Dokumentumfilm

Amerikai legenda

Sacha Jenkins: Vasárnap ünneplőben – Ed Sullivan története

  • 2025. augusztus 6.

Kritika

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

Az 1948-tól ’71-ig minden vasárnap este amerikaiak tízmillióit képernyők elé ültető műsor a maga szórakoztató zenés programjával nemcsak visszatükrözte az Egyesült Államokban zajló korántsem szórakoztató társadalmi változásokat, de a maga nem lebecsülendő eszközeivel befolyásolta is azokat. Ebben a show-ban jelent meg a képernyőn először (nem kisminkelt fehér, hanem) valódi fekete ember, és nem szakadt le az ég, nem torkollott tüntetésekbe a déli államokban, sőt (ami a legrosszabb lett volna) még csak ki sem kapcsolták a tévét, amikor egy-egy – az idő tájt még egyáltalán nem negatív értelmű szóval élve (az n-word a „nigger”) – „negro” sztár dalra fakadt. Így nevezi őket az értük oly sokat tevő Sullivan a fennmaradt 70-es évekbeli munkásságösszegző interjúban, és dicséretére legyen mondva, Sacha Jenkins, a szintén színes bőrű rendező nem láttat bele a szóhasználatba semmi pluszjelentést – ellentétben azokkal, akik mindenbe belekötnek, nem megérteni, hanem átírni akarják a történelmet meg a klasszikusokat (lásd a Huckleberry Finn esetét), különben miből venné észre a világ, hogy ők is léteznek.

Viszont a rendező csak erre az egyetlenegy aspektusára (a fekete zene elfogadtatására) koncentrál Ed Sullivan karrierjének, pedig a szintén alacsony származású, katolikus ír sorsából, akinek valósággal meg kellett szöktetnie ortodox zsidó feleségét a családoknak még a házasságkötés után is évtizedekig megmaradó ellenszenve miatt, a korántsem csak bőrszín szerint tagolt amerikai társadalom sokkal árnyaltabb képe bontakozhatott volna ki. Így viszont a megszólalók előbb-utóbb el kell jussanak a „faji kérdés” (ez is korabeli kifejezés) obligát lózungjaihoz. Amikor a tizedik riportalany jön azzal, hogy mennyire sokat jelentett neki, hogy a revübe meghívtak fekete előadókat is, azért az egy idő után már nem kéne, hogy elég legyen – különösen úgy, hogy a mindennapos konfliktusokról csak igen kevés szó esik. Még a megszólaló Bo Diddley sem számol be arról (vagy kivágták), hogy a lobbanékony Ed szerette megmondani, hogy milyen dalt akar hallani, és amikor mégsem azt játszották, egyszerűen nem hívta többé az előadót (Diddley-t ki se fizették). Az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottsággal való együttműködése nem csak kényszer volt (csak próbált volna nem együttműködni), de mély nézetazonosságon alapult. Ennek dacára hívta meg a kommunistaszimpatizáns Harry Belafontét. Csak az utóbbi tény van benne a filmben. A műsor ízlés- és tudatformáló jelentőségének bemutatását csak elmélyítette volna a többoldalú megközelítés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.

Aktívan és örömmel

Július óta központi raktárból biztosítják az anyagellátást a hazai kórházak számára. A miniszterelnöki vő logisztikai cége is részese az üzletnek. Az elvileg a kórházi adósságok csökkentését szolgáló változtatás azzal járhat, hogy egyes intézményeknek nőnek a költségei.

Amíg felér a lift

„Amint kicsiben, úgy nagyban”, szól az ismert Hermész Triszmegisztosz-féle mondás, amely tökéletesen illik a Wirtz Ágnes és a férje által létrehozott Világszép Alapítvány létrejöttére és működésére.