Kiverték a román megszállókat és védték a falut, amíg volt töltény

Sorköz

Az 1919-es apátfalvi vérengzést bemutató könyv az áldozatok és önfeláldozó, haszonleső, kollaboráló emberek mellett az erőszak természetéről is szól.

Apátfalva – és Csanád megye – az első világháború után az ország szélére került, átjáróházzá vált. 1919. április 27-én a Tanácsköztársaság terrorkülönítménye elhurcolt ötven túszt a megyeszékhelyről, Makóról, ahová ugyanaznap bevonultak az antant francia, szerb, román csapatai. Ezek a hadseregek részben a franciák koordinálása mellett, részben önállóan működtek a környéken, a szerbek és a románok rivalizáltak is.

A ma 2800, akkor 5600 lakosú Apátfalva megtapasztalta a különbséget a francia és a román megszállás között. A francia csapat piaci áron fizetett az ennivalóért a gazdáknak, karszalagos népőrséget állított fel a helyiekből, fegyverrel is ellátva őket. 1919. június 17-én azonban a község feletti ellenőrzést átvette a román hadsereg. A népőrség tagjaitól elvették a fegyvert, karszalagjaikat letépték, megverték őket. Ez a megalázó bánásmód mindenkinek kijutott, aki ellent mert mondani. Lukács Béla jegyzőt a granicsárok – határőrök – parancsnoka utasította, hogy estére biztosítson telefont abba az irodába, amelyet kiválasztott magának. Amikor a tisztviselő megmondta, hogy estig ez nem fog menni, a román tiszt őt is, a tolmácsként működő Fendler Gusztáv kereskedőt is megbotoztatta.

A helyieket leginkább az döbbentette meg, hogy a románok összeíratták, kinél mennyi élelmiszer, érték van, és elkezdtek rekvirálni. Hivatalosan csak a „felesleget” vették el a katonák ellátására, valójában mindent vittek, ami szem előtt volt és értéknek látszott: élelmiszert, jószágokat, kapát, lapátot, csákányt, fűrészt, üllőt, ollót, gyalut, drótot, szöget, lakatot, villanykörtét, cséplőgépet, varrógépet, csizmát, gyerekruhát, lovas kocsit, maró szódát, cementet. A rekviráló katonák a civilek kiszolgáltatott helyzetével visszaélve saját szakállukra raboltak is. Közülük aztán egyesek hagyták magukat megvesztegetni: az elvett lovat a gazda visszavásárolhatta.

Ez többé-kevésbé így ment a többi megszállt településen is, különösen a Tiszántúlon. Ebben a magatartásban megnyilvánult az a deklarált szándék is, hogy ha már elbirtokolni nem lehet a megszállt területeket, legalább vigyék el vagy tegyék tönkre az erőforrásait.

Az apátfalviak azonban összefogtak, megtámadták a román katonaságot.

Marosvári Attila történész, levéltáros a Vérengzés Apátfalván (1919. június 23–24.). Erőszak, ellenállás és megtorlás a román katonai megszállás idején című könyvében minden áldozat és elhurcolt ember sorsát követi. Táblázatokban közli nevüket halálozásuk okával, illetve szabadulásuk időpontjával együtt. A kutatásban az motiválta – ez kiderül a könyv elején –, hogy bár ismert esetről van szó, a rendelkezésre álló források között vannak ellentmondások. Ezeket tisztázni kellett.

Az egyik visszaemlékező, Benó József plébános szerint eléggé elkeserítő volt már az is, hogy elvették az emberek javait, ám ezután „a katonák a férfiakat erőszakkal kényszerítették, hogy a kíméletlen módon elrekvirált gazdasági eszközöket a pályaudvaron bevagonírozzák (…). A román katonák a férfiakat az utcán elfogták, vagy a házukból kihurcolták és puskatussal meg ostorral hajtották őket munkára.”

 
Román katonák a magyar Parlament épülete előtt 1919-ben.
Fotó: Fortepan/Kieselbach Galéria 

A történtek miatt küldöttség utazott Makóra, majd Szegedre, a Tanácsköztársasággal szemben ellenkormányt alakító Károlyi Gyula ideiglenes kormányfőhöz, panasszal. Kiderült, a jogorvoslat, ha lesz is belőle valami, olyan hosszadalmas, hogy az elvett javak visszaszerzésére rögtön nincs lehetőség.

Az apátfalvi gazdák a vasárnapi miséről hazamenet Csikota András tanyáján összegyűlve tanácskoztak mintegy kétszázan, egyikük Királyhegyesre is átment segítséget kérni az ottaniaktól. Voltak, akik továbbra is a békés utat javasolták. Ám előző este, június 22-én az egyik tanya mellett egy kétfős román különítményt – amely belövöldözött a tanyákba, és elrejtett értékek után kutatott – lefegyvereztek és elzavartak az ottaniak. Számítani lehetett rá, hogy ez nem marad megtorlás nélkül. A csapat megindult a falu felé. A menet látott egy elhaladó lovas kocsit, amelyen román tiszt utazott. Valaki rálőtt a csapatból, de a kocsist találta el: a 66 éves, szomszéd falubeli Uglesity Milánt, aki valószínűleg szintén nem jószántából fuvarozta utasát. A román tiszt nem esett pánikba, átvette a gyeplőt és elhajtott Makó felé.

Ezzel a kocka el volt vetve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.