A jobboldali gondolkodás hanyatlásának személyes története

Sorköz

Anne Applebaum egykori Reagan-rajongó konzervatívból lett a populista jobboldal egyik főellensége, pedig látszólag nem ő változott. Erről a jelenségről írt személyes hangvételű politikai esszét, amiben bónuszként ott van a hatalmasat alakító Schmidt Mária önsorsrontása is.

Kevés annyit idézett politikai gondolkodó van a világon, mint Anne Applebaum: a 61 éves Washingtonban született történész teóriáit cikkekben, könyvekben és podcastokban is nagy lelkesedéssel citálják, már csak azért is, mert Applebaum nemcsak tudósként tanulmányozhatta a kommunizmus történetét és a közép- és kelet-európai társadalmak fejlődését, de az 1990-es évektől személyesen is megtapasztalta a Szovjetunió összedőlése után rettentő izgalmassá vált térség változásait. Persze lehetne azt mondani, hogy úgy persze könnyű, ha valakinek több mint három évtizede a jelenlegi lengyel külügyminiszter, Radosław Sikorski a férje. Ám, ahogy az 1994-es, magyarul is megjelent Kelet ​és Nyugat között című könyvéből is kiolvasható, Applebaum már hátizsákos turistaként is megtapasztalta, milyen furcsa módon bontogatta szárnyait a nacionalizmus az egykori birodalom peremvidékén. A VasfüggönyA Gulag története két kötete és a Vörös éhínség is egészen olvasmányos és döbbenetes erejű történelmi munkák. Applebaum már a 2000-es évek második felében sulykolta, hogy az akkor még pragmatikus, fontolva haladó politikusnak gondolt Vlagyimir Putyin nem demokráciát, hanem diktatúrát épít Oroszországban. Magyarországról nézve persze az is biztosíték a gondolatmenetei minőségére, hogy rendszeresen felháborítja egy-egy írása vagy interjúja a NER-es köröket: legutóbb a Szuverenitásvédelmi Hivatal fősenkije, Lánczi Tamás „főállású magyargyűlölőnek” nevezte, miután Applebaum reális forgatókönyvnek nevezte egy interjúban, hogy Ukrajna legyőzése után Magyarország megnyitná határait az orosz hadsereg előtt.

 
Anne Applebaum
Forrás: Mateusz Skwarczek / Wikimedia Commons

A demokrácia alkonya a szerző első könyve magyarul, amely nem kifejezetten történeti munka, hanem nagy lélegzetvételű, személyes és politikai esszé. Anne Applebaum saját környezetének átalakulásán keresztül mutatja be, hogyan tolódtak el a világnézeti törésvonalak az elmúlt 35 évben. A magyar olvasóknak több okból is érdemes elolvasni a könyvet: tartalmazza annak a Schmidt Máriával folytatott beszélgetésnek a kivonatát, miután összebalhéztak a csak kis hazánkban ismert Nagy Politikai Gondolkodóval. Schmidt ugyanis 2017-ben engedély nélkül hozta nyilvánosságra a beszélgetésüket, amely épp ehhez a könyvhöz készült azzal a céllal, hogy Applebaum megértse, miért változtatta meg nézeteit korábbi barátja és kollégája, aki egykor még díjazta is őt. Ez persze a könyv „magyaros bulvár” rétege – hiszen olvasóként mi sokkal többet tudunk Schmidt Máriáról, mint a nemzetközi közönség. De a nagyobb összefüggésrendszer is legalább ennyire izgalmas. Applebaum épp arra próbál valamiféle választ találni, ami a Fidesz lánglelkű fiataljaival kapcsolatban is találós kérdés: hogyan fordulhatott elő, hogy a demokrácia- és Nyugat-párti, sőt atlantistának tűnő politikusok és értelmiségiek mára olyannyira eltávolodtak a centrumtól, hogy természetes szövetségesük a szélsőjobboldal lett, miközben a konzervatívok a korábban elutasított szocdemekkel vagy liberálisokkal kénytelenek szövetkezni. Már a kötet felütése is sokatmondó: egy 2000 szilveszterén rendezett lengyelországi összejövetel idéződik fel, ahol úgy tűnt, az európai – főként konzervatív – értelmiség jelentős része közös célok mentén gondolkodik. A vendégek közül azonban sokan mára a magyarhoz hasonló illiberális rendszerek elkötelezett híveivé váltak, olyan rendszereké, amilyeneket ma Magyarországon is látunk. Applebaum nem maszatolja el ezek megítélését: bár elismeri, hogy többnyire nem diktatórikus eszközökkel működnek, határozottan állítja, hogy a demokrácia eszközeivel magát a demokráciát bontják le.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?