt Bálint duó feldolgozásában a verset.

A Kancsendzönga (régebbi alakváltozat: Kancsindsanga, angol nyelvterületen: Kangchenjunga, nepáli nyelven: कञ्चनजङ्घा) a Föld harmadik legmagasabb hegye a Himalájában. 8586 méteres tszf. magasságát csak a Csomolungma és a K2 múlja felül. Nepál és India határán fekszik; előbbinek a második, utóbbinak a legmagasabb hegycsúcsa, írja a Wikipedia. Itt halt meg 2013. május 21-én Erőss Zsolt és Kiss Péter.

Philosophy of Sherpa

A lelked alaptáborában,
A néma csúcs alatt
Serpák sátraznak jéghidegben,
Amíg te mászod rendületlen
Kancsendzöngáidat.

Feszít a mítosz késztetése,
S ha megdőlsz, jaj neked.
Gyakorolván a csúcsra tartást
Bejárod, éber Nyugtalanság,
A korlátlan teret.

Van szikla, mely tapinthatatlan,
Fellegbe bújt ikon,
Csipkézet, vesztéssel határos;
És mágnesvonzás, mely halálos
Kancsendzöngáidon.

„Meghágható hegy! Hübrisz és hó!”
„Bérced mihaszna, lásd!”
„Sorszámot kell szereznem itt fent.”
„Tudod, idegesíti Istent
Minden csúcstámadás.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.