kertész lesek - I PRIMI

  • .
  • 2008. szeptember 4.

Trafik

Ha Budapest úgy fejlődött volna az elmúlt tizenöt évben, ahogy annak idején elképzeltük, akkor a Corvin áruház ma legfeljebb a régi rosszat szimbolizáló alumíniumba (a "magyar ezüstbe") csomagolt emlékműként maradt volna a Blaha Lujza téren. Vannak erre utaló jelek - konkrétan a tetőn működő szórakozóhely -, ám mivel a fővárosban a szebb napokat látott bevásárlóközpontnál is visszataszítóbb fekélyek árulkodnak a városrendezés nem éppen szerencsés megoldásairól, a Corvin megléte tulajdonképpen evidencia.

Kihasználtsága már nem annyira - legalábbis ami a bérlőket illeti. Az említett tető meg az időtlen idők óta működő szupermarket mellett időről időre különféle vállalkozások veszik birtokukba - nem éppen az előzőekhez hasonló sikerrel - az éppen felszabadult négyzetmétereket. Az utóbbi években az emeleteken mintha a Skála kópé lenne a legnagyobb területfoglaló, de ennél sokkal látványosabb az idei "szerencsevadász" felbukkanása, ami egyúttal vargabetűnk célegyenese. Tény és való, hogy az áruház Somogyi utcai frontján már régóta tanyát ütöttek különféle vendéglátóegységek - török gyorsbüfé, lángossütő, cukrász stb. -, ám most a főbejárat is kapott a képébe egy éttermet, méghozzá ott, hol egykor kirakat állott. Ráadásul nemcsak odabent van sürgés-forgás, hanem "idekint" is. El sem hisszük: az I Primi névre hallgató vendéglátóhelynek terasza van. Bizony a járdán, közvetlenül a Corvin bejárója mellett, pár lépésre a parkolótól.

Az asztaloknál nem vendégek, hanem idősebb járókelők üldögélnek, és mivel az I Primi önkiszolgáló, arra sem számíthatunk, hogy ránk talál egy pincér. Voltaképp mindegy, a terasz amúgy is használhatatlan, és nem csak az épp odatűző nap miatt. A ki- és beparkoló autók kipufogójának és a Blaha bokrainak gyanús bűze mindennemű étel- és italfogyasztásra alkalmatlanná teszi. Nemcsak kora délután, de bármikor, amit azért fontos megjegyezni, mert az egység 0-24-es nyitva tartással kedveskedik. Mindez szerény vigasz, lesünknek lőttek, ám cserébe megbizonyosodhatunk arról, hogyan fertőz a Corvin áruház, miért reménytelen itt bármiféle kezdeményezés.

Az I Primi afféle "láncos" gyorsétteremnek tűnik, de szigorúan a jó ízlés határain belül. Az olasz vonalat nemcsak a Ferrari-pirosba öltöztetett, áramvonalas bútorok, de az ötvenes-hatvanas évek filmsztárjait ábrázoló fekete-fehér fotók is erősítik. Gina, Sophia, Marcello, Vittorio régi ismerőseink, ha máshonnan nem, a tévésmaci archívumából. Állítjuk: ez az enteriőr szinte bárhol a világon kellemes benyomást keltene, ám a Corvin földszintje azon kevés kivétel közé tartozik, ahol nem. Odafent az ezeréves álmennyezet látványosan koszos neoncsövei fénylenek, a távolban a szupermarket pénztárgépeit bámulhatjuk, de feltűnő az is, hogy a közönség nagy része csak a mosdót használja az I Primi szolgáltatásai közül.

"Elkérte a vécékulcsot, bement, szart, nem húzta le, és még neki állt feljebb." Az alábbi cselekménysort a pultos meséli társának olyan hangerőn, hogy mi is halljuk, bár elég messze ülünk a "központtól". Tálcánk megremeg, nyelünk egyet... És örömmel megállapítjuk: az ételekkel nincs baj. A napi levesként hirdetett zöldségkrém (295 Ft) olcsósága ellenére sem vállalhatatlan, a négysajtos pizza (1295 Ft) pedig kifejezetten kellemes meglepetés. Sőt! Azt kell mondanunk, hogy ilyen jót - "gyorsban" - még soha nem ettünk. Elsősorban a tésztája miatt, ami párját ritkító a hazai pályán. A magyar hagyományokkal ellentétben keményfedelű, ropogós áru, tényleg csak ajánlani tudjuk minden jó érzésű pizzafogyasztónak.

Persze kizárólag elvitelre.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.