DVD

Puccini: Pillangókisasszony

Zene

Kevés híresebb bukássztorija van a zenetörténetnek, mint a Madama Butterfly 1904-es milánói ősbemutatója: a kudarc olyannyira zajos volt, hogy az opera eredeti, kétfelvonásos formája egy bő évszázadra teljesen el is tűnt a műsorról. Perújrafelvételét és rehabilitálását azután 2016-ban Riccardo Chailly vitte keresztül, méghozzá a hajdani bukás helyszínén, a Scalában. Így végre valahára megtapasztalhatóvá vált, hogy néhány észrevételezhető kisebb különbség ellenére (itt például valamivel több jelenlét jut Pinkerton amerikai feleségének), ebben a Pillangókisasszonyban éppúgy minden a helyén van, akár a három felvonásos, ún. bresciai változatban. A produkció hőse egyértelműen a hazai terepen kibillenthetetlen nyugalmú és ízlésű karmester, ám mindeközben a színpadon is remekül mennek a dolgok. A lett Alvis Hermanis például bebizonyítja, hogy a Regie­theater meg a „hagyományos opera-előadás” ellentmondása feloldható, amint a rendező és kreatív munkatársai némi egészséges fogékonyságot tanúsítanak az alkotói alapelképzelés meg a nézői elvárások iránt. Maria José Siri stílusos, habár talán nem a legizgalmasabb Cso-cso-szán, a férfiak pedig egészen pompásak: a Pinkertont éneklő Bryan Hymel napjaink egyik legaktívabb operai lemondója, de ha fellép, sohasem takarékoskodik a hangjával, míg a bariton Carlos Álvarez kikezdhetetlenül elegáns és szemérmesen nagyszívű Sharpless konzult formál meg és tesz körüljárhatóvá.

Decca (2 DVD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.