Könyv

Feljegyzések a tömegsírból

Radu Vancu: Kaddis Radnóti Miklósért

Kritika

Tavaly ősszel egyetlen, az életművéhez és szellemiségéhez felérő, jelentőségteljes megemlékezés nélkül múlt el Radnóti Miklós meg­gyilkolásának 80. évfordulója.

Az évforduló legemlékezetesebb eseménye Ács Dániel Nem tudhatod – Egy tarkólövés meghamisítása című kötetének novemberi megjelenése volt, amely tudományos igényű, hiánypótló munkaként tett kísérletet az abdai tömeggyilkosság pontos körülményeinek rekonstruálására, megnevezve a lehetséges elkövetőket, nem utolsósorban pedig leleplezve a Radnóti-gyilkosság évtizedek óta forgalomban lévő, olykor egyenesen történelemhamisító narratívái­nak hazugságait. (A könyvről szóló rövid ismertetést lásd 2025. január 8-i lapszámunk Visszhang rovatában.)

Szintén novemberben mutatták be az Ázott hajában hét halott bogár ragyog című koncertszínházi előadást, amellyel irodalmi, könnyű­zenei és színházi eszközöket vegyítve, a Nemzeti Színházhoz frissen szerződött Vecsei H. Miklósnak és összművészeti társulatának lett volna lehetősége széles közönség előtt, kényelmes anyagi és technikai feltételek mellett feldolgozni a tragédia emlékét. Azonban a QJÚB által színpadra állított produkció képtelen volt kilépni az élettörténet megszilárdult értelmezési keretei közül, pedig azok bizonyos, Vecseiék által is felhasznált elemeinek (az erőltetett krisztusi párhuzamok, a vállalt halál heroikus toposza, a gyilkosok kilétének elkenése) problematikus voltára Ács kutatása is felhívta a figyelmet. Ennek fényében egészen meglepő, hogy az évfordulóval kapcsolatos hiányérzetet néhány hónappal később egy román költő művének magyarországi megjelenése tudta enyhíteni.

Radu Vancu nagyszebeni író, műfordító, irodalomtudós és szerkesztő, a román PEN Club volt elnöke eredetileg 2023-ban publikálta Kaddish című kötetét. Mint a fordító utószavából kiderül, a bucsai mészárlás híre késztette Vancut a mű megírására, az orosz katonák kegyetlenkedései ugyanis Radnóti Miklós történetét juttatták eszébe, akinek utolsó verseit Carolyn Forché Against For­getting című, 1993-as antológiájában olvasta. A Radnóti-versekkel való első találkozásának élményét a mű nyitószakaszában maga a szerző is felidézi. Az abdai tömegsírból előkerült Bori notesz szövegeivel kapcsolatban úgy fogalmaz, azok „a legragyogóbb és leghátborzongatóbb versek, amiket ember valaha alkotott”, saját munkáját pedig, amelyre egyetlen nagy ívű költeményként hivatkozik, a kaddis és a neküia ötvözeteként jellemzi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.