Teszt: Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • - winkler -
  • 2000. február 24.

Tranzit

Amikor a NATO egy lézerirányítású bombával kilőtte Milosevic franciaágyát, már sejtettem, hogy az emberiség - technikailag legalábbis - jó irányba halad. Mert egyrészt itt vannak a hatalmon levő háborús bűnösök derékaljrombolói, másrészt egyre erősebb az új kisautótrend. Az ezredfordulón minden épelméjű autógyár el akarja kényeztetni az átlagbélát, és ez legalább annyira dicséretes, mint az új hadászati doktrína.
Amikor a NATO egy lézerirányítású bombával kilőtte Milosevic franciaágyát, már sejtettem, hogy az emberiség - technikailag legalábbis - jó irányba halad. Mert egyrészt itt vannak a hatalmon levő háborús bűnösök derékaljrombolói, másrészt egyre erősebb az új kisautótrend. Az ezredfordulón minden épelméjű autógyár el akarja kényeztetni az átlagbélát, és ez legalább annyira dicséretes, mint az új hadászati doktrína.

Az új Polo kívülről nem különösebben érdekes, nagyjából olyan, mint egy metálfestésű Golf III messziről. Hanem belül - kis jóindulattal vagy részegen - simán nézhető sport- vagy legalábbis sportos autónak. A sebességváltó gombja nem alumínium, de valami fémes határozottan csillog rajta, a műszerek sem fehérek, ellenben az új trend szerint kéken világítanak.

Régi szerelmem az elektromos ablakemelő, ennek itt konkrétan két hátránya van. Az egyik, hogy becsípődésgátlós, tehát nem lehet egy ember fejét beleszorítani, mint az akciófilmekben, amikor kérik a pénzt vagy a fotókat. A másik hátrány, hogy a kapcsolója csak imádkozósáska-csuklótartással érhető el - a villanyablakot épp az elegáns mozdulat miatt kedvelnénk. Dzsojsztikos, fűthető külső tükrök, állítható magasságú ülés és egy regimentnyi szir-szar, aminek önmagában nincs reklámértéke, de hosszú távon jól érzi magát az ember tőle. Például a napellenző hátán a kis tükörnek elhúzható ajtaja van, a belső levegőkeringetést pedig nem lehet bekapcsolni, ha a fűtés az ablakra megy - ellenkező esetben váratlanul, de villámgyorsan párásodna be az összes ablak, olyankor pedig legalább öt kézre és nyolc viledára van szükségünk, ha nem akarunk meghalni; láttam én már ilyet.

Dupla légzsák,

pollenszűrő,

állítható magasságú szervókormány - ez tíz éve még luxusautó lett volna, húsz éve űrhajó. A kipörgésgátlóról nem tudom, mire jó, egyáltalán, miért kell a kipörgést meggátolni, az árát nyugodtan adhatták volna az árváknak. Részemről a blokkolásgátló sem előfeltétel; azzal is meg lehet csúszni, és a nélkül is hazaérhet az ember a tükörjégen, de megnyugtató, hogy van.

A rádió erősen fapados benyomást kelt, ha valaki ellopja és lebukik, az ügyvédje simán meggyőzheti a bírót védence pillanatnyi elmezavaráról - egyébként se nagyon lehet ellopni vagy más autóba szerelni. A magnó szokatlanul szépen szól, bár a gitárszólónál felhangosítani nem érdemes, mert akkor oda a hangminőség. A rádió ubskúr TA, TS, FA gombjai közel negyven percig bírták leplezni a tényt: nincs középhullám! Ez tényleg túlzás, hiába pöffeszkedek teljes kényelemben, ha a délutáni csúcsforgalomban nem hallgathatom Bolgár urat. Utánajártam: nem ez az új trend (mármint hogy nincs középhullám), csak egy Polo-kontingensbe régi rádiókat építettek, a többiben már van Bolgár úr.

Hogy az ülés magassága állítható, kis túlzás, a magasságállítás inkább az ülőlap hátradöntése, de az se rossz. Rendes, hangulatos a belső műanyag borítás, tapintás, színek, szag rendben, de a legjobb, hogy az ezredfordulós kiskocsi műszerfala erősen ralis, a kilométeróra és a fordulatszámmérő kerete fémesen csillog. És bár az álcsavarokat még egy amis tiszteletes sem hinné el, legalább jól néz ki.

Az 1.4-es Polo a maga 55 lóerejével

dicséretesen száguld,

piros lámpás presztízsrajtoknál sem hoz ránk szégyent. 3000-es fordulat felett szép, harcias hangja lesz, de a sportos morgás csak diszkréten hallatszik az utastérbe, valahogy úgy, mint amikor Micimackó segítségért kiáltott, de nem akart senkit megzavarni, vagy mint amikor egy lehalkított tévén Forma-1 közvetítés megy. A végsebességét nem próbáltam, de sztrádán csendesen, lazán, kényelmesen bírja a 150-es utazást, 140-nél pedig még kifejezetten fickósan ugrik, igaz, ez képtelenségnek tűnik, nem is nyomtam tovább a gázt.

Az igazi elmebaj a Polo új GTi-je lehet, 1.6-os, 16 szelepes motorral, 125 lóerővel - mondom, 55 lóval is tisztességesen megy, úgyhogy a GTi-változatot humanitárius okokból meg kellett volna tartani szimulátor-formában. Nyilván erősebbek a GTi-fékek (a csúcsmodell ára: 3,8 M Ft), de a sima 1.4-esben is úgy harapnak, hogy a kutyák rendszeresen előrerepülnek a kalaptartó kárpitról a visszapillantó tükörre, és akkor vészfékezésről még szó sem volt.

Ha valakinek van pénze új autóra, nekem ne mondja, hogy a kis fogyasztáson akarja behozni az árát; az új Polo kapható egyliteres motorral is, de a polgári közérzet és a biztonságos előzés alapja az 1400 köbcenti. Ezzel is el lehet ketyegni 6-7 literes fogyasztással, de ha valami ilyen pozitívan reagál a gázfröccsre, az embernek nincs szíve vánszorgásra fogni.

- winkler -

A Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

ára 2 750 000 Ft (Porsche Pest)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.