DVD

Puccini: Pillangókisasszony

Zene

Kevés híresebb bukássztorija van a zenetörténetnek, mint a Madama Butterfly 1904-es milánói ősbemutatója: a kudarc olyannyira zajos volt, hogy az opera eredeti, kétfelvonásos formája egy bő évszázadra teljesen el is tűnt a műsorról. Perújrafelvételét és rehabilitálását azután 2016-ban Riccardo Chailly vitte keresztül, méghozzá a hajdani bukás helyszínén, a Scalában. Így végre valahára megtapasztalhatóvá vált, hogy néhány észrevételezhető kisebb különbség ellenére (itt például valamivel több jelenlét jut Pinkerton amerikai feleségének), ebben a Pillangókisasszonyban éppúgy minden a helyén van, akár a három felvonásos, ún. bresciai változatban. A produkció hőse egyértelműen a hazai terepen kibillenthetetlen nyugalmú és ízlésű karmester, ám mindeközben a színpadon is remekül mennek a dolgok. A lett Alvis Hermanis például bebizonyítja, hogy a Regie­theater meg a „hagyományos opera-előadás” ellentmondása feloldható, amint a rendező és kreatív munkatársai némi egészséges fogékonyságot tanúsítanak az alkotói alapelképzelés meg a nézői elvárások iránt. Maria José Siri stílusos, habár talán nem a legizgalmasabb Cso-cso-szán, a férfiak pedig egészen pompásak: a Pinkertont éneklő Bryan Hymel napjaink egyik legaktívabb operai lemondója, de ha fellép, sohasem takarékoskodik a hangjával, míg a bariton Carlos Álvarez kikezdhetetlenül elegáns és szemérmesen nagyszívű Sharpless konzult formál meg és tesz körüljárhatóvá.

Decca (2 DVD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.