Fényes zárvány - Hunyadi Mátyás, a király. Hagyomány és megújulás a királyi udvarban, 1458-1490 (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2008. március 27.

Zene

Hogyan működött a királyi udvar mint hatalmi - kormányzati, igazságszolgáltatási, kulturális - centrum, miként folytak a mindennapok, milyen formák között közlekedtek egymással a különböző rendű-rangú emberek? Ideális esetben ilyesfajta kérdésekre vár tárgyiasult - de legalább tárgyakkal alátámasztott - válaszokat az ember még egy ennyire távoli korszakot idéző kiállítástól is. De azt is tudjuk, hogy ideális esetről a legkevésbé sem beszélhetünk, hiszen Mátyás király udvarának/udvarainak reneszánsz pompájából szinte mindent megsemmisítettek a következő évszázadok. Különösen ezzel a korszakkal kapcsolatban van okunk sopánkodni történelmi katasztrófáink miatt, mert az itáliai reneszánsz első fogadó országa történetesen a mi - akkoriban nem is kicsiny, jelentéktelennek pedig végképp nem mondható - hazánk volt, csak hát az akkor felvirágzó udvari kultúra a továbbiakban nem indulhatott organikus fejlődésnek, és Mátyás uralkodása a művészet- és tudománytermelés szempontjából időbeli zárvány maradt.

Hogyan működött a királyi udvar mint hatalmi - kormányzati, igazságszolgáltatási, kulturális - centrum, miként folytak a mindennapok, milyen formák között közlekedtek egymással a különböző rendű-rangú emberek? Ideális esetben ilyesfajta kérdésekre vár tárgyiasult - de legalább tárgyakkal alátámasztott - válaszokat az ember még egy ennyire távoli korszakot idéző kiállítástól is. De azt is tudjuk, hogy ideális esetről a legkevésbé sem beszélhetünk, hiszen Mátyás király udvarának/udvarainak reneszánsz pompájából szinte mindent megsemmisítettek a következő évszázadok. Különösen ezzel a korszakkal kapcsolatban van okunk sopánkodni történelmi katasztrófáink miatt, mert az itáliai reneszánsz első fogadó országa történetesen a mi - akkoriban nem is kicsiny, jelentéktelennek pedig végképp nem mondható - hazánk volt, csak hát az akkor felvirágzó udvari kultúra a továbbiakban nem indulhatott organikus fejlődésnek, és Mátyás uralkodása a művészet- és tudománytermelés szempontjából időbeli zárvány maradt.

A nem teljesen tisztázott - a legvalószínűbben havasalföldi - eredetű Hunyadi család Zsigmond király, később német-római császár uralkodása idején emelkedett fel az ország hatalmasai közé, akiknek a szövetségkötései, intrikái és árulásai lehetetlenné tették az Árpád-ház kihalása után egy új őshonos dinasztia trónra kerülését. Az, hogy Mátyást végül, 1458-ban (vagyis 550 esztendeje, és pontosan ez a mostani "Reneszánsz év" apropója), 15 éves korában királlyá koronázták, főleg anyai ági felmenőinek, a Szilágyi családnak köszönhető. Kérdés viszont, hogy az ifjú király magától ismerte-e föl, hogy saját hatalmának megszilárdítását a főnemesi családok - köztük a támogatói - visszaszorításával kell kezdenie. De a kiállítás nem tűzte ki feladatául az ilyen, nem feltétlenül muzeológiai kompetenciát igénylő kérdések vizsgálatát, egy-egy jellemző és erőteljes tárggyal, szimbolikusan utal az előzményekre, hogy aztán a lényegre, Mátyás környezetének a súlypontról súlypontra haladó bemutatására térjen. Ne várjunk tehát részletekbe menő életmód-történeti érdekességeket: a rendelkezésre álló anyag szűkösségét a legszebb, esztétikai élményt kínáló tárgyak bemutatása ellensúlyozza. Ennek érdekében több tucat külföldi gyűjteményből kölcsönöztek kiállítási tárgyakat: festményeket, domborműveket, Corvinákat, érméket.

Mátyás király apja, Hunyadi János Zsigmond király kíséretében maga is megjárta Itáliát, fia neveltetését pedig Vitéz János akkori váradi püspökre, későbbi esztergomi érsekre, a család feltétlen hívére bízta, akinek a keze alatt nyelveket tanult és megismerte a humanista műveltség elemeit. De - és ezt a kiállítás határozottan jelzi - a budai és a visegrádi udvar szellemének, kultúrájának megteremtésében és izmosodásában döntő szerepe volt nehezen megszerzett második feleségének, az őt majd húsz évvel túlélő Aragóniai Beatrixnak, a nápolyi király leányának, aki Magyarországra hozatta azokat az itáliai tudósokat és művészeket, akiknek a műveit csodálhatjuk. A kifejezés persze túlzott, hiszen ilyen távoli korszak teljesítményeihez nem lehet ennyire közvetlen viszonyunk - ám a távolság (és a kiállítás rendezőinek ebbéli szándéka) sem fátyolozza el egy-egy darab szépségét. Itt van például Giovanni Dalmata szépséges fehér márvány madonna domborműve, amit persze nem Visegrádon vagy mondjuk a diósgyőri várban találtak, hanem Padovából adtak kölcsön erre a kiállításra. Giovanni Dalmata, mint a névből sejthető, nem itáliai, hanem dalmát volt - számos, Budán tevékenykedő társához hasonlóan -, és valójában Ivan Duknovicnak hívták. Diósgyőr pedig úgy kerül a történetbe, hogy egyfajta "királynői várként" használták régóta, és egy itt talált madonnatöredéket szintén a dalmát mesternek tulajdonítanak. Csakhogy ezen nem láthatók arcvonások, mert leverték őket (mintha honunkban is dúlt volna a kép- és szoborromboló francia forradalom), a megmaradt részletek viszont sejtetik a hasonlóságot, továbbá azt is, hogy szerencsésebb történelmi környülállások mennyivel érzékletesebb darabjait őrizték volna meg a múltunknak.

Örvendetes mozzanata a tárlatnak a királyi udvar anyagi viszonyainak a bemutatása, amely pénzérmékben és egy királyi kincstartói felszólításban materializálódik. Itt végre kiderülnek a különféle pénzegységek (obulus, denár, garas, forint) egymás közti viszonyai, valamint az is, hogy az adók beszedése hogyan függött össze Mátyás dinasztikus törekvéseivel, hiszen ő maga is a császári címre tört, miután pedig Beatrix nem esett teherbe, egy osztrák polgárleánytól való törvénytelen gyermekét készítette föl arra, hogy az utóda legyen. Beatrix ezt olyannyira zokon vette, hogy Mátyás halála után, a királyválasztási huzavonák idején a cseh király, II. Ulászló mellé állt Corvin Jánossal szemben, és csak tíz év múlva, befolyása és vagyona megfogyatkozása után tért haza Magyarországról.

Ami a mindennapi udvari életet illeti, ezzel kapcsolatban a kőfaragványok mellett például kályhacserepeket és padlócsempéket mutat föl a kiállítás - az utóbbiak közül a nyitott könyvet ábrázolók tűnnek ki esendően mulatságos emelkedettségükkel, jelezve mindazonáltal a tudós elmélyülés rangját a királyi környezetben. Az asztali edények között nincsenek olyanok, amelyek mondjuk egy étekfogó rangját pozicionálhatnák az udvari rangsorban, a Corvina-kötetek pedig eleve nem az udvari valóságot illusztrálják, hanem azt a szimbolikus világot - például a vallási élet terén -, amely az uralkodás fényének megjelenítésére hivatott. Az udvari történészek feladatai közé tartozott a korban szokásos, ősidőkre visszanyúló, tehát igencsak fiktív családtörténet kidolgozása a dinasztikus remények alátámasztására. De hiába függenek a pecsétek seregestől Corvin János "liptói herceg" és az országnagyok 1490-es szövetséglevelén, a királyi hatalom továbbörökítéséből semmi sem lett, a magyarországi kultúra- és művészetpártolás története pedig jó hosszú időre véget ért.

Budapesti Történeti Múzeum, június 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?