Könyv

Feljegyzések a tömegsírból

Radu Vancu: Kaddis Radnóti Miklósért

Kritika

Tavaly ősszel egyetlen, az életművéhez és szellemiségéhez felérő, jelentőségteljes megemlékezés nélkül múlt el Radnóti Miklós meg­gyilkolásának 80. évfordulója.

Az évforduló legemlékezetesebb eseménye Ács Dániel Nem tudhatod – Egy tarkólövés meghamisítása című kötetének novemberi megjelenése volt, amely tudományos igényű, hiánypótló munkaként tett kísérletet az abdai tömeggyilkosság pontos körülményeinek rekonstruálására, megnevezve a lehetséges elkövetőket, nem utolsósorban pedig leleplezve a Radnóti-gyilkosság évtizedek óta forgalomban lévő, olykor egyenesen történelemhamisító narratívái­nak hazugságait. (A könyvről szóló rövid ismertetést lásd 2025. január 8-i lapszámunk Visszhang rovatában.)

Szintén novemberben mutatták be az Ázott hajában hét halott bogár ragyog című koncertszínházi előadást, amellyel irodalmi, könnyű­zenei és színházi eszközöket vegyítve, a Nemzeti Színházhoz frissen szerződött Vecsei H. Miklósnak és összművészeti társulatának lett volna lehetősége széles közönség előtt, kényelmes anyagi és technikai feltételek mellett feldolgozni a tragédia emlékét. Azonban a QJÚB által színpadra állított produkció képtelen volt kilépni az élettörténet megszilárdult értelmezési keretei közül, pedig azok bizonyos, Vecseiék által is felhasznált elemeinek (az erőltetett krisztusi párhuzamok, a vállalt halál heroikus toposza, a gyilkosok kilétének elkenése) problematikus voltára Ács kutatása is felhívta a figyelmet. Ennek fényében egészen meglepő, hogy az évfordulóval kapcsolatos hiányérzetet néhány hónappal később egy román költő művének magyarországi megjelenése tudta enyhíteni.

Radu Vancu nagyszebeni író, műfordító, irodalomtudós és szerkesztő, a román PEN Club volt elnöke eredetileg 2023-ban publikálta Kaddish című kötetét. Mint a fordító utószavából kiderül, a bucsai mészárlás híre késztette Vancut a mű megírására, az orosz katonák kegyetlenkedései ugyanis Radnóti Miklós történetét juttatták eszébe, akinek utolsó verseit Carolyn Forché Against For­getting című, 1993-as antológiájában olvasta. A Radnóti-versekkel való első találkozásának élményét a mű nyitószakaszában maga a szerző is felidézi. Az abdai tömegsírból előkerült Bori notesz szövegeivel kapcsolatban úgy fogalmaz, azok „a legragyogóbb és leghátborzongatóbb versek, amiket ember valaha alkotott”, saját munkáját pedig, amelyre egyetlen nagy ívű költeményként hivatkozik, a kaddis és a neküia ötvözeteként jellemzi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.