„Ez törvénysértés” – Tiltakoznak az elbontott kerékpárút miatt

50 méter kerékpárutat bontanak el az egyik legforgalmasabb, gyalogosok és biciklisek által használt helyen, az Erzsébet híd budai hídfőjénél. A fonódó villamos megállójának kiépítése indokolja a bontást, a biciklisek mégis joggal háborognak.

„A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek” – olvassa fel László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke az 1998. évi I. a közúti közlekedésről szóló törvényt ma délután az Erzsébet híd budai hídfőjénél.

false

 

Fotó: Németh Dániel

„Ahol itt most állunk, az egy rövid 50 méteres szakasz, ami valaha egy viszonylag jól használható kerékpárút volt. Most azonban lebontják, és a bicikliseknek a gyalogosokkal kell osztozkodniuk egy nem túl széles járdán. Szó se róla, nagy baj nem történik, ugyanis az egész út, ami a budai rakparton végigvezet, az úgy rossz, ahogy van” – folytatja. A szervezet megalakulása óta folyamatosan hangot ad annak, hogy a rohamosan növekvő biciklisforgalomnak nem megfelelő módon adnak helyet. Tárgyalásaik és hangoskodásaik ellenére viszont sok minden nem történt, leszámítva két szakaszt, ahol javult a helyzet. A Margit híd és a Batthyányi tér között épült egy rövid, két méter széles kerékpárút, elválasztva a gyalogosoktól, és egy még rövidebb „kerékpárutacska” az Erzsébet híd alatt. Most a fonódó villamos kiépítése miatt ez utóbbi szakasz egy részét elbontották, a Margit hídtól vezetőt pedig keskenyebbre veszik az épülő sín mellett.

Azonban nem csak itt van probléma, hanem a város és az ország többi részén is. A Magyar Kerékpárosklub nehezményezi, hogy a hidak felújításánál a tervezők nem törekedtek a biztonságos bicikliutak kialakítására. László János szerint a felújítási tervek egyikében sincs szó erről. „Ez pedig törvénysértés” – tette hozzá. Emellett sok száz kilométernyi kerékpárút nem is minősül annak. „Ma Magyarországon a legelterjedtebb, hogy a járdára helyezik a kerékpáros közlekedést” – mondja a klub elnöke. Ez legfőképp azért nem jó, mert a kereszteződésekben a közlekedés veszélyessé válik – ezért az ilyen helyekre olyan táblákat helyzetek el, amelyek arra szólítják fel a bicikliseket, hogy szálljanak le, és a járművüket tolva haladjanak tovább. A Magyar Kerékpárosklubot ez a helyzet annyira felháborítja, hogy Sopronban szerveztek egy akciót, melynek keretében az autósokat szólították fel arra, hogy szálljanak ki és tolják tovább a járművüket.

false

 

Fotó: Németh Dániel

„Ha a hivatalos tábla nem a biciklistáknak, hanem az autósoknak szólna, valószínű, hamarabb megszűnnének ezek a pontok” – mondta László, aki szerint az is törvénysértés, hogy bizonyos helyeken, mint amilyen most a rakpart lett, nem adják meg a megfelelő területet a gyalogosoknak, hogy nyugodtan sétáljanak. „Éppen ezért követeljük, hogy minden önkormányzat hozzon olyan rendeletet, amelynek köszönhetően a gyalogos és a kerékpáros közlekedés harmonizál egymással, illetve biztonságos. A mérnökkamarák pedig vegyék a fáradságot, és tanítsák meg tagjaikat arra, hogy tartsák meg a közlekedésfejlesztés szabályait és az erre vonatkozó törvényeket” – zárta mondandóját.

Arra a kérdésre, hogy mi lenne a megoldás a budai rakparton, a Magyar Kerékpárosklub elnöke azt válaszolta, hogy nem tudják, mivel ők nem tervezők. „Nyilvánvaló, hogy tarthatatlan állapot az, hogy az alsó rakparton autópálya van, és az is tarthatatlan állapot, hogy a Margit hídon több sáv áll rendelkezésre az autósok számára, a bicikliseknek meg csak egy keskeny részt csippentettek le. Az arányokon kell változtatni.”

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.