Autóteszt-mód: Ford Puma

  • - winkler -
  • 1999. december 2.

Tranzit

Egyszer már megpróbálkoztak a dögös külsővel. 1959-ben a Ford létrehozta a világ első közvélemény-kutatásos alapon tervezett autóját, az Edselt. A járgány full állat volt, még bakelites lemezjátszót is építettek bele, de csúfosan megbukott. A dizájner ugyanis pina alakú nikkeldíszt rakott a hűtőrácsra.
Egyszer már megpróbálkoztak a dögös külsővel. 1959-ben a Ford létrehozta a világ első közvélemény-kutatásos alapon tervezett autóját, az Edselt. A járgány full állat volt, még bakelites lemezjátszót is építettek bele, de csúfosan megbukott. A dizájner ugyanis pina alakú nikkeldíszt rakott a hűtőrácsra.

A formatervezés régebben sem volt igazán húzóág a Fordnál. A gyár legnagyobb sikerénél, a T-modellnél a külső szóba sem került, és egy-két kivételtől, például a Mustangtól eltekintve a cég inkább szürke népautókat gyártott. Az 50-es években nagyon mentek az azóta már megszűnt Studebaker-limuzinok orrához hasonló nikkelezett turbina-motívumok, az Edsel krómvagináját azonban nem vette be a prűd Amerika, baptista forgalmazók ki se merték állítani a szalonban.

Külső nemi szervek nélkül viszont tarol a Ford, a Pumán például nincs egy szemernyi félreérthetőség. A mini sportkocsi koncepciója az Opel Tigra óta változatlan: a gyár kiskocsi-padlólemezére és motorjára agresszív megjelenésű karosszéria kerül. Az autótervezés ma már a marketingosztályon indul: a Pumát a reklámosztag úgy pozicionálta, hogy az így is erősen szakosodott piacon új kategóriát alkottak. A sport, családi sport, férfi-városi-szabadidő, női-bevásárló és családi-terepjáró mellett létrejött az erősen-férfias-női-kupé. A döntéshozó értekezleten arra futhatott ki az előadás, hogy a Puma a piros Marlborót szívó női vállalkozók autója lesz.

Kívülről főleg feketében brutál, szép, 15 colos kerekekkel, techno lámpaburákkal, rézsút felfelé futó fény-árnyék vonallal. Bévül minden nagyon-nagyon tofu. Minőségi műanyag és nagy tétel alumínium, fehér alapú műszerek, alu sebességváltó gomb és kilincsek meg egy-két, kevésbé jelentős alumínium bisz-basz. Kényelmes, passzentos, függőlegesen is állítható kagylóülés - a hátsó helyeken két macska akár terpeszkedhet is, de gyereket kegyetlenség begyömködni húsz percnél hosszabb útra. A sikeres vállalkozónőnek nincs gyereke, vagy a gyerek is emancipált, és elöl ül. Az emancipált vállalkozónő egyébként nem hajlandó deklaráltan női autót venni: a vezetőoldalon nincs a napellenzőn sminktükör, nagy rókák a fordos marketingesek.

*

Az 1.4-es motorban 90 ló; a Puma kicsit lassabban gyorsul, mint az azonos motorú Fiesta, mert nehezebb, de kis biztatásra megy, mint részeg házmester a havas járdának. Szép a hangja, a legnagyobb elismerés a frissen fejlesztett hifit illeti. Nagy alumíniumpajzsával erősíti a hájtekjelleget, babszemnyi gombjait könnyű remegő ujjal eltalálni, ugyanakkor értelmetlenné teszi a lopást: másba nem jó, csak Pumába. És ahogy szól! A CD és a hangszórók előtt le a kalappal, a Slayer dobhangzását ilyen szépen visszaadni még otthoni berendezés is ritkán tudja; nem robban le a szélvédő, de nem is kell, így lazac, ahogy van. Az autó ára első nekifutásra kicsit súlyos, ennyiért már van 1.6-os Golf és Astra meg Suzuki Vitara, de a minőségi anyagok és összeszerelés, légkondi, jó kormányszervó, két légzsák, villanyablak, ABS, kipörgésgátló, centrálzár, riasztó mindenért kárpótol.

*

A Puma hangsúlyozottan nem praktikus és családi autó, inkább élvezeti cikk, a csomagtartójában viszont elfér egy hipermarket-bevásárlás két karton ásványvizestül. A hátsó ablak a vad megjelenés áldozatául esett, kilátni nemigen, de tolatáskor legalább megtudja a célközönség, mit látott volna egy BMP2 lövészpáncélos irányzójaként, ha lett volna katona. Tolatni intuitíve kell.

- winkler -

Ford Puma 1.4

Fogyasztói ár: 3 799 000 Ft

(Ford Hungária Kft.)

Ötéves futamidővel, 1 140 000 forintos kezdőrészlettel, havi 71 633 Ft törlesztéssel elvihető.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.