„Ez törvénysértés” – Tiltakoznak az elbontott kerékpárút miatt

50 méter kerékpárutat bontanak el az egyik legforgalmasabb, gyalogosok és biciklisek által használt helyen, az Erzsébet híd budai hídfőjénél. A fonódó villamos megállójának kiépítése indokolja a bontást, a biciklisek mégis joggal háborognak.

„A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek” – olvassa fel László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke az 1998. évi I. a közúti közlekedésről szóló törvényt ma délután az Erzsébet híd budai hídfőjénél.

false

 

Fotó: Németh Dániel

„Ahol itt most állunk, az egy rövid 50 méteres szakasz, ami valaha egy viszonylag jól használható kerékpárút volt. Most azonban lebontják, és a bicikliseknek a gyalogosokkal kell osztozkodniuk egy nem túl széles járdán. Szó se róla, nagy baj nem történik, ugyanis az egész út, ami a budai rakparton végigvezet, az úgy rossz, ahogy van” – folytatja. A szervezet megalakulása óta folyamatosan hangot ad annak, hogy a rohamosan növekvő biciklisforgalomnak nem megfelelő módon adnak helyet. Tárgyalásaik és hangoskodásaik ellenére viszont sok minden nem történt, leszámítva két szakaszt, ahol javult a helyzet. A Margit híd és a Batthyányi tér között épült egy rövid, két méter széles kerékpárút, elválasztva a gyalogosoktól, és egy még rövidebb „kerékpárutacska” az Erzsébet híd alatt. Most a fonódó villamos kiépítése miatt ez utóbbi szakasz egy részét elbontották, a Margit hídtól vezetőt pedig keskenyebbre veszik az épülő sín mellett.

Azonban nem csak itt van probléma, hanem a város és az ország többi részén is. A Magyar Kerékpárosklub nehezményezi, hogy a hidak felújításánál a tervezők nem törekedtek a biztonságos bicikliutak kialakítására. László János szerint a felújítási tervek egyikében sincs szó erről. „Ez pedig törvénysértés” – tette hozzá. Emellett sok száz kilométernyi kerékpárút nem is minősül annak. „Ma Magyarországon a legelterjedtebb, hogy a járdára helyezik a kerékpáros közlekedést” – mondja a klub elnöke. Ez legfőképp azért nem jó, mert a kereszteződésekben a közlekedés veszélyessé válik – ezért az ilyen helyekre olyan táblákat helyzetek el, amelyek arra szólítják fel a bicikliseket, hogy szálljanak le, és a járművüket tolva haladjanak tovább. A Magyar Kerékpárosklubot ez a helyzet annyira felháborítja, hogy Sopronban szerveztek egy akciót, melynek keretében az autósokat szólították fel arra, hogy szálljanak ki és tolják tovább a járművüket.

false

 

Fotó: Németh Dániel

„Ha a hivatalos tábla nem a biciklistáknak, hanem az autósoknak szólna, valószínű, hamarabb megszűnnének ezek a pontok” – mondta László, aki szerint az is törvénysértés, hogy bizonyos helyeken, mint amilyen most a rakpart lett, nem adják meg a megfelelő területet a gyalogosoknak, hogy nyugodtan sétáljanak. „Éppen ezért követeljük, hogy minden önkormányzat hozzon olyan rendeletet, amelynek köszönhetően a gyalogos és a kerékpáros közlekedés harmonizál egymással, illetve biztonságos. A mérnökkamarák pedig vegyék a fáradságot, és tanítsák meg tagjaikat arra, hogy tartsák meg a közlekedésfejlesztés szabályait és az erre vonatkozó törvényeket” – zárta mondandóját.

Arra a kérdésre, hogy mi lenne a megoldás a budai rakparton, a Magyar Kerékpárosklub elnöke azt válaszolta, hogy nem tudják, mivel ők nem tervezők. „Nyilvánvaló, hogy tarthatatlan állapot az, hogy az alsó rakparton autópálya van, és az is tarthatatlan állapot, hogy a Margit hídon több sáv áll rendelkezésre az autósok számára, a bicikliseknek meg csak egy keskeny részt csippentettek le. Az arányokon kell változtatni.”

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.