A formatervezés régebben sem volt igazán húzóág a Fordnál. A gyár legnagyobb sikerénél, a T-modellnél a külső szóba sem került, és egy-két kivételtől, például a Mustangtól eltekintve a cég inkább szürke népautókat gyártott. Az 50-es években nagyon mentek az azóta már megszűnt Studebaker-limuzinok orrához hasonló nikkelezett turbina-motívumok, az Edsel krómvagináját azonban nem vette be a prűd Amerika, baptista forgalmazók ki se merték állítani a szalonban.
Külső nemi szervek nélkül viszont tarol a Ford, a Pumán például nincs egy szemernyi félreérthetőség. A mini sportkocsi koncepciója az Opel Tigra óta változatlan: a gyár kiskocsi-padlólemezére és motorjára agresszív megjelenésű karosszéria kerül. Az autótervezés ma már a marketingosztályon indul: a Pumát a reklámosztag úgy pozicionálta, hogy az így is erősen szakosodott piacon új kategóriát alkottak. A sport, családi sport, férfi-városi-szabadidő, női-bevásárló és családi-terepjáró mellett létrejött az erősen-férfias-női-kupé. A döntéshozó értekezleten arra futhatott ki az előadás, hogy a Puma a piros Marlborót szívó női vállalkozók autója lesz.
Kívülről főleg feketében brutál, szép, 15 colos kerekekkel, techno lámpaburákkal, rézsút felfelé futó fény-árnyék vonallal. Bévül minden nagyon-nagyon tofu. Minőségi műanyag és nagy tétel alumínium, fehér alapú műszerek, alu sebességváltó gomb és kilincsek meg egy-két, kevésbé jelentős alumínium bisz-basz. Kényelmes, passzentos, függőlegesen is állítható kagylóülés - a hátsó helyeken két macska akár terpeszkedhet is, de gyereket kegyetlenség begyömködni húsz percnél hosszabb útra. A sikeres vállalkozónőnek nincs gyereke, vagy a gyerek is emancipált, és elöl ül. Az emancipált vállalkozónő egyébként nem hajlandó deklaráltan női autót venni: a vezetőoldalon nincs a napellenzőn sminktükör, nagy rókák a fordos marketingesek.
*
Az 1.4-es motorban 90 ló; a Puma kicsit lassabban gyorsul, mint az azonos motorú Fiesta, mert nehezebb, de kis biztatásra megy, mint részeg házmester a havas járdának. Szép a hangja, a legnagyobb elismerés a frissen fejlesztett hifit illeti. Nagy alumíniumpajzsával erősíti a hájtekjelleget, babszemnyi gombjait könnyű remegő ujjal eltalálni, ugyanakkor értelmetlenné teszi a lopást: másba nem jó, csak Pumába. És ahogy szól! A CD és a hangszórók előtt le a kalappal, a Slayer dobhangzását ilyen szépen visszaadni még otthoni berendezés is ritkán tudja; nem robban le a szélvédő, de nem is kell, így lazac, ahogy van. Az autó ára első nekifutásra kicsit súlyos, ennyiért már van 1.6-os Golf és Astra meg Suzuki Vitara, de a minőségi anyagok és összeszerelés, légkondi, jó kormányszervó, két légzsák, villanyablak, ABS, kipörgésgátló, centrálzár, riasztó mindenért kárpótol.
*
A Puma hangsúlyozottan nem praktikus és családi autó, inkább élvezeti cikk, a csomagtartójában viszont elfér egy hipermarket-bevásárlás két karton ásványvizestül. A hátsó ablak a vad megjelenés áldozatául esett, kilátni nemigen, de tolatáskor legalább megtudja a célközönség, mit látott volna egy BMP2 lövészpáncélos irányzójaként, ha lett volna katona. Tolatni intuitíve kell.
- winkler -
Ford Puma 1.4
Fogyasztói ár: 3 799 000 Ft
(Ford Hungária Kft.)
Ötéves futamidővel, 1 140 000 forintos kezdőrészlettel, havi 71 633 Ft törlesztéssel elvihető.