Öntödei Múzeum - Buca és vascsipke

  • - kovácsy -
  • 2008. január 17.

Tudomány

"Ismertesse a hidegszeles kupolókemence szerkezetét, fúvószél-ellátását!" - olvassuk az 1/b kérdés első felét az öntő szakmunkástanulók számára megfogalmazott központi vizsgakérdések sorában. Koksz, nyersvas, hulladékvas, mészkő, aztán meg, izé, hát nyomatják bele a levegőt, így hebegnénk, de aztán a budai Ganz-üzemek megmentett öntödéjében olyan szeretettel, szakszerűen és alaposan magyarázták el mindezt, hogy már-már kész Pospischil Mihálynak érezzük magunkat.

"Ismertesse a hidegszeles kupolókemence szerkezetét, fúvószél-ellátását!" - olvassuk az 1/b kérdés első felét az öntő szakmunkástanulók számára megfogalmazott központi vizsgakérdések sorában. Koksz, nyersvas, hulladékvas, mészkő, aztán meg, izé, hát nyomatják bele a levegőt, így hebegnénk, de aztán a budai Ganz-üzemek megmentett öntödéjében olyan szeretettel, szakszerűen és alaposan magyarázták el mindezt, hogy már-már kész Pospischil Mihálynak érezzük magunkat.

Az idős cseh öntőmester szobra áll - pontosabban ül - a bejárat előtt, maradékaként az 1945-ös harcok során megsérült, majd lebontott Mechwart-emlékműnek, amelynek talapzatáról tiszteletteljes és értő arckifejezéssel tekintett egykor a Ganz-gyár vezérigazgatójának görögösre mintázott mellszobrára, most meg mintha emlékszobájának ablakát kémlelné. Vagy talán mögötte a múzeum fő attrakcióját: a két másfél évszázados kupolókemencét, amelyekben egészen 1964-ig olvasztottak vasat - például a kéregöntésű vagonkerekek és az ék alakú sínkeresztezési csúcsbetétek előállításához. (De mi az, hogy kupoló?) A kéregöntés egy Ganz Ábrahám által továbbfejlesztett angol találmány, az a lényege, hogy az öntvény gyorsabban hűlő szegélye

különösen kemény

és ellenálló lesz. Az 1969-ben megnyitott múzeum tavaly újjárendezett kiállításán a munkafolyamatot a megátalkodott műszaki analfabéták számára is érthető vagy legalábbis értő bólogatást kiváltó módon mutatják be az eredeti környezetében, lépésről lépésre haladva a homokból préselt öntőforma és a belül mázzal bevont vaskokilla előkészítésétől kezdve azon keresztül, hogy "összekamlizzák a formaszekrényt", egészen a kész öntvényig, amelyet a régi időkben is kíméletlen nyomáspróbának tettek ki. Ott áll az eredmény is, a meggörbült küllőjű, hatalmas mozdonykerék, az elformátlanodott ütközőtárcsa: a széria jó minőségét jelzik. Nem törtek el ugyanis a teher alatt, ami egyébként a viszonylag rugalmatlan öntöttvas legrosszabb szokása.

A gyáralapító Ganz Ábrahámmal már egy hónappal ezelőtti malmászati vizsgálódásaink során találkoztunk. Egy sokgyerekes svájci kántortanító fiaként öntőnek állt, bejárta Elzászt és Észak-Itáliát, aztán Pestre keveredett, a József Hengermalomba. 1845-ben indította el önálló "vas- és ércz-öntő-intézetét", ezzel pedig a honi ipar egyik legnagyszerűbb sikertörténetét, amelynek főszerepéről 1867-ben lemondott. Utóda, a bajor földről bevándorolt Mechwart András idején a törzsgyárhoz elektrotechnikai, majd vagongyár és több külföldi üzem kapcsolódott. A lakatosinasból lett mérnökre most szintén - bár csak időszaki - kiállítás emlékezik a hatalmas, világos, fűrésztetős csarnok közepén, benne híres szabadalma, a mechanikus hengerszék egyik példányával. Kár, hogy forgóekéjét vagy villamos fadöntő gépét nem bámulhatjuk meg.

A gyűjtemény nem a gyártörténetre fókuszál (bár szívesen ismerkednénk például a korban példásnak számító szociális és kulturális intézményekkel, a munkáslakásokkal, a betegsegélyezéssel vagy a dalkörrel), hanem a vasolvasztásra, de főleg az öntésre, amely természetesen sok ezer éves foglalatosság. A legrégebbi időkre csak másolatokkal utal a gyűjtemény, de aztán végigkísérhetjük a fejlődés ívét az ország területén talált, kiásott és rekonstruált őskohók meg a még régebbi, földbe vájt bucakemencék (ezekben még nem folyékony, csak képlékeny vastömböket - bucákat - olvasztottak ki az ércből) idejétől a törökkori ágyúgolyókon és Gábor Áron ágyúöntő munkásságán át a mai gépkocsik motorblokkjáig. Miután sikerült valamit megértenünk a harangöntés titkából, fakalapácsal nekieshetünk a szépen zengő harangoknak is.

De az igazi látnivalók még hátravannak, úgyhogy kénytelenek vagyunk a didergésig bámészkodni a hatalmas, fűtetlen, nem igazán téli szemlélődésre alkalmas üzemcsarnokban. Az ipartörténeti emlékek egyre közelebb visznek a mindennapi élet valamikori apró részleteihez. Hihetetlen, mi minden és milyen rafinált módon készült az öntés módszerével. A díszes csatornafedeleken, szellőzőrácsokon, impozáns utcai kandelábereken vagy a kályhaelőtéteken és fűtőtesteken kevéssé lepődünk meg, a fidibusz-szorító és a csinos hímzősatu azonban igazi unikum. Az előbbivel a pipagyújtáshoz használt, szorosra göngyölített papírdarabokat fogták össze, az utóbbi a hímzendő anyag leszorítására, megtartására szolgált. Az óriási szarvasbogárra emlékeztető csizmahúzó szinte kötelező darabja minden valamirevaló helytörténeti gyűjteménynek, az öntöttvas ágykeret a hozzá való sámlival már ritka darab - bár inkább riasztó, mint hívogató. Nem könnyű boldog házasságba képzelni a párt, amelyik nászajándékba kapta a kiegyezés évében. Az öntöttvas sakk-készlet viszont meglepően könnyednek tűnik, csengő-bongó snellezéseket idéz.

A hatékonyság érdekében az ötvösök által minden bizonnyal elátkozott, igencsak filigrán mintázatú, öntött gyűrűk például úgy készültek, hogy az öntőforma elágazásain keresztül szétfolyt az olvasztott fém, hogy aztán az ágas-bogas öntvényről egyenként leválasszák a darabokat, amelyek természetesen némi utánreszelést is igényeltek. Láthatunk ilyen, kicsinyített karácsonyfának tűnő darabot is, amely elsősorban a formakészítői bravúrt dicséri. A XIX. századi "műöntödék" szobrászokat alkalmaztak, hogy a használati tárgyak ne csak célszerűségükkel, hanem finom részleteikkel, eleganciájukkal is elnyerjék a közönség tetszését. Leginkább a régi Magyarország peremvidékein, a Felvidéktől Dél-Erdélyig működtek tucatszám ezek az üzemek, ahol például a legváltozatosabb formájú vaskályhák készültek. Impozáns gyűjteményükben többféle méretben is látható az egyszerű, karikás jancsikályha, karcsú, a cikcakk-koronás oszlopkályha, a bakterházi tűzhely és néhány pompás, több "emeletes", áttört falú, csipkézett műremek. Kár, hogy nem izzik és mormog békésen mindahány.

Bp. II., Bem József u. 8., nyitva: hétfő kivételével 9.00-17.00-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.