A jobboldali gondolkodás hanyatlásának személyes története

Sorköz

Anne Applebaum egykori Reagan-rajongó konzervatívból lett a populista jobboldal egyik főellensége, pedig látszólag nem ő változott. Erről a jelenségről írt személyes hangvételű politikai esszét, amiben bónuszként ott van a hatalmasat alakító Schmidt Mária önsorsrontása is.

Kevés annyit idézett politikai gondolkodó van a világon, mint Anne Applebaum: a 61 éves Washingtonban született történész teóriáit cikkekben, könyvekben és podcastokban is nagy lelkesedéssel citálják, már csak azért is, mert Applebaum nemcsak tudósként tanulmányozhatta a kommunizmus történetét és a közép- és kelet-európai társadalmak fejlődését, de az 1990-es évektől személyesen is megtapasztalta a Szovjetunió összedőlése után rettentő izgalmassá vált térség változásait. Persze lehetne azt mondani, hogy úgy persze könnyű, ha valakinek több mint három évtizede a jelenlegi lengyel külügyminiszter, Radosław Sikorski a férje. Ám, ahogy az 1994-es, magyarul is megjelent Kelet ​és Nyugat között című könyvéből is kiolvasható, Applebaum már hátizsákos turistaként is megtapasztalta, milyen furcsa módon bontogatta szárnyait a nacionalizmus az egykori birodalom peremvidékén. A VasfüggönyA Gulag története két kötete és a Vörös éhínség is egészen olvasmányos és döbbenetes erejű történelmi munkák. Applebaum már a 2000-es évek második felében sulykolta, hogy az akkor még pragmatikus, fontolva haladó politikusnak gondolt Vlagyimir Putyin nem demokráciát, hanem diktatúrát épít Oroszországban. Magyarországról nézve persze az is biztosíték a gondolatmenetei minőségére, hogy rendszeresen felháborítja egy-egy írása vagy interjúja a NER-es köröket: legutóbb a Szuverenitásvédelmi Hivatal fősenkije, Lánczi Tamás „főállású magyargyűlölőnek” nevezte, miután Applebaum reális forgatókönyvnek nevezte egy interjúban, hogy Ukrajna legyőzése után Magyarország megnyitná határait az orosz hadsereg előtt.

 
Anne Applebaum
Forrás: Mateusz Skwarczek / Wikimedia Commons

A demokrácia alkonya a szerző első könyve magyarul, amely nem kifejezetten történeti munka, hanem nagy lélegzetvételű, személyes és politikai esszé. Anne Applebaum saját környezetének átalakulásán keresztül mutatja be, hogyan tolódtak el a világnézeti törésvonalak az elmúlt 35 évben. A magyar olvasóknak több okból is érdemes elolvasni a könyvet: tartalmazza annak a Schmidt Máriával folytatott beszélgetésnek a kivonatát, miután összebalhéztak a csak kis hazánkban ismert Nagy Politikai Gondolkodóval. Schmidt ugyanis 2017-ben engedély nélkül hozta nyilvánosságra a beszélgetésüket, amely épp ehhez a könyvhöz készült azzal a céllal, hogy Applebaum megértse, miért változtatta meg nézeteit korábbi barátja és kollégája, aki egykor még díjazta is őt. Ez persze a könyv „magyaros bulvár” rétege – hiszen olvasóként mi sokkal többet tudunk Schmidt Máriáról, mint a nemzetközi közönség. De a nagyobb összefüggésrendszer is legalább ennyire izgalmas. Applebaum épp arra próbál valamiféle választ találni, ami a Fidesz lánglelkű fiataljaival kapcsolatban is találós kérdés: hogyan fordulhatott elő, hogy a demokrácia- és Nyugat-párti, sőt atlantistának tűnő politikusok és értelmiségiek mára olyannyira eltávolodtak a centrumtól, hogy természetes szövetségesük a szélsőjobboldal lett, miközben a konzervatívok a korábban elutasított szocdemekkel vagy liberálisokkal kénytelenek szövetkezni. Már a kötet felütése is sokatmondó: egy 2000 szilveszterén rendezett lengyelországi összejövetel idéződik fel, ahol úgy tűnt, az európai – főként konzervatív – értelmiség jelentős része közös célok mentén gondolkodik. A vendégek közül azonban sokan mára a magyarhoz hasonló illiberális rendszerek elkötelezett híveivé váltak, olyan rendszereké, amilyeneket ma Magyarországon is látunk. Applebaum nem maszatolja el ezek megítélését: bár elismeri, hogy többnyire nem diktatórikus eszközökkel működnek, határozottan állítja, hogy a demokrácia eszközeivel magát a demokráciát bontják le.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.