„Ahogy elkezdtünk másféle, nyugati modellek hatására születő zenét írni, a párt megbélyegzett és üldözni kezdett bennünket. Mikor kijutottam nyugatra, ráébredtem, hogy éppen ezek a példaképnek választott szerzők – akik miatt abban a feddésben volt részem, hogy a kapitalizmus barátja vagyok – saját kompozícióikkal valójában a kapitalizmus ellen próbáltak küzdeni. Eltöprengtem ezen a kissé visszás tényen, és világossá vált számomra, hogy az új zene világa egy konfliktus magját rejti magában. Tudni szeretné tehát, miért távolodtam el ettől a zenétől? Azért, mert számomra ezek a konfliktusok elvesztették az erejüket, és így a jelentőségüket. Úgy is mondhatnám, tisztába jöttem önmagammal és Istennel, ezért a világgal szembeni minden személyes kívánalmam is háttérbe szorult.”
Így beszélt Arvo Pärt (Válogatott beszélgetések és írások – fordította: Fülöp József) arról, milyen volt kiszabadulni Észtországból, majd kitérőkkel megtalálni saját stílusát. Az utóbbi évtizedek legnevesebb kortárs komponistája azt mondja, „Istent a zenén keresztül” éli meg. Nem véletlen, hogy Győri Noémi és Madaras Gergely pannonhalmi fesztiválja, az Arcus Temporum az idén kizárólag Pärt és Joseph Haydn zenéjére koncentrál. A nyitókoncerten kamaradarabot és miséket hallunk, köztük a Salve Reginát a Cythera Európai Kamarakórustól (Pannonhalmi Főapátság, augusztus 25., hét óra). A programok között vesperás, filmvetítés, beszélgetések, Bősze Ádám-előadás és bortárlat egyaránt szerepel, a Boldogasszony-kápolnától induló „sétálós” koncertet különösen ajánljuk (augusztus 26., hét óra), és persze a záró hangversenyt, amelyen Fejérvári Zoltán, Rohmann Ditta és a Tallich Quartet is fellép (Pannonhalmi Főapátság, Főkönyvtár, augusztus 27., három óra).
Éppen száz éve, Petőfi centenáriumára készült el a kor hegedűvirtuózának, Hubay Jenőnek a Petőfi-szimfóniája, amely több száz fős kórust, nagyzenekart igényelt. A nagyszabású kompozíciót a Rádiózenekar tűzi műsorra, az énekkart, a gyermekkart és a szólisták derékhadát Káli Gábor vezeti (Budapest Kongresszusi Központ, augusztus 27., fél nyolc). Aki meghittebb koncertélményt keres, annak Miranda Liu szezonnyitó kamarafesztiválját, a New Millenniumot ajánljuk. A hegedűművész ugyancsak Hubayt játszik partnerével, Soós Orsolya zongoraművésszel. Hozzá még Brittent, Bartókot és Ravelt (FUGA, augusztus 31., hét óra).