Elkezdjek bringázni a nagyvárosban?

  • Kovács Bálint
  • 2015. május 13.

Veló Világ

Ahogy egyre letagadhatatlanabb a tavasz, úgy merül fel egyre többekben a kérdés: elkezdjek biciklivel közlekedni a nagyvárosban?

Nagy a város, sok az autó, idegesek a sofőrök, szélesek az utak, repesztenek a buszok, a taxisoknak a szeme sem áll jól, én a bringámmal védtelen szúnyog lennék az út szélén, amit akárki óvatlanul eltaposhat – tekintenek oly sokan vágyakozással vegyes szorongással a bringájukra. Pedig a tömegközlekedés katasztrófa, több út van lezárva, mint amennyi járható, minden hétvégén futóverseny vagy bratyizó politikusok miatt zárják le a város maradék felét, vagyis minden amellett szólna, hogy a szabadidős játékszer előlépjen közlekedési eszközzé. De ott az a sok bizonytalanság…

false

 

Fotó: narancs.hu

1. A biztonság

Tény és való, hogy egyes bringásokat néha baleset ér, az azonban már tévhit, hogy ez azért van, mert biciklizni veszélyes. Nem veszélyes. A Magyar Kerékpárosklub tevékenysége, valamint a nagyon-nagyon lassan, de azért észrevehetően ébredező politikusok és BKK-sok miatt ma már talán tart ott a budapesti biciklis kultúra, hogy kijelenthessük: egy szabályosan és megfontoltan közlekedő kerékpárost semmivel nem ér nagyobb eséllyel baleset, mint egy szabályosan és megfontoltan közlekedő gyalogost vagy autóvezetőt. Persze, adódhatnak rizikós helyzetek, vannak szabálytalan közlekedők, de ma már nem lehet azt mondani, hogy az utcákon ne számítanának kerékpárosokra, sem azt, hogy a kerekezők a hívatlan vendégek szerepébe kényszerülő szerencsétlenek lennének, akik aknamezőn tekerik a pedált. Csak néhány egészen ésszerű szabályt kell betartani, és nem lesz gond – ráadásul aki nem érzi magát biztonságban, az paradox módon nagyobb biztonságban van, hiszen így jó eséllyel jobban odafigyel arra, hogy tényleg minden rendben legyen.

Jobbra vadak, szemben vadak

Jobbra vadak, szemben vadak

Fotó: Sióréti Gábor

2. A tudás

Ha az úttesten akarunk közlekedni, nem árt ismerni a KRESZ ránk is vonatkozó alapszabályait, de azért ezekkel a legtöbben úgyis tisztában vannak: piroson nem megyünk át, stoptáblánál vagy elsőbbségadás kötelező táblánál megtesszük, amit kell, és így tovább. És ennél több tudásra magunk közt szólva nincs is szükség, amennyiben tisztában vagyunk a nem tudásunkkal, és a magunk hasznára fordítjuk azt. Azaz például még ha tudom is, hogy nekem lenne elsőbbségem, a legjobb, ha akkor sem veszem garantáltnak, hogy mehetek, és előbb bizonyosságot szerzek arról – szemkontaktussal, olvasva a ráutaló magatartásból –, hogy tényleg átengedtek; ha elénk kanyarodna egy autó, hiába tudjuk, hogy ezt csak az elhaladásunk után tehetné meg, inkább lassítsunk, legrosszabb esetben vesztünk kb. négy másodpercet. Vagyis ha bringával nem bízunk senki jóindulatában és mindig fel vagyunk készülve az esetlegesen a kárunkra elkövetett, „jóhiszemű” szabálytalanságokra, minimalizálhatjuk a veszélyt.

3. A bizonytalanság

Persze, hogy ha eddig nem közlekedtünk napi szinten biciklivel, elsőre, sőt másodikra és harmadikra is veszélyesnek tűnik például a Nagykörút vagy a Kossuth Lajos utca. De nem kell, hogy eltántorítson az elhatározásunktól. Érdemes eleinte néhányszor választani egy egészen kis forgalmú utat. Olyat, amin még külön kerékpárút is van, és kimenni mondjuk a Margitszigetre vagy a Városligetbe, hogy néhány hasonló menet eloszlassa a bizonytalanságunkat, és saját bőrünkön tapasztaljuk meg, hogy kívülről sokkal veszélyesebbnek fest minden, mint a nyeregből. És utána sem kötelező a mély vízbe ugrani: mivel kerékpárral az esetek nagy többségében amúgy is hamarabb elérnénk úti célunkat, mint a dugóban autózva vagy tömegközlekedéssel, az így nyert időt nyugodtan felhasználhatjuk arra, hogy keressünk olyan útvonalat (például itt), amely talán kerülő, de biztonságos kerékpárút vezet rajta. Ha meg tényleg muszáj valamilyen rémisztő helyet is útba ejteni, a nem bringázásnál még mindig jobb, ha eleinte a gyalogosok iránti maximális tisztelettel felvértezve felhajtunk a járdára, de csak lassan, körültekintően, és a csengőről szigorúan megfeledkezve.

Tiszta fizika

Tiszta fizika

Fotó: Fortepan.hu

4. Az autók

A friss bringások legnagyobb mumusa az autóforgalom: túl közel jönnek, egytonnásak, veszélyesek. A probléma egyik megoldásáról már szóltunk: amíg az ember nem jön bele, érdemes kiépített kerékpárutakat vagy kis forgalmú utcácskákat használni. Ha pedig muszáj az úttesten haladni, az ember hamar rájön, hogy a helyzet mégsem olyan veszélyes, mint amilyennek kívülről tűnik: az autóvezetőktől valóban elvárható lenne, hogy a maximális biztonságot adó távolságra haladjanak el a kerékpárok mellett, ugyanakkor a tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbbnek esze ágában sincs veszélyeztetni senkit, és arra használják autóvezetői tapasztalatukat, hogy a legkisebb, még biztonságos távval előzzék meg a bringásokat. Annyit fontos tudni, hogy a sofőrök az előre látható mozgásunk alapján ítélnek, így tehát autóúton semmiképp se tegyünk hirtelen, váratlan mozdulatokat, tartsuk egyenesen a kerékpárt, és kézmozdulattal jelezzük az irányváltást – de ezt amúgy is megtennénk.

Ahogy a legtöbb jó dolognak, úgy a bringás közlekedésnek is csak az első lépése nehéz; ha a fentiekre odafigyelünk, pár nap alatt elkezdjük majd nem érteni, hogyan is lehet, hogy eddig nem biciklin suhantunk el a dugók mellett, és hogyan is érhettünk oda ilyen körülmények között időben a megbeszélt találkozóinkra? Visszaút nincs, az odaút pedig egy jobb világba vezet.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.