Színház

Itt mindenkinek ennie kell

Szputnyik Hajózási Társaság: Szociopoly

  • Tompa Andrea
  • 2015. január 18.

Színház

Nem bölcs dolog jósolgatni, mégis úgy tűnik, az a színházi forma, melyről alább szó lesz, egyre fontosabb szerephez jut majd.

És nem csak a fiatalok körében, ahol most leginkább művelik a színházi nevelési programokat. Mert a nézőnek igénye van rá, hogy bemozduljon, megszólaljon, és nem előadás után, hanem közben, és az események, gondolatok, helyzetek alakítója legyen.Talán a színház is egyre inkább élni akar azzal a kiváltságával, hogy nem egy befejezett film, lezárt könyv, hanem nyitott, alakítható, és nem biztos, hogy neki kell minden döntést meghoznia. Részvételi színháznak hívják, talán a legprogresszívebb műfaj. És részt venni, megbeszélni, közös döntéseket hozni akár teljesen ismeretlen, de egy problémán, élethelyzeten gondolkodni hajlandó embertárssal – jó. Jó, mint minden valódi aktivitás. Ebben a műfajban ma elég sok független színház alkot; legfőként a Káva és a Kerekasztal.

A színházi nevelés, mint neve is mutatja, nem ránevel a színházba járásra, mint jövőbeni tevékenységre, hanem a színház eszközével formál tudatot a jelenben. Ez a tudat nem változik meg a játék néhány órája alatt radikálisan, de a résztvevő egy társadalmi szempontból releváns témában találkozhat gondolatébresztő helyzetekkel, valóságdarabokkal, dilemmákkal, lehetőséget kap magával szembesülni.

A Szputnyik által felkínált tantermi játék igazán drámai valóságdarabot kínál fel játékosan. A Szociopoly nevű magyar társasjáték színháziasításáról van szó; a Monopoly mintájára megalkotott játék a mélyszegénységben élők lehetőségeit kínálja fel; a cél az, hogy a játékosok minél eredményesebben éljenek túl egy hónapot. Segélyből, gyesből, közmunkapénzből, feketemunkából stb. Az nyer, aki a hó végén a legjobban áll. A gimnáziumi osztályt, amelyben a játék zajlik, négy „családra” osztják; egy borsodi kis falu szegényei ők. Az egyik szabály, hogy az ennivalóra költendő pénzt nem lehet megspórolni, itt mindenkinek ennie kell; de a sárga csekkek befizetéséről, gyógyszerekről, bármilyen egyéb kiadásról már a játékos dönt. Ahogy arról is, felvesz-e az uzsorástól kölcsönt, és mit csinál a hó végén, amikor vissza kell adnia.

A játékban három színész és a játékvezető Bass László, a Szociopoly megalkotója, szegénységkutató, az ELTE oktatója vesz részt.
A diákok egy listát kapnak – teljesen valóságközeli számokkal –, hogy mennyi a segély, milyen bevételek és kiadások vannak, és aztán ketyegni kezd az idő. Bass László érzékenyen, nagy szaktudással vezeti a diákokat a falu valóságába, saját lehetőségeik megismerése felé. A kiváló színészek – Fábián Gábor (ő a darab írója is), Háy Anna, Jaskó Bálint – pedig mindenféle falusi hatalmasságot meg karaktert jelenítenek meg: polgármester, védőnő, uzsorás, tanár néni, orvos, boltos, vállalkozó. Az ő karaktereik modellezik azt, hogy a szegényekkel szemben ők élhetnek a törvény erejével – az újszülöttet az állam elveszi, ha nem gondozza az anya, és nem veszi meg a tápszert neki, mert már nem tudja szoptatni; a segélyt elveszik, ha… A magyar valóság és jogrend sűrítménye drámai, ugyanakkor a játszó diákok valamelyest a kezükben tartják a sorsukat, és a csapatok közös döntéseket hoznak. A diákok és színészek közt interaktív, improvizált jelenetek zajlanak, senkinek nem gond a részvétel, sőt szemmel láthatóan öröm és egyre több érzelem is vegyül bele. Rá kell döbbenniük arra, hogy adott körülmények közt lehetetlen nullára kijönni a hónap végére, ha valakinek nincs munkája, márpedig a borsodi kis faluban nincs, csak közmunka és feketemunka. Lopni viszont nemcsak kockázat, de visszavet, tehát járhatatlan út. Rá fognak döbbenni arra is, hogy a közmunka nem kiút a szegénységből – ebben a játékban egyébként is csak egy családnak jut közmunka. A diákok alkudni próbálnak, ahol lehet, háborogni, amin kell, átélni a kiszolgáltatottságot az uzsorással szemben, de akár a boltossal szemben is, akinél minden sokkal drágább, mint a nagy bevásárlóközpontban a városban, ahova azonban nem tudnak bejutni, mert nincs kocsijuk.

Ebben a faluban nemcsak az idő sűrítmény, de a fordulatok is drámaiak: ezért színház, hogy sűrítmény legyen és drámai. Az egyetlen „pozitív” falusi karakter egy cigány legény, aki szembe mert szállni a korruptokkal, fel is jelenti őket; nem is lesz jó vége.

A kívülről is érdekfeszítő, drámai felismerések katarzisával járó játék végén megbeszélést tartanak a látottakról a drámapedagógussal. A diákok a szegény cigány legényt választanák meg polgármesternek. Meglepő, hogy a diákok nagyjából fele képzeli magát romának, bár az instrukció csak „nagyon szegény” családokról szólt. A romák és szegények azonosításáról beszél majd Bass László mint téves hiedelemről. És bár ezek a diákok társadalmilag messze vannak a borsodi falu valóságától és főleg az általuk alakított figurák életkilátásaitól, talán árnyaltabban látják majd azt a kérdést, hogy emberek azért élnek-e
segélyből, mert nem akarnak dolgozni. Hiszen a Szociopoly mi vagyunk, a szegénység közös játék.

Scheiber Sándor Gimnázium, december 9.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?