Dokumentumfilm

Amerikai legenda

Sacha Jenkins: Vasárnap ünneplőben – Ed Sullivan története

  • 2025. augusztus 6.

Kritika

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

Az 1948-tól ’71-ig minden vasárnap este amerikaiak tízmillióit képernyők elé ültető műsor a maga szórakoztató zenés programjával nemcsak visszatükrözte az Egyesült Államokban zajló korántsem szórakoztató társadalmi változásokat, de a maga nem lebecsülendő eszközeivel befolyásolta is azokat. Ebben a show-ban jelent meg a képernyőn először (nem kisminkelt fehér, hanem) valódi fekete ember, és nem szakadt le az ég, nem torkollott tüntetésekbe a déli államokban, sőt (ami a legrosszabb lett volna) még csak ki sem kapcsolták a tévét, amikor egy-egy – az idő tájt még egyáltalán nem negatív értelmű szóval élve (az n-word a „nigger”) – „negro” sztár dalra fakadt. Így nevezi őket az értük oly sokat tevő Sullivan a fennmaradt 70-es évekbeli munkásságösszegző interjúban, és dicséretére legyen mondva, Sacha Jenkins, a szintén színes bőrű rendező nem láttat bele a szóhasználatba semmi pluszjelentést – ellentétben azokkal, akik mindenbe belekötnek, nem megérteni, hanem átírni akarják a történelmet meg a klasszikusokat (lásd a Huckleberry Finn esetét), különben miből venné észre a világ, hogy ők is léteznek.

Viszont a rendező csak erre az egyetlenegy aspektusára (a fekete zene elfogadtatására) koncentrál Ed Sullivan karrierjének, pedig a szintén alacsony származású, katolikus ír sorsából, akinek valósággal meg kellett szöktetnie ortodox zsidó feleségét a családoknak még a házasságkötés után is évtizedekig megmaradó ellenszenve miatt, a korántsem csak bőrszín szerint tagolt amerikai társadalom sokkal árnyaltabb képe bontakozhatott volna ki. Így viszont a megszólalók előbb-utóbb el kell jussanak a „faji kérdés” (ez is korabeli kifejezés) obligát lózungjaihoz. Amikor a tizedik riportalany jön azzal, hogy mennyire sokat jelentett neki, hogy a revübe meghívtak fekete előadókat is, azért az egy idő után már nem kéne, hogy elég legyen – különösen úgy, hogy a mindennapos konfliktusokról csak igen kevés szó esik. Még a megszólaló Bo Diddley sem számol be arról (vagy kivágták), hogy a lobbanékony Ed szerette megmondani, hogy milyen dalt akar hallani, és amikor mégsem azt játszották, egyszerűen nem hívta többé az előadót (Diddley-t ki se fizették). Az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottsággal való együttműködése nem csak kényszer volt (csak próbált volna nem együttműködni), de mély nézetazonosságon alapult. Ennek dacára hívta meg a kommunistaszimpatizáns Harry Belafontét. Csak az utóbbi tény van benne a filmben. A műsor ízlés- és tudatformáló jelentőségének bemutatását csak elmélyítette volna a többoldalú megközelítés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.