Jelenlegi formájában ez az utolsó Kolorádó a budai hegyekben, és talán tényleg ideje újragondolni a fesztivált

Kultúra

A hangulat alapján a látogatók nem temetni érkeztek a fesztiválra, a fellépők viszont gyakran utaltak a búcsúra. A szűkülő lehetőségek több szempontból hatékonyabb és átgondoltabb megoldásokra kényszerítették a szervezőket, azzal azonban a „magas szintről érkező fenyegetéstől” függetlenül is szembe kell nézniük, hogy a Kolorádó kinőtte a jelenlegi helyszínét.

Van két idézet, amelyekkel elég pontosan le lehet írni, hogy mi is az a Kolorádó. Az egyik az először 2016-ban megrendezett fesztivál korai időszakának félhivatalos szlogenje, amelytől bár a szervezők bevallása szerint időközben némileg eltávolodott az esemény koncepciója, alapvetően ma is érvényesnek tűnik. E szerint a Kolorádó a „legpestibb budai fesztivál”, ez a meghatározás pedig az elmúlt évek során fokozatosan táguló vendégkör ellenére annyiban még mindig érvényes, hogy a koncerteknek és a reggelig tartó buliknak otthont adó Sztrilich Pál Cserkészpark ilyenkor mintha tényleg a belvárosból ismerős alternatív szórakozóhelyek és romkocsmák erdei megfelelőjévé változna. 

A másik idézet ezzel szemben éppen a fesztivál belvárostól való viszonylagos távolságára utal. Dimitris Topuzidis, a Fran Palermo és a Deep Glaze gitárosa még egy 2018-as videóriportban fogalmazta meg igen frappánsan, hogy noha első ránézésre nem vészes a távolság Budapest és a Nagykovácsihoz közeli erdő között, a Kolorádó mégis „túl messze van ahhoz, hogy hazajuss, viszont túl közel ahhoz, hogy ne menj haza este”. Sok tekintetben persze pont ez a különös kettősség és izgalmas határhelyzet adja az esemény varázsát: a térerő és fényszennyezés nélküli csillagos ég alatt tényleg úgy érezheti magát az ember, mintha több száz kilométerre lenne a nagyvárosi civilizációtól; miközben, ha úgy gondolja, nagyjából egy óra alatt visszatérhet a körúton belülre, és a saját ágyában töltheti az éjszaka maradék részét.

Magas szinten dőlt el 

A Kolorádó célja a kezdetek óta az volt, hogy egy képzeletbeli „mikroállamot” létrehozva, a mindennapok egyre nyomasztóbb valóságától elzárkózva, néhány nap erejéig végre megtapasztalhassák a résztvevők, milyen lenne egy elfogadásra és nyitottságra épülő társadalomban, a természettel harmóniában élni. Ha a korábban megrendezett nyolc fesztivál alkalmával (a 2020-as szezonban a covid miatt természetesen a Kolorádó is elmaradt) meg is valósult ez a fajta virtuális szellemi-lelki függetlenség, az esemény kilencedik kiadása már nem tudja – és egyébként nem is próbálja – leplezni, hogy a budai hegyek és az erdő ölelésében kibontakozó kedves kis utópiának is gátat szab, hogy az év 361 napján nem Kolorádóban, hanem Magyarországon élünk.

Az esemény szervezői június közepén, két héttel a fesztivál kezdete előtt jelentették be, hogy ebben a formában az idei lesz az utolsó Kolorádó. Mint írták: „Az állami tulajdonban álló Pilisi Parkerdő Zrt., mint tulajdonos (aki a területet a Cserkészeknek bérbe adja) váratlanul ellehetetlenítette, hogy az idei fesztivál után folytassuk a rendezvényt a Cserkészparkban.” A döntés valódi okát hiába keresték a szervezők, a kialakult helyzetről tájékoztató bejegyzésükben úgy fogalmaztak, „csak ingoványos talajra tévedtünk,” ugyanis „hatósági vagy más, megalapozott kifogás, ami a fesztivál megvalósulását befolyásolta volna, sosem merült fel”.

Fotó: Bajnai Marcell

A bejelentéssel kapcsolatban a 24.hu megkeresésére Pilisi Parkerdő Zrt. azt közölte, az elmúlt évek az ingatlan használatával és az ott szervezett rendezvényekkel összefüggésben több lakossági és önkormányzati panasz is érkezett a Pilisi Parkerdőhöz, a helyszíni szemléken pedig „megállapításra került, hogy a természetes környezetbe illeszkedőnek tűnő, de engedély nélkül épített pihenőket, teraszokat és lépcsőket alakítottak ki”. A Pilisi Parkerdő ezért felszólította a Magyar Cserkészszövetséget, hogy haladéktalanul állítsák helyre az erdőművelési ágnak megfelelő, eredeti természeti állapotot. A szövetség vállalta a terület rekultivációját, továbbá tudatták az erdészettel, hogy szerződést bontottak a Kolorádó fesztivállal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.