Könyv

Feljegyzések a tömegsírból

Radu Vancu: Kaddis Radnóti Miklósért

Kritika

Tavaly ősszel egyetlen, az életművéhez és szellemiségéhez felérő, jelentőségteljes megemlékezés nélkül múlt el Radnóti Miklós meg­gyilkolásának 80. évfordulója.

Az évforduló legemlékezetesebb eseménye Ács Dániel Nem tudhatod – Egy tarkólövés meghamisítása című kötetének novemberi megjelenése volt, amely tudományos igényű, hiánypótló munkaként tett kísérletet az abdai tömeggyilkosság pontos körülményeinek rekonstruálására, megnevezve a lehetséges elkövetőket, nem utolsósorban pedig leleplezve a Radnóti-gyilkosság évtizedek óta forgalomban lévő, olykor egyenesen történelemhamisító narratívái­nak hazugságait. (A könyvről szóló rövid ismertetést lásd 2025. január 8-i lapszámunk Visszhang rovatában.)

Szintén novemberben mutatták be az Ázott hajában hét halott bogár ragyog című koncertszínházi előadást, amellyel irodalmi, könnyű­zenei és színházi eszközöket vegyítve, a Nemzeti Színházhoz frissen szerződött Vecsei H. Miklósnak és összművészeti társulatának lett volna lehetősége széles közönség előtt, kényelmes anyagi és technikai feltételek mellett feldolgozni a tragédia emlékét. Azonban a QJÚB által színpadra állított produkció képtelen volt kilépni az élettörténet megszilárdult értelmezési keretei közül, pedig azok bizonyos, Vecseiék által is felhasznált elemeinek (az erőltetett krisztusi párhuzamok, a vállalt halál heroikus toposza, a gyilkosok kilétének elkenése) problematikus voltára Ács kutatása is felhívta a figyelmet. Ennek fényében egészen meglepő, hogy az évfordulóval kapcsolatos hiányérzetet néhány hónappal később egy román költő művének magyarországi megjelenése tudta enyhíteni.

Radu Vancu nagyszebeni író, műfordító, irodalomtudós és szerkesztő, a román PEN Club volt elnöke eredetileg 2023-ban publikálta Kaddish című kötetét. Mint a fordító utószavából kiderül, a bucsai mészárlás híre késztette Vancut a mű megírására, az orosz katonák kegyetlenkedései ugyanis Radnóti Miklós történetét juttatták eszébe, akinek utolsó verseit Carolyn Forché Against For­getting című, 1993-as antológiájában olvasta. A Radnóti-versekkel való első találkozásának élményét a mű nyitószakaszában maga a szerző is felidézi. Az abdai tömegsírból előkerült Bori notesz szövegeivel kapcsolatban úgy fogalmaz, azok „a legragyogóbb és leghátborzongatóbb versek, amiket ember valaha alkotott”, saját munkáját pedig, amelyre egyetlen nagy ívű költeményként hivatkozik, a kaddis és a neküia ötvözeteként jellemzi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.