Dokumentumfilm

Amerikai legenda

Sacha Jenkins: Vasárnap ünneplőben – Ed Sullivan története

  • 2025. augusztus 6.

Kritika

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

Az 1948-tól ’71-ig minden vasárnap este amerikaiak tízmillióit képernyők elé ültető műsor a maga szórakoztató zenés programjával nemcsak visszatükrözte az Egyesült Államokban zajló korántsem szórakoztató társadalmi változásokat, de a maga nem lebecsülendő eszközeivel befolyásolta is azokat. Ebben a show-ban jelent meg a képernyőn először (nem kisminkelt fehér, hanem) valódi fekete ember, és nem szakadt le az ég, nem torkollott tüntetésekbe a déli államokban, sőt (ami a legrosszabb lett volna) még csak ki sem kapcsolták a tévét, amikor egy-egy – az idő tájt még egyáltalán nem negatív értelmű szóval élve (az n-word a „nigger”) – „negro” sztár dalra fakadt. Így nevezi őket az értük oly sokat tevő Sullivan a fennmaradt 70-es évekbeli munkásságösszegző interjúban, és dicséretére legyen mondva, Sacha Jenkins, a szintén színes bőrű rendező nem láttat bele a szóhasználatba semmi pluszjelentést – ellentétben azokkal, akik mindenbe belekötnek, nem megérteni, hanem átírni akarják a történelmet meg a klasszikusokat (lásd a Huckleberry Finn esetét), különben miből venné észre a világ, hogy ők is léteznek.

Viszont a rendező csak erre az egyetlenegy aspektusára (a fekete zene elfogadtatására) koncentrál Ed Sullivan karrierjének, pedig a szintén alacsony származású, katolikus ír sorsából, akinek valósággal meg kellett szöktetnie ortodox zsidó feleségét a családoknak még a házasságkötés után is évtizedekig megmaradó ellenszenve miatt, a korántsem csak bőrszín szerint tagolt amerikai társadalom sokkal árnyaltabb képe bontakozhatott volna ki. Így viszont a megszólalók előbb-utóbb el kell jussanak a „faji kérdés” (ez is korabeli kifejezés) obligát lózungjaihoz. Amikor a tizedik riportalany jön azzal, hogy mennyire sokat jelentett neki, hogy a revübe meghívtak fekete előadókat is, azért az egy idő után már nem kéne, hogy elég legyen – különösen úgy, hogy a mindennapos konfliktusokról csak igen kevés szó esik. Még a megszólaló Bo Diddley sem számol be arról (vagy kivágták), hogy a lobbanékony Ed szerette megmondani, hogy milyen dalt akar hallani, és amikor mégsem azt játszották, egyszerűen nem hívta többé az előadót (Diddley-t ki se fizették). Az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottsággal való együttműködése nem csak kényszer volt (csak próbált volna nem együttműködni), de mély nézetazonosságon alapult. Ennek dacára hívta meg a kommunistaszimpatizáns Harry Belafontét. Csak az utóbbi tény van benne a filmben. A műsor ízlés- és tudatformáló jelentőségének bemutatását csak elmélyítette volna a többoldalú megközelítés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.