Dokumentumfilm

Amerikai legenda

Sacha Jenkins: Vasárnap ünneplőben – Ed Sullivan története

  • 2025. augusztus 6.

Kritika

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

Az 1948-tól ’71-ig minden vasárnap este amerikaiak tízmillióit képernyők elé ültető műsor a maga szórakoztató zenés programjával nemcsak visszatükrözte az Egyesült Államokban zajló korántsem szórakoztató társadalmi változásokat, de a maga nem lebecsülendő eszközeivel befolyásolta is azokat. Ebben a show-ban jelent meg a képernyőn először (nem kisminkelt fehér, hanem) valódi fekete ember, és nem szakadt le az ég, nem torkollott tüntetésekbe a déli államokban, sőt (ami a legrosszabb lett volna) még csak ki sem kapcsolták a tévét, amikor egy-egy – az idő tájt még egyáltalán nem negatív értelmű szóval élve (az n-word a „nigger”) – „negro” sztár dalra fakadt. Így nevezi őket az értük oly sokat tevő Sullivan a fennmaradt 70-es évekbeli munkásságösszegző interjúban, és dicséretére legyen mondva, Sacha Jenkins, a szintén színes bőrű rendező nem láttat bele a szóhasználatba semmi pluszjelentést – ellentétben azokkal, akik mindenbe belekötnek, nem megérteni, hanem átírni akarják a történelmet meg a klasszikusokat (lásd a Huckleberry Finn esetét), különben miből venné észre a világ, hogy ők is léteznek.

Viszont a rendező csak erre az egyetlenegy aspektusára (a fekete zene elfogadtatására) koncentrál Ed Sullivan karrierjének, pedig a szintén alacsony származású, katolikus ír sorsából, akinek valósággal meg kellett szöktetnie ortodox zsidó feleségét a családoknak még a házasságkötés után is évtizedekig megmaradó ellenszenve miatt, a korántsem csak bőrszín szerint tagolt amerikai társadalom sokkal árnyaltabb képe bontakozhatott volna ki. Így viszont a megszólalók előbb-utóbb el kell jussanak a „faji kérdés” (ez is korabeli kifejezés) obligát lózungjaihoz. Amikor a tizedik riportalany jön azzal, hogy mennyire sokat jelentett neki, hogy a revübe meghívtak fekete előadókat is, azért az egy idő után már nem kéne, hogy elég legyen – különösen úgy, hogy a mindennapos konfliktusokról csak igen kevés szó esik. Még a megszólaló Bo Diddley sem számol be arról (vagy kivágták), hogy a lobbanékony Ed szerette megmondani, hogy milyen dalt akar hallani, és amikor mégsem azt játszották, egyszerűen nem hívta többé az előadót (Diddley-t ki se fizették). Az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottsággal való együttműködése nem csak kényszer volt (csak próbált volna nem együttműködni), de mély nézetazonosságon alapult. Ennek dacára hívta meg a kommunistaszimpatizáns Harry Belafontét. Csak az utóbbi tény van benne a filmben. A műsor ízlés- és tudatformáló jelentőségének bemutatását csak elmélyítette volna a többoldalú megközelítés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.

„A zsarufilmek ideje rég lejárt”

Az idén 45 éves minden idők egyik legviccesebb filmje, az Airplane! – ugyanaz a ZAZ-trió, azaz David Zucker, Jerry Zucker és Jim Abrahams készítette, amelyik a Csupasz pisztolyt is. A Csupasz pisztoly negyedik része megjelenésünk napján érkezik a mozikba – az eredeti alkotók nélkül. David Zuckerral Leslie Nielsenről, Lloyd Bridgesről és a South Park alkotóiról beszélgettünk, meg persze a legújabb Csupasz pisztolyról.