Színház

Itt mindenkinek ennie kell

Szputnyik Hajózási Társaság: Szociopoly

  • Tompa Andrea
  • 2015. január 18.

Színház

Nem bölcs dolog jósolgatni, mégis úgy tűnik, az a színházi forma, melyről alább szó lesz, egyre fontosabb szerephez jut majd.

És nem csak a fiatalok körében, ahol most leginkább művelik a színházi nevelési programokat. Mert a nézőnek igénye van rá, hogy bemozduljon, megszólaljon, és nem előadás után, hanem közben, és az események, gondolatok, helyzetek alakítója legyen.Talán a színház is egyre inkább élni akar azzal a kiváltságával, hogy nem egy befejezett film, lezárt könyv, hanem nyitott, alakítható, és nem biztos, hogy neki kell minden döntést meghoznia. Részvételi színháznak hívják, talán a legprogresszívebb műfaj. És részt venni, megbeszélni, közös döntéseket hozni akár teljesen ismeretlen, de egy problémán, élethelyzeten gondolkodni hajlandó embertárssal – jó. Jó, mint minden valódi aktivitás. Ebben a műfajban ma elég sok független színház alkot; legfőként a Káva és a Kerekasztal.

A színházi nevelés, mint neve is mutatja, nem ránevel a színházba járásra, mint jövőbeni tevékenységre, hanem a színház eszközével formál tudatot a jelenben. Ez a tudat nem változik meg a játék néhány órája alatt radikálisan, de a résztvevő egy társadalmi szempontból releváns témában találkozhat gondolatébresztő helyzetekkel, valóságdarabokkal, dilemmákkal, lehetőséget kap magával szembesülni.

A Szputnyik által felkínált tantermi játék igazán drámai valóságdarabot kínál fel játékosan. A Szociopoly nevű magyar társasjáték színháziasításáról van szó; a Monopoly mintájára megalkotott játék a mélyszegénységben élők lehetőségeit kínálja fel; a cél az, hogy a játékosok minél eredményesebben éljenek túl egy hónapot. Segélyből, gyesből, közmunkapénzből, feketemunkából stb. Az nyer, aki a hó végén a legjobban áll. A gimnáziumi osztályt, amelyben a játék zajlik, négy „családra” osztják; egy borsodi kis falu szegényei ők. Az egyik szabály, hogy az ennivalóra költendő pénzt nem lehet megspórolni, itt mindenkinek ennie kell; de a sárga csekkek befizetéséről, gyógyszerekről, bármilyen egyéb kiadásról már a játékos dönt. Ahogy arról is, felvesz-e az uzsorástól kölcsönt, és mit csinál a hó végén, amikor vissza kell adnia.

A játékban három színész és a játékvezető Bass László, a Szociopoly megalkotója, szegénységkutató, az ELTE oktatója vesz részt.
A diákok egy listát kapnak – teljesen valóságközeli számokkal –, hogy mennyi a segély, milyen bevételek és kiadások vannak, és aztán ketyegni kezd az idő. Bass László érzékenyen, nagy szaktudással vezeti a diákokat a falu valóságába, saját lehetőségeik megismerése felé. A kiváló színészek – Fábián Gábor (ő a darab írója is), Háy Anna, Jaskó Bálint – pedig mindenféle falusi hatalmasságot meg karaktert jelenítenek meg: polgármester, védőnő, uzsorás, tanár néni, orvos, boltos, vállalkozó. Az ő karaktereik modellezik azt, hogy a szegényekkel szemben ők élhetnek a törvény erejével – az újszülöttet az állam elveszi, ha nem gondozza az anya, és nem veszi meg a tápszert neki, mert már nem tudja szoptatni; a segélyt elveszik, ha… A magyar valóság és jogrend sűrítménye drámai, ugyanakkor a játszó diákok valamelyest a kezükben tartják a sorsukat, és a csapatok közös döntéseket hoznak. A diákok és színészek közt interaktív, improvizált jelenetek zajlanak, senkinek nem gond a részvétel, sőt szemmel láthatóan öröm és egyre több érzelem is vegyül bele. Rá kell döbbenniük arra, hogy adott körülmények közt lehetetlen nullára kijönni a hónap végére, ha valakinek nincs munkája, márpedig a borsodi kis faluban nincs, csak közmunka és feketemunka. Lopni viszont nemcsak kockázat, de visszavet, tehát járhatatlan út. Rá fognak döbbenni arra is, hogy a közmunka nem kiút a szegénységből – ebben a játékban egyébként is csak egy családnak jut közmunka. A diákok alkudni próbálnak, ahol lehet, háborogni, amin kell, átélni a kiszolgáltatottságot az uzsorással szemben, de akár a boltossal szemben is, akinél minden sokkal drágább, mint a nagy bevásárlóközpontban a városban, ahova azonban nem tudnak bejutni, mert nincs kocsijuk.

Ebben a faluban nemcsak az idő sűrítmény, de a fordulatok is drámaiak: ezért színház, hogy sűrítmény legyen és drámai. Az egyetlen „pozitív” falusi karakter egy cigány legény, aki szembe mert szállni a korruptokkal, fel is jelenti őket; nem is lesz jó vége.

A kívülről is érdekfeszítő, drámai felismerések katarzisával járó játék végén megbeszélést tartanak a látottakról a drámapedagógussal. A diákok a szegény cigány legényt választanák meg polgármesternek. Meglepő, hogy a diákok nagyjából fele képzeli magát romának, bár az instrukció csak „nagyon szegény” családokról szólt. A romák és szegények azonosításáról beszél majd Bass László mint téves hiedelemről. És bár ezek a diákok társadalmilag messze vannak a borsodi falu valóságától és főleg az általuk alakított figurák életkilátásaitól, talán árnyaltabban látják majd azt a kérdést, hogy emberek azért élnek-e
segélyből, mert nem akarnak dolgozni. Hiszen a Szociopoly mi vagyunk, a szegénység közös játék.

Scheiber Sándor Gimnázium, december 9.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.