Lemez

Khruangbin: Hasta el cielo

  • - minek -
  • 2019. szeptember 8.

Zene

Némelyik együttesnek már a nevén is fennakad, aki először találkozik zenéjükkel. Nos, a nyolc éve publikáló Khruangbin trió a „repülő” jelentésű thai szó alapján nevezte el magát, ami kifejezte vonzódásukat a klasszikus, a gyűjtők és zenei ínyencek által régóta respektált thai funk iránt. Ez egyben megszabta első albumuk, a 2015-ös The Universe Smiles Upon You irányait is, míg a tavalyi, sok tekintetben áttörést hozó Con todo el mundo már inkább a latin, no meg a közel- és közép-keleti inspirációkra koncentrált. Mindezt a feszes zenekari produkció, Mark Speer gitáros, Laura Lee basszusgitáros (korábban mindketten Bonobo koncertzenészei) és DJ Johnson dobos energikus és ötletes játéka teszi jól felismerhetően egyedivé. A most megjelent Hasta el cielo ehhez képest a tavalyi, zömmel instrumentális (csak zümmögő vokált tartalmazó) szerzemények kreatív újraértelmezését rejti, de ne gondoljanak holmi szimpla remix albumra, bár bónuszként két Scientist-féle dub átdolgozás is ott figyel. A három zenész tényleg minden számot kifordít a sarkából, új ötletekkel telítik őket és az így újjászületett, dubban fürdő zeneanyag éppen a nyár utolsó, még forró heteihez való. Főszerepet játszik a lazán lüktető basszus, amit a pilinckázó dob, a háttérben maradó gitár és némi elektronika keretez. Aki a teljes, komplex Khruangbin-hangzásra kíváncsi, az személyesen is megnézheti őket a Szigeten – ehhez sem utolsó kóstoló a Hasta el cielo füstben és párában úszó dub-iskolája.

Night Time Stories, 2019

alá

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.