Válasz nélkül - Korkedvezményes nyugdíjért tüntetnek a szakszervezetek

Belpol

Becsapva érzik magukat a vasút, a Volán és a BKV dolgozói, miután a kormány év végével kivezetné kor­kedvezményes nyugdíjukat. Az eltökéltebbek a sztrájk lehetőségét is felvetik, de a munkabeszüntetés megszervezése nem kockázatmentes.

„Az új motorvonatok beszerzése és a munkakörülményeknek sztrájkfenyegetéssel kikényszerített javítása ellenére a mozdonyvezetők többségükben már a 40 évet is megért mozdonyokon, a 21. századi technikához képest ócskavason teljesítenek szolgálatot. Ráadásul a megszakítás nélküli munkarendből adódó rendszertelen életmód is igénybe veszi a szervezetüket, a stressz okozta pszichés terhelés következtében a kollégák körében egyre emelkedik a magas vérnyomás és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata” – érvel Dancsa Attila, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) ügyvezető alelnöke a vasutasok korkedvezményes nyugdíja mellett. Más érdek-képviseleti vezetők is tiltakoznak az ellen, hogy a kormány 2014. december 31-ével kivezetné az egészségkárosító munkakörökben dolgozók nyugdíjkorhatár előtti ellátását. Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a Liga szakszervezeti konföderáció elnöke hangsúlyozza, hogy a nyugdíjkorhatár előtt álló, de a munkavégzésre alkalmatlanná vált emberek tömegével válhatnak munkanélkülivé vagy kényszerülhetnek közmunkára, miután a vállalatok jellemzően nem tudják más munkakörben elhelyezni őket. De azt sem tartja megnyugtatónak, hogy amennyiben a kormány nem hátrál meg, akkor a foglalkozás-egészségügyi alkalmassági vizsgálaton ugyan megfelelő, de mégiscsak 62–64 éves dolgozók fognak autóbuszt, mozdonyt vagy akár repülőt vezetni.

false

 

Fotó: MTI

December 3-ra – lapzártánk utánra – a MOSZ békés demonstrációt hirdetett a korkedvezményes nyugdíjak megőrzéséért. A tervek szerint a Nyugati tértől az Országház elé vonuló tüntetés felhívásához a közúti közlekedésben érintett szakszervezetek többsége csatlakozott. A vasutasok, a Volán és a BKV dolgozói úgy érzik, a kormány becsapta őket, sőt jogszabályban rögzített vállalásait sem teljesítette. Egyben megdöbbentőnek tartják, hogy egy minimum másfél évtizedes problémát a hatalom máig nem tudott megnyugtatóan rendezni, most viszont az ő tisztességes visszavonulási lehetőségük elvételével próbálja hirtelenjében megoldani.

Elhasználódott

A korkedvezményes nyugdíjba vonulás körülbelül 40 éve működő rendszerét a szervezet fokozott igénybevételével járó és az egészségre különösen ártalmas munkát végzők vehetik igénybe. Főszabály szerint kétévi korkedvezményben részesül az a férfi, aki egybefüggő 10, és az a nő, aki egybefüggő 8 éven át dolgozott ilyen beosztásban. Férfiaknál minden további 5, nőknél minden további 4 év ér plusz egy év kedvezményt jelent. A szóban forgó munkaköröket az 1997-es nyugdíjtörvény végrehajtási rendeletének melléklete sorolta föl oly módon, hogy lényegében átvette a korábbi, számos elavult foglalkozást is tartalmazó listát. A kormányrendelet 2006. december 31-én hatályát vesztette, de az akkori szociálliberális kormány 2010 végéig a mielőbbi felülvizsgálat reményében meghosszabbította az alkalmazását. Hasonlóan cselekedett a Fidesz–KDNP is, először 2012., majd – részben a szakszervezetek tiltakozásának is engedve – 2014. december 31-ig tolta el a korkedvezményes rendszer kifut­tatá­sát. Egy 2011. októberi kormányhatározat 2012. június 30-ig adott haladékot a nemzeti erőforrások miniszterének és a nemzetgazdasági miniszternek, hogy kidolgozzák „a szervezet fokozott igénybevételével járó munkavégzés esetén 2013. január 1-jétől alkalmazható intézkedések és ellátások korkedvezményes nyugdíjat kiváltó rendszerét” – de semmi nem történt.

Az általunk megkérdezett vasutas- és autóbuszos szakszervezetek többsége azt állítja, számos alkalommal kért kormányzati tájékoztatást, ám az Emminél és az NGM-nél is rendre azt mondták, hogy a munka még nem jutott el a társadalmi egyeztetés fázisába. A humántárca a Narancs vonatkozó kérdésére sem válaszolt. Tavaly januárban a Napi Gazdaság arról írt, hogy az Emmi és az NGM közötti nézeteltérések hátráltathatják a munkát, egy foglalkozás-egészségügyben dolgozó forrásunk pedig hozzátette, hogy a munkáltatók sem mindig segítették az egyes munkakörökben észlelhető valós egészségkárosító hatások felmérését. Új megoldás hiányában a munkavállalók a jelenlegi jogszabályok újabb egyéves kitolását követelik, ám a kormány egyelőre nem hajlik erre. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter költségvetés mellé benyújtott törvényjavaslata például kész tényként kezeli, hogy „a korkedvezmény rendszere 2015. január 1-jétől kivezetésre kerül”, így az erre történő valamennyi utalást kigyomlálná a jogszabályokból. Ha minden változatlan marad, akkor január 1-jétől már csak a korábban megszerzett kedvezményeket lehet igénybe venni, újabb éveket nem nyerhetnek a veszélyes munkakörben dolgozók.

A fő érv a rendszer átalakítása mellett a 40 éves munkaköri jegyzék elhasználódottsága. Számos munkakör – így a melegüzemi munkálatok jó része – a technológiai fejlődés következtében megszűnt vagy az egészségre kevésbé ártalmatlanná vált, a több mint 800 tételes jegyzék ma jóformán csak a közlekedési dolgozók, főként a mozdony- és autóbusz-­vezetők számára aktuális. A felülvizsgálat szükségességét a szakszervezetek sem vitatják, bár ők azt is felvetik, hogy a rostálás mellett új munkakörök felvételét is megfontolhatná a kormány, például a vegyipar területéről.

Egyesek amellett érvelnek, hogy a jegyzék megalkotása óta eltelt évtizedek alatt az autóbusz-vezetők munkakörülményei oly mértékben javultak, hogy indokolt lenne őket is levenni a listáról. Az érintettek ezzel nem értenek egyet. „45 év felett kezdenek jelentkezni a szív- és érrendszeri problémák, a gerincproblémák, a magas vérnyomás és a cukorbetegség. Ha előbb tudnak elmenni nyugdíjba a gépjárművezetők, megelőzhető, hogy a munkavégzésre alkalmatlanná váltakat elküldjék” – véli Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke. Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke szerint is olyan közlekedési és pszichés hatások érik az autóbusz-vezetőket, amelyek indokolják a korkedvezmény fenntartását. Baranyai az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének tavalyi felmérésére hivatkozva állítja, hogy „az 55 év feletti sofőröknek több mint a fele munkahelyi ártalmaktól szenved. Bár a forgalomban dolgozók megfelelnek az alkalmassági vizsgán, a több évtizedes stressz lassan felőrli az egészségüket: lassul a reflexük, tompul a figyelmük, ízületi bántalmaik vannak, a hektikus munka­beosztás miatt időnként kialvatlanok, s a problémamegoldó képességük sem a régi, sőt a konfliktusokat is rosszabbul tűrik és kezelik, mint akár csak öt évvel ezelőtt.”

A korkedvezményes nyugdíj fedezete 2007-től a munkáltató által fizetett, a bruttó bér 13 százalékának megfelelő korkedvezmény-biztosítási járulék. Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2012-es évkönyve szerint e jogcímen több mint 18 milliárd forint folyt be a büdzsébe. A Liga legújabb adatigénylése szerint ugyanakkor 2014-ben havonta átlagosan 10 141 fő részesült 137 ezer forint korkedvezményes ellátásban, ami 16,8 milliárd éves költség. A Policy Agenda elemzése arra is rámutat, hogy a becslések szerint 45-50 ezer korkedvezményre jogosító munkakörben dolgozó után jövőre már nem folyik be a járulék, az ellátást ugyanakkor a szerzett jogok elve alapján még évekig finanszíroznia kell a költségvetésnek. Az elemző cég azt is felveti, hogy a korkedvezmény kivezetése illeszkedik a kormány 2010-es ígéretéhez a korhatár előtti nyugdíjak megszüntetéséről. Ennek jegyében rendelték el a rokkantnyugdíjak felülvizsgálatát, nevezték át a korhatár előtti nyugdíjakat korhatár előtti ellátássá, és szüntettek meg több nyugdíjfajtát.

Visszaélés

Jóllehet az általunk megkérdezett érdekképviselők közül többen felhozták, hogy szerencsésebb lett volna konföderációs vagy konföderációk közötti szinten megszervezni a demonstrációt, a közlekedési szakszervezetek mégis egységesnek tűnnek a korkedvezmény kérdésében. Pedig a mozdonyvezetők korábban kiléptek az Autonómoktól, miután a konföderáció bejelentette összeolvadási szándékát két másik tömörüléssel, de a SZAKSZ és a KKSZ között is voltak komoly nézeteltérések. Információink szerint a december 3-i demonstráció után a korkedvezményben érintett munkavállalók képviselői újabb tanácskozáson határoznak a további lépésekről. Minden­esetre egymástól függetlenül több szakszervezeti vezető is azt mondta lapunknak, hogy még egy tüntetésnek nem látná értelmét, és amennyiben a kormány nem hajlandó engedni, sztrájkra készülnek. A közlekedési szakszervezetek munkabeszüntetésének – különösen együttesen – nyilván jelentős lenne a nyomásgyakorló ereje, ám megszervezése előtt számos akadály tornyosul.

A sztrájktörvény 2010. decemberi módosítása jelentősen korlátozta a sztrájkok lehetőségét, különösen a közszolgáltatásban dolgozók érdekvédelmét nehezítette. Nem véletlen, hogy míg a második Gyurcsány-kormány idején rendszeresek voltak a közlekedési sztrájkok, a törvénymódosítás óta egyet sem tartottak. Bekerült a törvénybe, hogy a „sztrájkjoggal való visszaélés” jogszerűtlenné teszi a munkabeszüntetést, és szankcionálhatóvá az abban részt vevő munkavállalókat. Ugyanakkor a jogszabály nem definiálja, mit ért a joggal való visszaélés alatt. A szakszervezetek szerint ez egy gumiszabály, egyetlen célja a munkavállalók és a felelős érdek-képviseleti vezetők megfélemlítése. Új szabály, hogy a lakosságot alapvetően érintő tevékenységek esetében – tömegközlekedés, távközlés, közműszolgáltatás – csak akkor tartható jogszerűen sztrájk, ha az elégséges szolgáltatás mértékét vagy törvény, vagy a munkavállalók és a munkaadó megállapodása rögzíti, vita esetén bíróság mondja ki. A személyszállítási törvény 2012-ben a normál menetrendhez képest városi és elővárosi közlekedésnél 66, helyközi közlekedésnél 50 százalékos járatsűrűséget állapított meg, de ezt a munkáltató megpróbálhatja feljebb tornászni, így nincs kizárva a sztrájkot hátráltató elhúzódó vita sem.

A módosult törvény továbbá jogszerű sztrájkot csak kollektív munkaügyi vita eredménytelen lezárása után enged megtartani. Ezt a rendelkezést a bíróságok több esetben – például mozdonyvezetők vagy BKV-sok kezdeményezéseinél is – úgy értelmezték, hogy jogszabállyal szemben nem is lehet sztrájkolni, csak a munkáltató és a munkavállaló közötti vitás kérdések rendezhetők ily módon. Jóllehet 2013 áprilisában a Kúria Közigazgatási Munkaügyi Kollégiuma ezzel ellentétesen, kiterjesztő módon értelmezte a sztrájkjogot, állásfoglalása az alacsonyabb szintű bíróságokra nézve nem kötelező. Így egyes szakszervezetek azt fontolgatják, hogy kerülő úton szereznének érvényt munkabeszüntetéshez való joguknak. A munkaadótól azt követelnék, hogy a korkedvezmény megszüntetésével nehéz helyzetbe került dolgozók problémáit orvosolja akár biztosítási alapon, akár átképzéssel és új munkakör felajánlásával. Mivel az érintett cégek jellemzően állami tulajdonúak, a végső költségek ez esetben is a kormánynál csapódnának le, de a munkáltatóval szembeni követelések jogosságát a bíróság a sztrájktörvény megszorító értelmezésével sem vitathatná.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.