Interjú

„Utoljára a 70-es években”

Nahalka István oktatáskutató a Nemzeti alaptanterv (NAT) átalakításáról

Belpol

A hangzatos ígéretek és nyilatkozatok ellenére a Csépe Valéria miniszteri biztos vezényletével zajló NAT-átalakítás eddig megismert részletei a további centralizáció felé mutatnak. Nahalka István szerint korábban is csak kevés pedagógus tudott élni a szabadságával, de ez nem indok az autonómia fölszámolására.

Magyar Narancs: A Hoffmann Rózsa-féle NAT-ot 2013-ban vezették be. Az eltelt idő indokolja, hogy máris újat írnak, vagy ezzel az oktatásirányítás beismerte kudarcát?

Nahalka István: A törvény szerint a miniszter ötévente vizsgálja felül a NAT-ot, és javaslatot tehet a megújítására. Most az a furcsa helyzet állt elő, hogy nem volt felülvizsgálat, semmilyen felmérés nem készült a 2013-as NAT beválásáról, mégis úgy tűnik, új alaptantervre tesznek majd javaslatot. Persze, erre rettenetesen nagy szükség lenne, a jelenlegi NAT ezer sebből vérzik, és az egyik legnagyobb kolonc az oktatási rendszeren.

MN: Az alaptanterv mennyire volt oka az elmúlt évek oktatási problémáinak? A PISA-eredmények romlásáról azt kommunikálta az államtitkárság, hogy nem az új NAT következménye, hiszen a felmérésben szereplő 15 évesek nem egészen egy évig tanultak az új rendszer szerint.

NI: Ebben van valami, a PISA-eredményeken nem annyira az új NAT, inkább a 2010 óta követett oktatáspolitika általános hatásait lehet érezni. A már régebb óta meglévő problémákat, rossz folyamatokat csak súlyosbította a 2010-es fordulat.

MN: Önmagában a NAT átalakításától nem vár jelentős változást?

NI: A NAT-tól nem lehet csodát várni, mert a tanterv, a bemeneti szabályozás gyenge szabályozó elemnek számít. Egy oktatási rendszernek sokkal fontosabb tényezői a kimeneti szabályozók, Magyarországon a szakmai vizsgák és az érettségi követelmények. A bemeneti szabályozásnak akkor lehet – negatív – szerepe, ha a NAT tele van tömve tananyaggal és követelményekkel. És éppen az volt az óriási változás, hogy míg korábban tananyagot egyáltalán nem, csak fejlesztési feladatokat, esetleg követelményeket tartalmazott az alaptanterv, a 2013-ban bevezetett NAT telis-tele van tananyaggal. Ez megköti a pedagógusok kezét, megakadályozza a tanulók közötti differenciálást, hogy minden tanuló a személyisége, előzetes tudása alapján szükséges fejlesztést kapja. Az oktatás legfontosabb feladatát nem tudják végrehajtani a tanárok.

MN: A rendszerváltás óta érvényesülő oktatáspolitikák fontos különbsége a kötelező kerettanterv léte vagy nem léte. A Fidesz-kormányok a NAT és a helyi tanterv közé kerettanterveket ékeltek, az MSZP–SZDSZ-kormányok ezek ellen voltak.

NI: A 2001-ben bevezetett szabályozásban, és ebben a mostaniban is a kerettantervek tovább konkretizálják a NAT-ban leírt tananyagot és a követelményeket. Amikor egy kötelező kerettanterv van, az olyan, mintha a NAT és a kerettanterv egyetlen központi szabályozást jelentene, persze, iskolatípusokra lebontva. 2003-tól sok kerettanterv volt, választani lehetett ezek közül, sőt nem is volt kötelező választani, az iskola saját maga is elkészíthette a helyi tantervét közvetlenül a NAT-ból levezetve. A centralizáló logikában a kerettantervek valójában a NAT kiterjesztései, meghosszabbításai.

MN: Ezt úgy képzeljük el, hogy a NAT-ban szerepelnek az Árpád-házi királyok, a kerettantervben pedig az, hogy melyik uralkodó ismertetésével mikorra kell végezni?

NI: Körülbelül, bár a mostani NAT túlzsúfoltságából kiindulva, lehet, hogy már ott részletesen megmondják, mit kell tanítani az egyes királyokról.

MN: A kormány azzal veri vissza a bírálatokat, hogy most is lehetne alternatív kerettantervet elfogadtatni, az alternatív iskolákat leszámítva mégsem élnek sokan ezzel a szabadsággal.

NI: Alternatív kerettantervre iskola nem nyújthat be javaslatot, csak a fenntartó. Ma az állami iskolák fenntartói a Klebelsberg Központ tankerületei, amelyek nem fogják ezt megtenni, ezért az iskolák nem is ölnek ebbe energiát, meg hát félnek is. Ezért nagyon hamis és cinikus érvelés ez a kormánytól. De még ha az iskolák jelentős része nem is tud élni egy adott szabadsággal, arra nem az a megoldás, hogy akkor mindenkitől elvesszük az autonómiát; hanem az, hogy a keveseket élni hagyjuk, a többieket pedig támogatjuk. Ez egy borzasztó egyszerű összefüggés, mégsem errefelé megy az oktatáspolitika.

MN: A Civil Közoktatási Platform kerettantervek helyett oktatási programcsomagokat alkalmazna. Mit jelent ez közelebbről?

NI: A kerettantervek helyett inkább mintatanterveket alkalmaznánk, de azokból sokat, hogy választani lehessen közülük. Az oktatási programcsomag nem szabályozza vagy előírja, hogy mit kell tanítani az iskolában – abban segíti a pedagógusokat, hogy konkrétan hogyan oldják meg a feladataikat. Nagyon részletes leírások találhatók benne arról, hogy mit hogyan lehet tanítani, és végig alternatívákban fogalmaz. 2005 és 2010 között ilyenek voltak a kompetenciafejlesztő csomagok, és úgy tűnik, a pedagógusok a kezdeti ódzkodás után megszerették ezeket.

MN: Ezek egy-egy témakörre vonatkoznak?

NI: Vonatkozhatnak témakörre, egész tantárgyra, tantárgycsoportra, de akár egy egész képzésre is. El lehet készíteni az általános iskola felső tagozatára vonatkozó nagy oktatási programcsomagot. Ezeket általában egy-egy témára szerveződő modulokban írják le, egy modul lehet egy, de akár tizenkét tanóra is. Teljes folyamatok vannak kidolgozva: hogyan szervezze meg a pedagógus a csoportot, milyen eszközöket használjon, milyen feladatokat adjon ki, hogyan értékeljen.

MN: Mennyiben különbözik ez a Csépe Valéria koncepciójában található módszertani ajánlásoktól, amelyeket ön hevesen bírált?

NI: A módszertani ajánlások kötelezően választható módszerekként jelennek meg a kormányzati koncepcióban. Ezt úgy képzelem el, hogy adott témakörben fel vannak sorolva különböző tanítási módszerek, amelyek közül a pedagógusnak választani kell. De miért ne választhatna a pedagógus olyan módszert, amelyet kifelejtettek a listából? Miért ne dolgozhatna ki saját módszert? Ha valaki állandóan az előadás, a megbeszélés, a kérdve kifejtés módszerét választja, attól korszerű pedagógus lesz? Ezt úgy, ahogy van, el kellene felejteni. Magyarországon 1962-ben volt utoljára olyan tanterv, amelyben módszereket írtak le. Már az 1978-as tanterv sem ilyen volt.

MN: Említette, hogy egy időben a NAT konkrét tananyag helyett fejlesztési feladatokat írt elő. Hogyan kell elképzelni egy fejlesztési feladatot?

NI: A tananyag és a követelmény döntően a tanulónak szól: ezt kell megtanulnia, idáig kell eljutnia, ilyen követelményeknek kell megfelelnie. A fejlesztési feladat az iskolának szól, átfogóbb megfogalmazásban: sokféle tananyaggal és sokféle követelménnyel ki lehet tölteni egy fejlesztési feladatot. Egy ilyen feladat például nem írja le részletesen, hogy milyen Newton-törvényeket milyen fogalmak mentén tanítson az iskola, csak annyit mond, hogy a mozgások newtoni szemléletét fejlessze a gyerekekben. Az iskola ezt akár egy mintatanterv, egy oktatási programcsomag segítségével ki tudja tölteni tartalommal.

MN: Sokan örömmel olvassák Csépe Valéria interjúit, amelyek alapján a tananyag súlyozása és a jelenségalapú oktatás fog megjelenni az új NAT-ban. Ön miért szkeptikus ezen ötletekkel szemben?

NI: Elsősorban azért, mert nem nagyon értem, mit jelentenek. A tananyag súlyozása az én olvasatomban központosítás. Nem jelenthet mást, mint hogy eltérő időmennyiségeket kell biztosítani az egyes tananyagrészekre. Holott jó esetben a pedagóguson múlik, hogy mennyi időt szán – ráadásul a tanulók közt differenciálva – egy-egy részre. Ezt nem lehet központilag elhatározni. A jelenségalapú leírás a finn oktatási kezdeményezések egyik eleme. A finn reform gyakorlatilag száműzi majd a tantárgyakat, projektekben fogják az oktatást megvalósítani. Az önkéntes bevezetés határán tartanak, és szerintem nagy sikert érhetnek el. A jelenségalapú oktatás a projekteknél, a projektek centrális tárgyai között jelenik meg. De projekt nemcsak jelenség köré szerveződhet, hanem tárgy, téma köré is.

MN: Összekeverik a jelenségeket a projekttel a koncepció készítői?

NI: Pontosabban leszűkítik a projektek szervezésének lehetőségét a jelenségek vizsgálatára. Palkovics László államtitkár kezdte el ezt mondani, valószínűleg voltak információi a finn reformról, és megtetszett neki a dolog. De egy politikusnak ilyen szintű szakmai kérdésekbe nem lenne szabad beavatkoznia – ő a politikához ért, hagyja a szakmai részét a pedagógiai szakértőkre. Ráadásul mi nem lépünk akkorát, mint a finnek. Szó sincs a tantárgyak elhagyásáról, szó sincs a projektalapú szervezésről. Nincs meg a helye ennek a szlogennek, miközben úgy állítják be, hogy ez valami óriási, paradigmatikus változtatás lesz. Egy frászt!

MN: Viszonylag kritikus az ötletként felmerült kilenc évfolyamos általános iskolával és a tanév meghosszabbításával, pedig első ránézésre ezek csökkenthetnének a napi óraszámon, a tanulói terheken.

NI: A napi óraszámot különösebben nem tudja csökkenteni, ha két-három hetet hozzáteszünk a tanévhez. Az ezt szorgalmazók ráadásul nem ezzel érvelnek, hanem azzal, hogy túl keveset tanulnak a magyar gyerekek, magának a tanévnek több órából kellene állnia. Pedig az adatok nem mutatnak összefüggést a tanórák száma és például a PISA-eredmények között. Van, ahol a magyarnál is alacsonyabb az óraszám, mégis jobbak az eredmények, és fordítva. Ha a tanulmányi időt növelem meg egy évvel, az már hozhat eredménynövekedést. De egy olyan alacsony szinten álló oktatási rendszerben, mint a miénk, nagyon valószínűtlen, hogy a plusz egy évnek lineáris hatása lenne az eredményességre. A másik érv az szokott lenni, hogy az alapkészségek fejlesztésére több időt kell fordítani. Azonban erről a pedagógia ma már mást gondol, mint régebben. Az alapkészségek fejlesztése kitolódott az egész 12 évfolyamos közoktatásra, a határok elmosódtak, a gyerekek fejlődését bizonyos szakaszokra osztó pszichológiai elméletek is a háttérbe szorultak. Állandóan abban gondolkodunk, hogy a számolást, írást, olvasást kell nagyon erősíteni a kezdeti időszakban, de például a természet meg a társadalom megismerése is fontos feladat. Ha túlságosan a rosszul felfogott alapkészségek fejlesztésére összpontosítunk, ezeket elhanyagolhatjuk.

MN: Az lehet e mögött, hogy Csépe Valéria pszichológusként a gyerekek és az agy fejlődésével foglalkozik, és túlságosan is a szakaszos elmélet híve?

NI: Nem tudom, nem látok bele a fejébe. Nyilván nagyon közel van ezekhez a dolgokhoz, szerintem jól ismeri az elmúlt évek, évtizedek fejleményeit is. Nem egészen értem, hogy ennek ellenére hogyan kerülhettek be olyan mondatok a koncepcióba, amelyeket utoljára a 70-es években lehetett jó szívvel leírni.

MN: Mikor kellene politikai döntést hozni a kilenc évfolyamos iskoláról és a tanév hosszáról, hogy bele lehessen építeni a 2019-ben induló NAT-ba?

NI: Ha most nagyon hamar meghozzák a döntést, akkor a NAT azt még figyelembe tudja venni. Ha vita, alapos kutatások után akarnak dönteni – amit én mindenképpen javasolnék –, akkor a 2019-re előirányzott NAT-ból ennek még ki kellene maradnia.

Névjegy

Nahalka István (1952) az ELTE PPK nyugdíjas egyetemi docense. Kutatási területei a tanuláselméletek, tantervi kérdések, iskolai esélyegyenlőtlenségek. Korábban tagja volt a Civil Közoktatási Platform ügyvivő testületének, ma szakértőként dolgozik az oktatás-szakmai ernyőszervezetben.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.