Tévésorozat

Pizsamapartizánok

Túltolás

Kritika

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

A közösségi médiával pedig most már tényleg mindenki a saját sztorijának a hőse lehet – hogy aztán még nagyobbat koppanjon, ha nem jön össze, vagy ha rájön, hogy ez mégsem tetszik neki.

Hasonló csapdában forgatják a fejüket a Túltolás szereplői is. Benny például olyan lelkesen játssza a „gimi sztárja” sztereotípiát, hogy lassan maga is elhiszi: bálkirály, osztályelső, a focicsapat kapitánya – egyetlen „problémája”, hogy meleg, az pedig sehogy sem illik ebbe a képbe. Amikor egyetemre megy, abban reménykedik, hogy végre önmaga lehet, eljuthat mondjuk, az első csókig, amely megerősíthetné (vagy épp cáfolhatná) queer öntudatát. Ám a jóképű, sportos és vicces fiú az egyetemen is egyből beleesik egy sztereotípiába – jobb híján nevezzük college boynak –, s ehhez ugyancsak nem passzol, hogy ábrándos tekintetű évfolyamtársáról fantáziál.

A Túltolás tele van hasonló figurákkal. Benny nővére számkivetett gothként fejezte be a gimit, ám gólyaként hamar kikötött egy csődör mellett, és gyorsan makulátlan, flegma posh girllé változott, aki megveti az olyanokat, amilyen ő is volt. A másik főszereplőt, Carment pedig épp egyetem előtt dobta első és egyetlen párja, ezért vadóc csaj akar lenni – pedig egyáltalán nem az. Carmen hamar összekerül Bennyvel; kettejük párosa épp olyan, amilyent A csaj nem jár egyedül-típusú tinifilmen látni szokás, de ugye Benny meleg, Carmen pedig maga sem tudja igazán, mit akar kezdeni az életével.

A show mögött álló Benito Skinner mindössze 31 éves, így épp gyerek volt, amikor a műfaj Amerikai pitével fémjelzett, sokadik virágzása lezajlott. Ő alakítja a főszereplő Bennyt is, s hozzá hasonlóan ő is Idahóban nőtt fel, helyi focisztár volt – ám ő már a gimiben coming outolt. A TikTokon tört fel, majd stand-upolva csiszolgatta tehetségét, mielőtt a Túltolással megkapta a tévés bemutatkozási lehetőséget. Műsora azért végtelenül szórakoztató, mert pontosan érti és érzi, min megy át ma egy fiatal, hogyan érez, és mindezt hogyan nyomja el magában a rá ömlő tartalom­özön és társai vélt vagy valós elvárásai miatt. Közben van ideje a szülőkre is rátekinteni: a hazalátogató gyerekek egy tipikus üresfészek-szindrómában szenvedő aput és anyut találnak otthon, akik – meglepetés! – ugyancsak másnak mutatják magukat, mint amik. Merthogy nemcsak a csoporttársak, de a családtagok túlzott elvárásai is meg tudják keseríteni az életet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.

„A zsarufilmek ideje rég lejárt”

Az idén 45 éves minden idők egyik legviccesebb filmje, az Airplane! – ugyanaz a ZAZ-trió, azaz David Zucker, Jerry Zucker és Jim Abrahams készítette, amelyik a Csupasz pisztolyt is. A Csupasz pisztoly negyedik része megjelenésünk napján érkezik a mozikba – az eredeti alkotók nélkül. David Zuckerral Leslie Nielsenről, Lloyd Bridgesről és a South Park alkotóiról beszélgettünk, meg persze a legújabb Csupasz pisztolyról.