Magát kötbérezi a BKK

Motivációs eszközök

Belpol

Nem bánik kesztyűs kézzel a BKV-val a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt., októberig több mint ötmillió forint kötbért fizettetett ki vele - holott jóformán a saját cége, mivel májustól a BKK átvette a BKV vagyongazdálkodása feletti ellenőrzést, igazgatóságába, felügyelőbizottságába a saját embereit ültette.

A BKK Zrt. és a BKV Zrt. májusban kötötte meg a nyolc évig érvényes új közszolgáltatási szerződést (KÖSZ), ami alapján a BKK megrendeli az utaztatási személyszállítási szolgáltatásokat a BKV-tól. A Fidesz fővárosi városüzemeltetési modelljében a BKK klasszikus megrendelői szerepre korlátozódott volna, ám ezt mára jócskán kinőtte a központ. A szerződés már az elején tisztázza, ki az úr a fővárosi tömegközlekedésben: "A BKK a BKV felett a vagyonkezelési joga révén olyan ellenőrzést gyakorol, amely számára lehetővé teszi az igazgatási, irányítási vagy felügyeleti testületekben való képviselet biztosítását, továbbá a stratégiai döntésekre és az egyedi irányítási döntésekre gyakorolt tényleges hatást és ellenőrzést." Továbbá ha a BKV nem a megállapodás szerint teljesít, meghatározott forintkötbért fizet. Megvan az ára annak, ha koszos a busz, vagy ha a sofőr nem mondja be, melyik megálló következik. A bírságolást gyakorlatilag forráselvonásként érvényesíti a BKK: a kötbér összegével kevesebb pénzt ad működésre a BKV-nak.

A KÖSZ-ben a BKK nagyvonalúan a BKV-ra testálja, hogy biztosítsa az eszközpark felújítását, karbantartását, cseréjét. Pedig a források, így a legnagyobb tételnek számító 45-50 milliárd forintos jegyárbevétel, már nem a BKV, hanem a BKK számlájára kerülnek, mivel ezt az üzletágat is elvette a BKV-tól.

Oldd meg magad!

A BKV-tól megrendelt személyszállításnak szigorú feltételeket szabtak. A menetteljesítmény és üzemóra mellett a BKK figyeli a menetrendi pontosságot, az utaselégedettségi indexet, a "járművek által okozott maximális környezetszennyezés, a kibocsátott káros anyagok mennyiségéből képzett mutatószámot", a baleseti és biztonsági statisztikák mutatószámait, a jogosulatlanul utazók arányát, és nem utolsósorban az akadálymentesen igénybe vehető szolgáltatásokat. Mindezt annak tudatában, hogy a BKV lerobbant járműállománnyal és infrastruktúrával rendelkezik. Sajátos, ha a BKV-t a rozsdás buszok, szerelvények, a harminc éve fel nem újított és emiatt helyenként 15 kilométeres sebességkorlátozásokat - így menetidő-hosszabbodást, menetteljesítmény-csökkenést - produkáló 3-as metró vágányai miatt kötbéreztethetik. Vagy ha azért kap kevesebb forrást a BKK-tól, mert a metró a felszínről szinte megközelíthetetlen kerekes székkel, kevés az alacsony padlós busz, a flotta java a káros anyagot kipöfögő Ikarusokból áll - e problémákat a legatyásodott BKV saját erőből évtizedek óta képtelen kezelni. Az is fura, hogy a potyázás elszaporodásáért is büntetheti a BKK a BKV-t, miközben a jegyellenőrzést immár a BKK végezteti. A Narancs értesülése szerint egy alkalommal azért kapott bírságot a BKV, mert az egyik buszra nem megfelelő módon került fel a BKK matricája.

A BKK a Narancsot arról tájékoztatta, hogy májustól szeptember végéig összesen 5375 ezer forint kötbért szabtak ki a BKV-ra. (Egészen pontosan 687 eset miatt rótták ki, ebből 197 a járművel, 490 a járművezetővel kapcsolatos szabálytalanság volt.) Ez egyébként értesüléseink szerint várhatóan a kisebbik büntetési csomag, mivel nincs benne a menetkimaradások miatt kivetett kötbér, amit az év végén zúdítanak majd a BKV nyakába. Itt érdemes megjegyezni, hogy sok busz azért nem tud elindulni, mert a karbantartók alkatrész híján nem képesek megfelelő műszaki állapotba hozni a járművet, vagy a busz egyszerűen alkalmatlan a közlekedésre. A javítás színvonalának fenntartásához amúgy szintén a BKK-tól érkezik a pénz a működési forrás részeként - vagy nem érkezik, de erről később. A BKV-nak gyakorlatilag megszűnt a pénzügyi mozgástere, a KÖSZ-ben rögzítettek szerint a BKV költségeit a BKK kontrollálja.

Nemes Gábor, a Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint a BKK irreális feltételeket szabott a szerződésben, amelyet - tudomása szerint - május óta többször módosítottak. Azzal is kurtították a BKV büdzséjét, amikor arra kötelezték, hogy a maximum 4 százalékosra növelhető üzemi nyereséget hitelek kamatterheire kell fordítania a cégnek. Nemes úgy látja, a BKK nem vette figyelembe, milyen nehéz anyagi helyzetben van a BKV. Nemes a szerveződő sztrájkra utalva megjegyezte (a munkabeszüntetést a várhatóan egymilliárd forint béren kívüli juttatások ki nem fizetése miatt helyezték kilátásba a szakszervezetek): különösen hat, amikor a BKK saját likviditási gondjaira hivatkozik, miközben a közszolgáltatási szerződés szerint nem tehetné meg, hogy nem fizet az elvégzett szolgáltatásért.

Mindig a másik

Ami valóban így van, de egy kivételt azért egyoldalúan engedélyezett magának a BKK: "Ha a főváros éves költségvetési koncepciójának vagy költségvetési rendeletének elfogadását követően a BKK úgy ítéli meg, hogy a kompenzációnak megfelelő ellentételezést nem fogja tudni nyújtani a szolgáltató részére."

A BKK nem tartja soknak a BKV-ra rótt bírságokat. "(...) a kötbérértékek határai ugyanis nem új járművekhez és jó állapotú infrastruktúrához, hanem a budapesti viszonyokhoz és a korábbi bázisértékekhez vannak viszonyítva. Lényegében tehát csak a helyzet elkerülhető romlásáért számítunk fel kötbért, ami nem büntetési célú, hanem azt célozza, hogy motivált legyen a BKV és annak menedzsmentje a jobb teljesítményben". A kötbéreket nem a műszaki karbantartás rovására fizetik ki. "Vitézy Dávid javaslatára a BKV igazgatósága (a hattagú testület felét a BKK adja: Vitézy Dávid vezérigazgató, helyettese, Somodi László, valamint Mihálszky Gábor, a tömegközlekedési divízió vezetője - Zs. P.) úgy döntött, hogy a kötbérek mértéke a BKV vezetőinek egyik legfontosabb, 50 százalék súlyú prémiumcélja. Tehát amennyiben a kötbérek a vezetők prémiuma összegének 50 százalékát nem haladják meg, a kötbéreket végeredményben a cégvezetők jövedelme terhére fizeti a cég, ez pedig így valós motivációt jelent a menedzsmentnek a járatkimaradások és egyéb szabálytalanságok visszafogására" (sic!) - érvel a BKK.

A BKK egyébként a fővárosi közösségi közlekedésben száz buszszal részt vevő VT Transman Kft.-t (VTT) is bírságolja, amely jövő tavasztól további 150 busszal száll be a személyszállításba. A VTT májustól szeptember végéig 74 eset miatt kapott büntetést, összesen 1 millió 170 ezer 643 forintért; a szabálytalanságok többsége (57 eset) a járművezetővel kapcsolatos panasz volt.

A BKK nemcsak a kötbérrel vesz ki pénzt a BKV kasszájából, hanem azzal is, amikor késve utalja a működési támogatást - önmagát persze nem szankcionálja késedelmes teljesítés esetén. Novemberben egynapos késéssel érkezett meg egymilliárd forintnál nagyobb összeg a BKV számlájára, amiből határidőre kellett teljesíteni a hiteltartozás esedékes részletét. Napra pontosan kell meghatározni, mikor utal a cég a hitelező banknak, és mivel a BKK késett, a BKV-nak 5 millió forint késedelmi díjat kellett fizetni: az első kötbércsomagnak megfelelő összeget. A BKK ennél is a BKV-ra hárítja a felelősséget. "A november havi kompenzáció kifizetése kapcsán történt meg először, hogy egy nappal később került utalásra az előzetesen egyeztetett összeg, ám a számla BKK-hoz történő beérkezése - vagyis annak a BKV általi megküldése - nem a szerződésnek megfelelően, hanem azt követően egy héttel késve történt meg, viszont a szabályoknak megfelelő számlaigazolási folyamatnak végbe kellett mennie ahhoz, hogy a számla utalásra kerülhessen. Az egynapos, jelentősnek nem nevezhető késedelem tehát nem a BKK hibájából következett be" - tudatta a Naranccsal a BKK. És mint kifejtették, nem is a főváros hibájából, jóllehet a BKK a következőket hozta tudomásunkra: "Havi likviditási terv alapján a BKK meghatározza a támogatási igényét a főváros felé, melyben a feladatellátáshoz kapcsolódó összes pénzügyi kötelezettség, így a BKV-nak fizetendő havi kompenzáció is szerepel. Amennyiben a támogatás nem érkezik be a BKK számlájára időben, úgy a kifizetéseit is át kell, hogy csoportosítsa, illetve késleltetnie kell."

A BKK szerint összességében nem a BKV-t, hanem a BKK-t érte késedelmes fizetésből eredő likviditási kár, mégpedig azért, mert a közszolgáltatási szerződés májusi életbelépése előtt a BKV számos olyan jegyet és bérletet adott el, amelyek felhasználására május után került sor, az árbevétel arányos részét azonban nem adta át az értékesítésre jogosult BKK-nak. A BKK összesítése szerint ez 6 milliárd forintot meghaladó tartozás. A BKK mindezt annak ellenére követeli a BKV-tól, hogy közben megjegyzi: "A pénz beérkezése esetén természetesen azt a BKV és a közszolgáltatásaink finanszírozására, és nem más célra használnánk." Azaz visszaadnák a BKV-nak.

Arra a 3 milliárd forintra viszont nem kap fedezetet a BKV a BKK-tól, ami tavalyi adóhátraléka miatt keletkezett, és amelyre a NAV fizetési haladékot adott. Bár az erre vonatkozó döntés tavaly a felerészben BKK-tagokkal működő BKV-igazgatóságon átment, a BKK mégsem vesz tudomást a jókora hiányról, és nem fogja kifizetni.

Figyelmébe ajánljuk

Van, aki Debrecenből utazik az Akácfa utcába egy vasárnapi ebédért

„Gondolhatnánk, mi nem vagyunk veszélyben, hiszen csak ételt adunk rászorulóknak, viszont az szúrhatja a hatalom szemét, hogy láthatóvá tesszük a nincstelenség problémáját” — fogalmaz Lánczi Éva, a Heti Betevő csapatának oszlopos tagja és társelnöke. Az egyesület hétről-hétre közel 1000 embernek biztosít neves éttermek konyháján készült vasárnapi ebédet. 

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.