A Netflix új romantikus filmjében semmi új és semmi romantikus nincs

Mikrofilm

Az oxfordi évem most jött ki, de mintha máris ezerszer láttuk volna – csak épp jobban és hatásosabban elkészítve.

Egy nő egy egzotikus/romantikus helyre utazik, ahol szerelembe esik – régi toposz ez, amelynek egyik klasszikus és jobban sikerült képviselője például az Ízek, imák, szerelmek. A 2020-ban debütált, immár ötödik évadjánál járó Emily Párizsban sorozat elképesztő sikere óta viszont a Netflix valósággal ontja magából az erre a sablonra épülő, egy kaptafára készült filmeket. A Nem várt találkozásban egy nő Veronába utazik a szakítása után, ahol beleszeret egy brit pasiba, aki véletlenül ugyanoda foglalt szállást, ahova ő. A tökéletes párosításban egy amerikai üzletasszony vetődik egy ausztrál birkafarmra, ahol természetesen egy jóképű férfi várja. A karácsonyi kastély egy skót kastélyban játszódik, és karácsonyi hangulattal vegyíti a jól bevált sémát. A Love & Gelato – Firenzei nyár helyszíne ismét csak Olaszország, de a történet ugyanaz; és ez igaz A tűzforró nap alatt – az Amalfi-parton című műremekre is.

A Netflix legújabb filmsikere ugyancsak ebből a kottából játszik – csak épp egy másik, hasonlóan elkoptatott alműfajt, a melodrámát is belekeveri a dologba. Az oxfordi évem főszereplője Anna (Sofia Carsonnak nem ez az első romantikus Netflixes mozija: korábban az örökbecsű Bíbor szívekben és az Álomlistában láthattuk), az ambíciózus amerikai lány, aki azért érkezik Oxfordba, hogy a viktoriánus költészetről tanuljon. Persze már iskolakezdés előtt összefut a csélcsap és nőcsábász Jamie-vel (Corey Mylchreestnek ez az első jelentősebb filmszerepe, de ismerős lehet a Sandman: Az álmok fejedelme és a Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet sorozatokból).

A romkomok állandó, legfontosabb pontja az ún. meet-cute, azaz az első találkozás. Az oxfordi évem ebben sem váltja meg a világot: Jamie menő kocsijával egy pocsolyába hajtva lefröcsköli Annát, majd összefutnak egy kajáldában. Természetesen hamar kiderül, hogy nem utoljára látták egymást: Jamie lesz Anna tanára az egyetemen. A páros eleinte szokás szerint évődik egymással, ám hamar szerelembe esnek, majd nyilván amikor kiderül, Jamie miért is fél annyira az elköteleződéstől, a film romkomból hirtelen romantikus drámává változik – és ekkor kezdődik csak az igazi lejtmenet.

Egyszerű, habkönnyű vígjátékként ugyanis Az oxfordi évem pont olyan, mint a műfaji felhozatal 90 százaléka: van benne egy tanácsokat osztogató meleg jóbarát és egy szerelmet nehezen találó barátnő, vannak benne randik, partik, félreértések és kínos szituációk. Persze egyikben sincs semmi eredeti, de az angliai helyszín és a főszereplők, akik úgy festenek, mintha most léptek volna le egy divatposzterről, mindezt elviszik a hátukon, az ilyen filmek kedvelői nem is nagyon várnak el mást a műfajtól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.