Öntödei Múzeum - Buca és vascsipke

  • - kovácsy -
  • 2008. január 17.

Tudomány

"Ismertesse a hidegszeles kupolókemence szerkezetét, fúvószél-ellátását!" - olvassuk az 1/b kérdés első felét az öntő szakmunkástanulók számára megfogalmazott központi vizsgakérdések sorában. Koksz, nyersvas, hulladékvas, mészkő, aztán meg, izé, hát nyomatják bele a levegőt, így hebegnénk, de aztán a budai Ganz-üzemek megmentett öntödéjében olyan szeretettel, szakszerűen és alaposan magyarázták el mindezt, hogy már-már kész Pospischil Mihálynak érezzük magunkat.

"Ismertesse a hidegszeles kupolókemence szerkezetét, fúvószél-ellátását!" - olvassuk az 1/b kérdés első felét az öntő szakmunkástanulók számára megfogalmazott központi vizsgakérdések sorában. Koksz, nyersvas, hulladékvas, mészkő, aztán meg, izé, hát nyomatják bele a levegőt, így hebegnénk, de aztán a budai Ganz-üzemek megmentett öntödéjében olyan szeretettel, szakszerűen és alaposan magyarázták el mindezt, hogy már-már kész Pospischil Mihálynak érezzük magunkat.

Az idős cseh öntőmester szobra áll - pontosabban ül - a bejárat előtt, maradékaként az 1945-ös harcok során megsérült, majd lebontott Mechwart-emlékműnek, amelynek talapzatáról tiszteletteljes és értő arckifejezéssel tekintett egykor a Ganz-gyár vezérigazgatójának görögösre mintázott mellszobrára, most meg mintha emlékszobájának ablakát kémlelné. Vagy talán mögötte a múzeum fő attrakcióját: a két másfél évszázados kupolókemencét, amelyekben egészen 1964-ig olvasztottak vasat - például a kéregöntésű vagonkerekek és az ék alakú sínkeresztezési csúcsbetétek előállításához. (De mi az, hogy kupoló?) A kéregöntés egy Ganz Ábrahám által továbbfejlesztett angol találmány, az a lényege, hogy az öntvény gyorsabban hűlő szegélye

különösen kemény

és ellenálló lesz. Az 1969-ben megnyitott múzeum tavaly újjárendezett kiállításán a munkafolyamatot a megátalkodott műszaki analfabéták számára is érthető vagy legalábbis értő bólogatást kiváltó módon mutatják be az eredeti környezetében, lépésről lépésre haladva a homokból préselt öntőforma és a belül mázzal bevont vaskokilla előkészítésétől kezdve azon keresztül, hogy "összekamlizzák a formaszekrényt", egészen a kész öntvényig, amelyet a régi időkben is kíméletlen nyomáspróbának tettek ki. Ott áll az eredmény is, a meggörbült küllőjű, hatalmas mozdonykerék, az elformátlanodott ütközőtárcsa: a széria jó minőségét jelzik. Nem törtek el ugyanis a teher alatt, ami egyébként a viszonylag rugalmatlan öntöttvas legrosszabb szokása.

A gyáralapító Ganz Ábrahámmal már egy hónappal ezelőtti malmászati vizsgálódásaink során találkoztunk. Egy sokgyerekes svájci kántortanító fiaként öntőnek állt, bejárta Elzászt és Észak-Itáliát, aztán Pestre keveredett, a József Hengermalomba. 1845-ben indította el önálló "vas- és ércz-öntő-intézetét", ezzel pedig a honi ipar egyik legnagyszerűbb sikertörténetét, amelynek főszerepéről 1867-ben lemondott. Utóda, a bajor földről bevándorolt Mechwart András idején a törzsgyárhoz elektrotechnikai, majd vagongyár és több külföldi üzem kapcsolódott. A lakatosinasból lett mérnökre most szintén - bár csak időszaki - kiállítás emlékezik a hatalmas, világos, fűrésztetős csarnok közepén, benne híres szabadalma, a mechanikus hengerszék egyik példányával. Kár, hogy forgóekéjét vagy villamos fadöntő gépét nem bámulhatjuk meg.

A gyűjtemény nem a gyártörténetre fókuszál (bár szívesen ismerkednénk például a korban példásnak számító szociális és kulturális intézményekkel, a munkáslakásokkal, a betegsegélyezéssel vagy a dalkörrel), hanem a vasolvasztásra, de főleg az öntésre, amely természetesen sok ezer éves foglalatosság. A legrégebbi időkre csak másolatokkal utal a gyűjtemény, de aztán végigkísérhetjük a fejlődés ívét az ország területén talált, kiásott és rekonstruált őskohók meg a még régebbi, földbe vájt bucakemencék (ezekben még nem folyékony, csak képlékeny vastömböket - bucákat - olvasztottak ki az ércből) idejétől a törökkori ágyúgolyókon és Gábor Áron ágyúöntő munkásságán át a mai gépkocsik motorblokkjáig. Miután sikerült valamit megértenünk a harangöntés titkából, fakalapácsal nekieshetünk a szépen zengő harangoknak is.

De az igazi látnivalók még hátravannak, úgyhogy kénytelenek vagyunk a didergésig bámészkodni a hatalmas, fűtetlen, nem igazán téli szemlélődésre alkalmas üzemcsarnokban. Az ipartörténeti emlékek egyre közelebb visznek a mindennapi élet valamikori apró részleteihez. Hihetetlen, mi minden és milyen rafinált módon készült az öntés módszerével. A díszes csatornafedeleken, szellőzőrácsokon, impozáns utcai kandelábereken vagy a kályhaelőtéteken és fűtőtesteken kevéssé lepődünk meg, a fidibusz-szorító és a csinos hímzősatu azonban igazi unikum. Az előbbivel a pipagyújtáshoz használt, szorosra göngyölített papírdarabokat fogták össze, az utóbbi a hímzendő anyag leszorítására, megtartására szolgált. Az óriási szarvasbogárra emlékeztető csizmahúzó szinte kötelező darabja minden valamirevaló helytörténeti gyűjteménynek, az öntöttvas ágykeret a hozzá való sámlival már ritka darab - bár inkább riasztó, mint hívogató. Nem könnyű boldog házasságba képzelni a párt, amelyik nászajándékba kapta a kiegyezés évében. Az öntöttvas sakk-készlet viszont meglepően könnyednek tűnik, csengő-bongó snellezéseket idéz.

A hatékonyság érdekében az ötvösök által minden bizonnyal elátkozott, igencsak filigrán mintázatú, öntött gyűrűk például úgy készültek, hogy az öntőforma elágazásain keresztül szétfolyt az olvasztott fém, hogy aztán az ágas-bogas öntvényről egyenként leválasszák a darabokat, amelyek természetesen némi utánreszelést is igényeltek. Láthatunk ilyen, kicsinyített karácsonyfának tűnő darabot is, amely elsősorban a formakészítői bravúrt dicséri. A XIX. századi "műöntödék" szobrászokat alkalmaztak, hogy a használati tárgyak ne csak célszerűségükkel, hanem finom részleteikkel, eleganciájukkal is elnyerjék a közönség tetszését. Leginkább a régi Magyarország peremvidékein, a Felvidéktől Dél-Erdélyig működtek tucatszám ezek az üzemek, ahol például a legváltozatosabb formájú vaskályhák készültek. Impozáns gyűjteményükben többféle méretben is látható az egyszerű, karikás jancsikályha, karcsú, a cikcakk-koronás oszlopkályha, a bakterházi tűzhely és néhány pompás, több "emeletes", áttört falú, csipkézett műremek. Kár, hogy nem izzik és mormog békésen mindahány.

Bp. II., Bem József u. 8., nyitva: hétfő kivételével 9.00-17.00-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.