Tévésorozat

Pizsamapartizánok

Túltolás

Kritika

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

A közösségi médiával pedig most már tényleg mindenki a saját sztorijának a hőse lehet – hogy aztán még nagyobbat koppanjon, ha nem jön össze, vagy ha rájön, hogy ez mégsem tetszik neki.

Hasonló csapdában forgatják a fejüket a Túltolás szereplői is. Benny például olyan lelkesen játssza a „gimi sztárja” sztereotípiát, hogy lassan maga is elhiszi: bálkirály, osztályelső, a focicsapat kapitánya – egyetlen „problémája”, hogy meleg, az pedig sehogy sem illik ebbe a képbe. Amikor egyetemre megy, abban reménykedik, hogy végre önmaga lehet, eljuthat mondjuk, az első csókig, amely megerősíthetné (vagy épp cáfolhatná) queer öntudatát. Ám a jóképű, sportos és vicces fiú az egyetemen is egyből beleesik egy sztereotípiába – jobb híján nevezzük college boynak –, s ehhez ugyancsak nem passzol, hogy ábrándos tekintetű évfolyamtársáról fantáziál.

A Túltolás tele van hasonló figurákkal. Benny nővére számkivetett gothként fejezte be a gimit, ám gólyaként hamar kikötött egy csődör mellett, és gyorsan makulátlan, flegma posh girllé változott, aki megveti az olyanokat, amilyen ő is volt. A másik főszereplőt, Carment pedig épp egyetem előtt dobta első és egyetlen párja, ezért vadóc csaj akar lenni – pedig egyáltalán nem az. Carmen hamar összekerül Bennyvel; kettejük párosa épp olyan, amilyent A csaj nem jár egyedül-típusú tinifilmen látni szokás, de ugye Benny meleg, Carmen pedig maga sem tudja igazán, mit akar kezdeni az életével.

A show mögött álló Benito Skinner mindössze 31 éves, így épp gyerek volt, amikor a műfaj Amerikai pitével fémjelzett, sokadik virágzása lezajlott. Ő alakítja a főszereplő Bennyt is, s hozzá hasonlóan ő is Idahóban nőtt fel, helyi focisztár volt – ám ő már a gimiben coming outolt. A TikTokon tört fel, majd stand-upolva csiszolgatta tehetségét, mielőtt a Túltolással megkapta a tévés bemutatkozási lehetőséget. Műsora azért végtelenül szórakoztató, mert pontosan érti és érzi, min megy át ma egy fiatal, hogyan érez, és mindezt hogyan nyomja el magában a rá ömlő tartalom­özön és társai vélt vagy valós elvárásai miatt. Közben van ideje a szülőkre is rátekinteni: a hazalátogató gyerekek egy tipikus üresfészek-szindrómában szenvedő aput és anyut találnak otthon, akik – meglepetés! – ugyancsak másnak mutatják magukat, mint amik. Merthogy nemcsak a csoporttársak, de a családtagok túlzott elvárásai is meg tudják keseríteni az életet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.