„A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek” – olvassa fel László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke az 1998. évi I. a közúti közlekedésről szóló törvényt ma délután az Erzsébet híd budai hídfőjénél.
|
„Ahol itt most állunk, az egy rövid 50 méteres szakasz, ami valaha egy viszonylag jól használható kerékpárút volt. Most azonban lebontják, és a bicikliseknek a gyalogosokkal kell osztozkodniuk egy nem túl széles járdán. Szó se róla, nagy baj nem történik, ugyanis az egész út, ami a budai rakparton végigvezet, az úgy rossz, ahogy van” – folytatja. A szervezet megalakulása óta folyamatosan hangot ad annak, hogy a rohamosan növekvő biciklisforgalomnak nem megfelelő módon adnak helyet. Tárgyalásaik és hangoskodásaik ellenére viszont sok minden nem történt, leszámítva két szakaszt, ahol javult a helyzet. A Margit híd és a Batthyányi tér között épült egy rövid, két méter széles kerékpárút, elválasztva a gyalogosoktól, és egy még rövidebb „kerékpárutacska” az Erzsébet híd alatt. Most a fonódó villamos kiépítése miatt ez utóbbi szakasz egy részét elbontották, a Margit hídtól vezetőt pedig keskenyebbre veszik az épülő sín mellett.
Azonban nem csak itt van probléma, hanem a város és az ország többi részén is. A Magyar Kerékpárosklub nehezményezi, hogy a hidak felújításánál a tervezők nem törekedtek a biztonságos bicikliutak kialakítására. László János szerint a felújítási tervek egyikében sincs szó erről. „Ez pedig törvénysértés” – tette hozzá. Emellett sok száz kilométernyi kerékpárút nem is minősül annak. „Ma Magyarországon a legelterjedtebb, hogy a járdára helyezik a kerékpáros közlekedést” – mondja a klub elnöke. Ez legfőképp azért nem jó, mert a kereszteződésekben a közlekedés veszélyessé válik – ezért az ilyen helyekre olyan táblákat helyzetek el, amelyek arra szólítják fel a bicikliseket, hogy szálljanak le, és a járművüket tolva haladjanak tovább. A Magyar Kerékpárosklubot ez a helyzet annyira felháborítja, hogy Sopronban szerveztek egy akciót, melynek keretében az autósokat szólították fel arra, hogy szálljanak ki és tolják tovább a járművüket.
|
„Ha a hivatalos tábla nem a biciklistáknak, hanem az autósoknak szólna, valószínű, hamarabb megszűnnének ezek a pontok” – mondta László, aki szerint az is törvénysértés, hogy bizonyos helyeken, mint amilyen most a rakpart lett, nem adják meg a megfelelő területet a gyalogosoknak, hogy nyugodtan sétáljanak. „Éppen ezért követeljük, hogy minden önkormányzat hozzon olyan rendeletet, amelynek köszönhetően a gyalogos és a kerékpáros közlekedés harmonizál egymással, illetve biztonságos. A mérnökkamarák pedig vegyék a fáradságot, és tanítsák meg tagjaikat arra, hogy tartsák meg a közlekedésfejlesztés szabályait és az erre vonatkozó törvényeket” – zárta mondandóját.
Arra a kérdésre, hogy mi lenne a megoldás a budai rakparton, a Magyar Kerékpárosklub elnöke azt válaszolta, hogy nem tudják, mivel ők nem tervezők. „Nyilvánvaló, hogy tarthatatlan állapot az, hogy az alsó rakparton autópálya van, és az is tarthatatlan állapot, hogy a Margit hídon több sáv áll rendelkezésre az autósok számára, a bicikliseknek meg csak egy keskeny részt csippentettek le. Az arányokon kell változtatni.”