Teszt: Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • - winkler -
  • 2000. február 24.

Tranzit

Amikor a NATO egy lézerirányítású bombával kilőtte Milosevic franciaágyát, már sejtettem, hogy az emberiség - technikailag legalábbis - jó irányba halad. Mert egyrészt itt vannak a hatalmon levő háborús bűnösök derékaljrombolói, másrészt egyre erősebb az új kisautótrend. Az ezredfordulón minden épelméjű autógyár el akarja kényeztetni az átlagbélát, és ez legalább annyira dicséretes, mint az új hadászati doktrína.
Amikor a NATO egy lézerirányítású bombával kilőtte Milosevic franciaágyát, már sejtettem, hogy az emberiség - technikailag legalábbis - jó irányba halad. Mert egyrészt itt vannak a hatalmon levő háborús bűnösök derékaljrombolói, másrészt egyre erősebb az új kisautótrend. Az ezredfordulón minden épelméjű autógyár el akarja kényeztetni az átlagbélát, és ez legalább annyira dicséretes, mint az új hadászati doktrína.

Az új Polo kívülről nem különösebben érdekes, nagyjából olyan, mint egy metálfestésű Golf III messziről. Hanem belül - kis jóindulattal vagy részegen - simán nézhető sport- vagy legalábbis sportos autónak. A sebességváltó gombja nem alumínium, de valami fémes határozottan csillog rajta, a műszerek sem fehérek, ellenben az új trend szerint kéken világítanak.

Régi szerelmem az elektromos ablakemelő, ennek itt konkrétan két hátránya van. Az egyik, hogy becsípődésgátlós, tehát nem lehet egy ember fejét beleszorítani, mint az akciófilmekben, amikor kérik a pénzt vagy a fotókat. A másik hátrány, hogy a kapcsolója csak imádkozósáska-csuklótartással érhető el - a villanyablakot épp az elegáns mozdulat miatt kedvelnénk. Dzsojsztikos, fűthető külső tükrök, állítható magasságú ülés és egy regimentnyi szir-szar, aminek önmagában nincs reklámértéke, de hosszú távon jól érzi magát az ember tőle. Például a napellenző hátán a kis tükörnek elhúzható ajtaja van, a belső levegőkeringetést pedig nem lehet bekapcsolni, ha a fűtés az ablakra megy - ellenkező esetben váratlanul, de villámgyorsan párásodna be az összes ablak, olyankor pedig legalább öt kézre és nyolc viledára van szükségünk, ha nem akarunk meghalni; láttam én már ilyet.

Dupla légzsák,

pollenszűrő,

állítható magasságú szervókormány - ez tíz éve még luxusautó lett volna, húsz éve űrhajó. A kipörgésgátlóról nem tudom, mire jó, egyáltalán, miért kell a kipörgést meggátolni, az árát nyugodtan adhatták volna az árváknak. Részemről a blokkolásgátló sem előfeltétel; azzal is meg lehet csúszni, és a nélkül is hazaérhet az ember a tükörjégen, de megnyugtató, hogy van.

A rádió erősen fapados benyomást kelt, ha valaki ellopja és lebukik, az ügyvédje simán meggyőzheti a bírót védence pillanatnyi elmezavaráról - egyébként se nagyon lehet ellopni vagy más autóba szerelni. A magnó szokatlanul szépen szól, bár a gitárszólónál felhangosítani nem érdemes, mert akkor oda a hangminőség. A rádió ubskúr TA, TS, FA gombjai közel negyven percig bírták leplezni a tényt: nincs középhullám! Ez tényleg túlzás, hiába pöffeszkedek teljes kényelemben, ha a délutáni csúcsforgalomban nem hallgathatom Bolgár urat. Utánajártam: nem ez az új trend (mármint hogy nincs középhullám), csak egy Polo-kontingensbe régi rádiókat építettek, a többiben már van Bolgár úr.

Hogy az ülés magassága állítható, kis túlzás, a magasságállítás inkább az ülőlap hátradöntése, de az se rossz. Rendes, hangulatos a belső műanyag borítás, tapintás, színek, szag rendben, de a legjobb, hogy az ezredfordulós kiskocsi műszerfala erősen ralis, a kilométeróra és a fordulatszámmérő kerete fémesen csillog. És bár az álcsavarokat még egy amis tiszteletes sem hinné el, legalább jól néz ki.

Az 1.4-es Polo a maga 55 lóerejével

dicséretesen száguld,

piros lámpás presztízsrajtoknál sem hoz ránk szégyent. 3000-es fordulat felett szép, harcias hangja lesz, de a sportos morgás csak diszkréten hallatszik az utastérbe, valahogy úgy, mint amikor Micimackó segítségért kiáltott, de nem akart senkit megzavarni, vagy mint amikor egy lehalkított tévén Forma-1 közvetítés megy. A végsebességét nem próbáltam, de sztrádán csendesen, lazán, kényelmesen bírja a 150-es utazást, 140-nél pedig még kifejezetten fickósan ugrik, igaz, ez képtelenségnek tűnik, nem is nyomtam tovább a gázt.

Az igazi elmebaj a Polo új GTi-je lehet, 1.6-os, 16 szelepes motorral, 125 lóerővel - mondom, 55 lóval is tisztességesen megy, úgyhogy a GTi-változatot humanitárius okokból meg kellett volna tartani szimulátor-formában. Nyilván erősebbek a GTi-fékek (a csúcsmodell ára: 3,8 M Ft), de a sima 1.4-esben is úgy harapnak, hogy a kutyák rendszeresen előrerepülnek a kalaptartó kárpitról a visszapillantó tükörre, és akkor vészfékezésről még szó sem volt.

Ha valakinek van pénze új autóra, nekem ne mondja, hogy a kis fogyasztáson akarja behozni az árát; az új Polo kapható egyliteres motorral is, de a polgári közérzet és a biztonságos előzés alapja az 1400 köbcenti. Ezzel is el lehet ketyegni 6-7 literes fogyasztással, de ha valami ilyen pozitívan reagál a gázfröccsre, az embernek nincs szíve vánszorgásra fogni.

- winkler -

A Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

ára 2 750 000 Ft (Porsche Pest)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.