Kiállítás

Családban marad

Glass in Context (Lukácsi László és Lukácsi Boldizsár üvegszobrászok munkái)

Kritika

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

A kurátor Lukácsi László felesége, Borbás Dorka, szintén üvegművész. Szabad felszisszenni: csak nem egy belterjes családi vállalkozás ez? De a magyar kortárs üvegművészet családias jellege inkább összetartást és közös fellépéseket jelent, mintsem kirekesztő privilégiumokat. Ez egy nagyon költséges, eszközigényes terület, ahol jelenleg a művészek legerősebb törekvése, hogy alkotásaikkal kilépjenek a designtermék kategóriából. Ezért is lett a tárlat alcíme Az üveg, mint képzőművészet.

Azonos anyag

Nem új irány ez, egészen az 1960-as évek stúdióüveg (studio glass) mozgalmáig mehetünk vissza: az üvegművész maga dolgozik az anyaggal, ő alakítja az üveget forrón vagy hidegen csiszolva, gravírozva, de mindenféleképpen egyedi alkotásokat hoz létre – szemben a sorozatgyártott termékekkel. A stúdióüveg, mint üvegművészeti irányzat, elsősorban az Egyesült Államokban fejlődött ki, majd Európában – Franciaországban, aztán Angliában –, később Ausztráliában és Ázsiában, elsősorban Japánban terjedt el. Az üvegművészek, gyakorta házaspárok, kis, személyes, műhelyek (stúdiók) kemencéiben készítik egyedi alkotásaikat. A stúdióüveg a művészi szabadság és a kézműves technikák ötvözete. Magyar­országon az 1970-es évektől jelent meg, s az iparművészetből kiindulva egyre önállóbb, nemzetközi szintű művészi irányzattá fejlődött. Az üveg kilépett a funkcionalitás és a dekorativitás birodalmából, és autonóm gondolatokat kifejező műtárgyak alapanyagává vált.

Egy ideje mindez az Iparművészeti Főiskola (ma MOME) tanárai és hallgatói köréhez fűződik. Volt persze ennek is előzménye, amikor az iparművészeti üvegművészet az ipari formatervezéshez kapcsolódott, és az Ajkai vagy a Salgótarjáni Üveggyárnak készültek formatervek. Az Iparművészeti Főiskolán Z. Gács György festő, grafikus, szobrászművész kezdeményezésére 1965-ben, Európában az elsők közt nálunk alakult meg az üveg szak. Bohus Zoltán a díszítő festő szak friss diplomás hallgatójaként vett részt mestere mellett az üveg szak elindításában, és vált később minden üvegművész atyai mesterévé.

Fél évszázada, 1976-ban létrejött a Mátraházai Üvegművészeti Alkotótelep, ahol a művészek saját kezűleg dolgozhattak az anyaggal – ez volt az első ilyen jellegű műhely az országban. A nyolcvanas-kilencvenes évektől kezdve a magyar üvegművészek egyre közelebbi kapcsolatba kerültek nemzetközi mozgalmakkal, kiállításokkal. A kis stúdiókban dolgozó művészek művésztelepeken, workshopokon cseréltek tapasztalatokat. Európában a legmeghatározóbb workshop helyszíne, ezzel együtt az amerikai és európai üvegművészet fontos találkozási pontja a németországi Glasmuseum Frauenau és a csehországi Novy Bor lett. Amerikában a Pilchuck művésztelep az egyik legfontosabb központ.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.