A Netflix új romantikus filmjében semmi új és semmi romantikus nincs

Mikrofilm

Az oxfordi évem most jött ki, de mintha máris ezerszer láttuk volna – csak épp jobban és hatásosabban elkészítve.

Egy nő egy egzotikus/romantikus helyre utazik, ahol szerelembe esik – régi toposz ez, amelynek egyik klasszikus és jobban sikerült képviselője például az Ízek, imák, szerelmek. A 2020-ban debütált, immár ötödik évadjánál járó Emily Párizsban sorozat elképesztő sikere óta viszont a Netflix valósággal ontja magából az erre a sablonra épülő, egy kaptafára készült filmeket. A Nem várt találkozásban egy nő Veronába utazik a szakítása után, ahol beleszeret egy brit pasiba, aki véletlenül ugyanoda foglalt szállást, ahova ő. A tökéletes párosításban egy amerikai üzletasszony vetődik egy ausztrál birkafarmra, ahol természetesen egy jóképű férfi várja. A karácsonyi kastély egy skót kastélyban játszódik, és karácsonyi hangulattal vegyíti a jól bevált sémát. A Love & Gelato – Firenzei nyár helyszíne ismét csak Olaszország, de a történet ugyanaz; és ez igaz A tűzforró nap alatt – az Amalfi-parton című műremekre is.

A Netflix legújabb filmsikere ugyancsak ebből a kottából játszik – csak épp egy másik, hasonlóan elkoptatott alműfajt, a melodrámát is belekeveri a dologba. Az oxfordi évem főszereplője Anna (Sofia Carsonnak nem ez az első romantikus Netflixes mozija: korábban az örökbecsű Bíbor szívekben és az Álomlistában láthattuk), az ambíciózus amerikai lány, aki azért érkezik Oxfordba, hogy a viktoriánus költészetről tanuljon. Persze már iskolakezdés előtt összefut a csélcsap és nőcsábász Jamie-vel (Corey Mylchreestnek ez az első jelentősebb filmszerepe, de ismerős lehet a Sandman: Az álmok fejedelme és a Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet sorozatokból).

A romkomok állandó, legfontosabb pontja az ún. meet-cute, azaz az első találkozás. Az oxfordi évem ebben sem váltja meg a világot: Jamie menő kocsijával egy pocsolyába hajtva lefröcsköli Annát, majd összefutnak egy kajáldában. Természetesen hamar kiderül, hogy nem utoljára látták egymást: Jamie lesz Anna tanára az egyetemen. A páros eleinte szokás szerint évődik egymással, ám hamar szerelembe esnek, majd nyilván amikor kiderül, Jamie miért is fél annyira az elköteleződéstől, a film romkomból hirtelen romantikus drámává változik – és ekkor kezdődik csak az igazi lejtmenet.

Egyszerű, habkönnyű vígjátékként ugyanis Az oxfordi évem pont olyan, mint a műfaji felhozatal 90 százaléka: van benne egy tanácsokat osztogató meleg jóbarát és egy szerelmet nehezen találó barátnő, vannak benne randik, partik, félreértések és kínos szituációk. Persze egyikben sincs semmi eredeti, de az angliai helyszín és a főszereplők, akik úgy festenek, mintha most léptek volna le egy divatposzterről, mindezt elviszik a hátukon, az ilyen filmek kedvelői nem is nagyon várnak el mást a műfajtól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.