Az MTA 2020-ra halasztaná a NAT bevezetését

  • narancs. hu
  • 2018. november 13.

Belpol

Az előírt magas óraszám "életkorlátozó" tényező.

Szándékaiban a NAT új tervezet korszerű, gyermekközpontú, a 21. század várható kihívásaira felkészítő folyamatokról szól, de olyan ideális iskolai (személyi, tárgyi, technikai) körülményeket feltételez, és sokszor olyan diákmotivációt és képességeket, amelyek még messze nem biztosítottak a közoktatásban. A túl gyors bevezetés ellentétes hatást váltana ki. A Magyar Tudományos Akadémia éppen ezért azt javasolja a döntéshozóknak, hogy legalább egy évet várjanak a bevezetéssel. Azután pedig rögvest lássanak hozzá egy hosszú távra szóló széles körű konszenzuson alapuló nemzeti oktatási stratégia kidolgozásának - olvasható az MTA honlapján közzétett tanulmányban.

A dicséret a fenti bevezetővel egyébként nagyjából véget is ért. Az MTA 80 szakértő közreműködésével készült anyag ugyanis azzal folytatódik, hogy "a jelenlegi tervezet nem mutat fel átfogó emberképet. Nem derül ki, hogy a tanulóknak milyen tényezők hatására és miként alakuljon a személyiségfejlődése, motivációs rendszere és énképe, mire terjedjen ki, és milyen értékpreferenciákat tartalmazzon a társadalom- és természetképe. Mit jelent a rendszer résztvevői számára a tudás és a műveltség, illetve az ahhoz vezető út: a tanulás és annak kerete, az iskola."

Az MTA szakértői nem tartják szerencsésnek, hogy a társadalmi szerepek és normák elfogadtatására, az alkalmazkodásra nagyobb hangsúly esik, mint az egyén aktivitásának lehetőségére és szükségességére a társadalmi helyzetek alakításában. Fontosnak tartják ugyan a versengésre való felkészítést, de mellette ott kellene lenni az együttműködésre törekvés kialakításának is.

A tanulmány szerint az alaptantervet ki kellene terjeszteni az óvodák utolsó két évére, mivel ott már sok minden eldől. A tervezet hibájaként róják fel, hogy tudomásul veszi a törvényi kötöttségeket, és azokhoz illeszti a NAT-ot, holott elfogadás helyett egy széleskörű társadalmi vitát kellene gerjesztenie a közoktatási rendszer továbbfejlesztési lehetőségeiről. Megkerülhetetlennek tartják továbbá a korszerű szakképzéshez szükséges alapkompetenciák meghatározását és a konzekvenciák levonását a szakgimnáziumokra, szakközépiskolákra.

A tervezet alapvetően korszerű általános szemléletmódja a tartalmi részekben még nem mindenütt érvényesül a tanulmány írói szerint. A modern nyelvezet ellenére a tartalom sok helyen megmarad a hagyományos keretek között, például a tanuló- és tanulás-központúságot, az életkori alapelveket, a fejlesztés prioritásait, felülírják a diszciplináris szempontok.

Pozitív tendencia, hogy  a korábbi NAT-hoz képest csökkent  a műveltségi (most tanulási) területek száma. De az Akadémia szerint lehetne még kevesebb a „természettudomány és földrajz” és a „technológia” területek egyesítésével. Keveslik viszont a virtuális térben való könnyebb tájékozódást segítő oktatási célokat, anyagokat.

Az MTA szerint a NAT-ban nem kellene óraszámokat meghatározni, pláne nem ilyen magas óraszámokat a felsőtagozaton és a középiskolákban.

Az előírt 34 óra mind a magasra törő, mind a nehézségekkel küzdő diákok számára már életkorlátozó tényező. Miközben az alsó évfolyamok a természettudományos nevelés szempontjából teljesen kihasználatlanok.

A tervezet figyelembe veszi a diákok sokféleségét, s a felvezető év megengedésével, az első két év írásos értékelésével, a nem értékelendő „tárgyakkal”, az átvezető félévekkel, a közösségszervezés kiemelésével új ciklusok kezdetén, valamint az SNI diákokra fordított figyelemmel új pozitív mozzanatokat vezet be. Fontos fejleménynek tartják az akadémia szakértői a személyre szabott tanulás és a pedagógiai támaszrendszerek hangsúlyozását, különös tekintettel a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő tanulók segítésére. Örvendetes a segítő szakmák (pl. pszichológia, gyógypedagógia, fejlesztőpedagógia) szerepének hangsúlyozása.

S azután még hosszú oldalakon sorolják mit kellene másként csinálni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.