Tévésorozat

Pizsamapartizánok

Túltolás

Kritika

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

A közösségi médiával pedig most már tényleg mindenki a saját sztorijának a hőse lehet – hogy aztán még nagyobbat koppanjon, ha nem jön össze, vagy ha rájön, hogy ez mégsem tetszik neki.

Hasonló csapdában forgatják a fejüket a Túltolás szereplői is. Benny például olyan lelkesen játssza a „gimi sztárja” sztereotípiát, hogy lassan maga is elhiszi: bálkirály, osztályelső, a focicsapat kapitánya – egyetlen „problémája”, hogy meleg, az pedig sehogy sem illik ebbe a képbe. Amikor egyetemre megy, abban reménykedik, hogy végre önmaga lehet, eljuthat mondjuk, az első csókig, amely megerősíthetné (vagy épp cáfolhatná) queer öntudatát. Ám a jóképű, sportos és vicces fiú az egyetemen is egyből beleesik egy sztereotípiába – jobb híján nevezzük college boynak –, s ehhez ugyancsak nem passzol, hogy ábrándos tekintetű évfolyamtársáról fantáziál.

A Túltolás tele van hasonló figurákkal. Benny nővére számkivetett gothként fejezte be a gimit, ám gólyaként hamar kikötött egy csődör mellett, és gyorsan makulátlan, flegma posh girllé változott, aki megveti az olyanokat, amilyen ő is volt. A másik főszereplőt, Carment pedig épp egyetem előtt dobta első és egyetlen párja, ezért vadóc csaj akar lenni – pedig egyáltalán nem az. Carmen hamar összekerül Bennyvel; kettejük párosa épp olyan, amilyent A csaj nem jár egyedül-típusú tinifilmen látni szokás, de ugye Benny meleg, Carmen pedig maga sem tudja igazán, mit akar kezdeni az életével.

A show mögött álló Benito Skinner mindössze 31 éves, így épp gyerek volt, amikor a műfaj Amerikai pitével fémjelzett, sokadik virágzása lezajlott. Ő alakítja a főszereplő Bennyt is, s hozzá hasonlóan ő is Idahóban nőtt fel, helyi focisztár volt – ám ő már a gimiben coming outolt. A TikTokon tört fel, majd stand-upolva csiszolgatta tehetségét, mielőtt a Túltolással megkapta a tévés bemutatkozási lehetőséget. Műsora azért végtelenül szórakoztató, mert pontosan érti és érzi, min megy át ma egy fiatal, hogyan érez, és mindezt hogyan nyomja el magában a rá ömlő tartalom­özön és társai vélt vagy valós elvárásai miatt. Közben van ideje a szülőkre is rátekinteni: a hazalátogató gyerekek egy tipikus üresfészek-szindrómában szenvedő aput és anyut találnak otthon, akik – meglepetés! – ugyancsak másnak mutatják magukat, mint amik. Merthogy nemcsak a csoporttársak, de a családtagok túlzott elvárásai is meg tudják keseríteni az életet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.