A szerk.

Jó barátunk, Dodik

A szerk.

Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság (eddigi) elnöke kedden, lapzártánk napján ismét hazánkba látogatott. Meddig marad Budapesten?

A vizit régi barátjánál, Orbán Viktornál négy nappal azután vált esedékessé, hogy Dodikot Bosznia-Hercegovina bírósága jogerősen is egy év szabadságvesztésre és hat év közügyektől eltiltásra ítélte az ország alkotmányának megsértése miatt; ennek következtében a formális logika szabályai szerint ő ma már tulajdonképpen nem is a Republika Srpska (RS) államfője, ellenben meg kéne kezdenie börtönbüntetésének letöltését.

Életének és művének még a legelnagyoltabb felskicceléséhez először is azt idézzük emlékezetünkbe, hogy az RS nem önálló, szuverén állam, hanem Bosznia-Hercegovina Köztársaság egyik alkotóeleme. A másik ilyen „entitás” a Bosnyák–Horvát Föderáció, mely az RS-hez hasonlóan széles körű önkormányzatiságot élvez; ezek ketten alkotják magát Bosznia-Hercegovina Köztársaságot, mely egy­fajta szövetségi államként lebeg a két autonóm országrész fölött, s azokhoz hasonlóan önálló parlamenttel, kormánnyal, államapparátussal, igazságszolgáltatással rendelkezik. Bosznia-Hercegovina már csak emiatt is a világ legbonyolultabb államszerkezetű országa lehet – a helyzetet csak súlyosbítják a szövetségi államban alkalmazandó etnikai kvóták, valamint a Föderáción belüli, ugyancsak területi, valójában etnikai alapú, a bosnyák–horvát megosztottságot szentesítő helyi autonómiák.

Nem kétséges, ez a berendezkedés nem különösképpen kedvez annak, hogy Bosznia-Hercegovina, annak részei vagy egésze nyugodt, békés politikai életet éljen, és zökkenőmentesen lássa el mindazokat a funkciókat és feladatokat, amelyek elvégzését bármely államtól annak polgárai joggal várhatják el. De nem is véletlenül lett Bosznia-Hercegovina ilyen, szinte lehetetlenül komplikált ország. Az 1991 és 1995 közötti jugoszláviai háborúkat lezáró, híres daytoni egyezmény célja nem csak az volt, hogy a további harci cselekményeket végleg megakadályozza (ami valójában az 1995 nyarára a szerb területszerző agresszióval szinte teljes mértékben védtelenné váló bosnyák lakosság megmentése miatt volt fontos), hanem az is, hogy megőrizze Bosznia-Hercegovina állam egységét. A boszniai háború, precízebben: az akkor függetlenné váló Bosznia-Hercegovina ellen 1992 tavaszán meginduló, a belgrádi szerb vezetés által szervezett és támogatott, és nagyrészt a boszniai szerb politikai és katonai struktúrák által végrehajtott agresszió (melyhez később betársult Zágráb, illetve a bosznia-hercegovinai horvátok kvázi-állama is) célja éppenséggel Bosznia-Hercegovina felosztása, és ily módon állami létének felszámolása volt. Ezt a daytoni egyezmény – és leginkább az Egyesült Államok, amely a rendezés spiritus movense volt – nem fogadhatta el. Részben morális okokból – elég rosszul festett volna egy olyan béke, amely a háborús bűnöket és a katonai területszerzést honorálja –, részben nyilván tágabb geopolitikai megfontolásokból. De Dayton szerzői úgy gondolhatták, hogy ha Szerbia és Horvátország legfőbb háborús céljukat nem is érhetik el, a Bosznia-Hercegovinán belül a szerb és a horvát populációnak juttatott széles körű autonómiák egyfajta pótlékként csillapíthatják, hovatovább kielégíthetik a nagyállami ambíciókat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.