Jelenlegi formájában ez az utolsó Kolorádó a budai hegyekben, és talán tényleg ideje újragondolni a fesztivált

Kultúra

A hangulat alapján a látogatók nem temetni érkeztek a fesztiválra, a fellépők viszont gyakran utaltak a búcsúra. A szűkülő lehetőségek több szempontból hatékonyabb és átgondoltabb megoldásokra kényszerítették a szervezőket, azzal azonban a „magas szintről érkező fenyegetéstől” függetlenül is szembe kell nézniük, hogy a Kolorádó kinőtte a jelenlegi helyszínét.

Van két idézet, amelyekkel elég pontosan le lehet írni, hogy mi is az a Kolorádó. Az egyik az először 2016-ban megrendezett fesztivál korai időszakának félhivatalos szlogenje, amelytől bár a szervezők bevallása szerint időközben némileg eltávolodott az esemény koncepciója, alapvetően ma is érvényesnek tűnik. E szerint a Kolorádó a „legpestibb budai fesztivál”, ez a meghatározás pedig az elmúlt évek során fokozatosan táguló vendégkör ellenére annyiban még mindig érvényes, hogy a koncerteknek és a reggelig tartó buliknak otthont adó Sztrilich Pál Cserkészpark ilyenkor mintha tényleg a belvárosból ismerős alternatív szórakozóhelyek és romkocsmák erdei megfelelőjévé változna. 

A másik idézet ezzel szemben éppen a fesztivál belvárostól való viszonylagos távolságára utal. Dimitris Topuzidis, a Fran Palermo és a Deep Glaze gitárosa még egy 2018-as videóriportban fogalmazta meg igen frappánsan, hogy noha első ránézésre nem vészes a távolság Budapest és a Nagykovácsihoz közeli erdő között, a Kolorádó mégis „túl messze van ahhoz, hogy hazajuss, viszont túl közel ahhoz, hogy ne menj haza este”. Sok tekintetben persze pont ez a különös kettősség és izgalmas határhelyzet adja az esemény varázsát: a térerő és fényszennyezés nélküli csillagos ég alatt tényleg úgy érezheti magát az ember, mintha több száz kilométerre lenne a nagyvárosi civilizációtól; miközben, ha úgy gondolja, nagyjából egy óra alatt visszatérhet a körúton belülre, és a saját ágyában töltheti az éjszaka maradék részét.

Magas szinten dőlt el 

A Kolorádó célja a kezdetek óta az volt, hogy egy képzeletbeli „mikroállamot” létrehozva, a mindennapok egyre nyomasztóbb valóságától elzárkózva, néhány nap erejéig végre megtapasztalhassák a résztvevők, milyen lenne egy elfogadásra és nyitottságra épülő társadalomban, a természettel harmóniában élni. Ha a korábban megrendezett nyolc fesztivál alkalmával (a 2020-as szezonban a covid miatt természetesen a Kolorádó is elmaradt) meg is valósult ez a fajta virtuális szellemi-lelki függetlenség, az esemény kilencedik kiadása már nem tudja – és egyébként nem is próbálja – leplezni, hogy a budai hegyek és az erdő ölelésében kibontakozó kedves kis utópiának is gátat szab, hogy az év 361 napján nem Kolorádóban, hanem Magyarországon élünk.

Az esemény szervezői június közepén, két héttel a fesztivál kezdete előtt jelentették be, hogy ebben a formában az idei lesz az utolsó Kolorádó. Mint írták: „Az állami tulajdonban álló Pilisi Parkerdő Zrt., mint tulajdonos (aki a területet a Cserkészeknek bérbe adja) váratlanul ellehetetlenítette, hogy az idei fesztivál után folytassuk a rendezvényt a Cserkészparkban.” A döntés valódi okát hiába keresték a szervezők, a kialakult helyzetről tájékoztató bejegyzésükben úgy fogalmaztak, „csak ingoványos talajra tévedtünk,” ugyanis „hatósági vagy más, megalapozott kifogás, ami a fesztivál megvalósulását befolyásolta volna, sosem merült fel”.

Fotó: Bajnai Marcell

A bejelentéssel kapcsolatban a 24.hu megkeresésére Pilisi Parkerdő Zrt. azt közölte, az elmúlt évek az ingatlan használatával és az ott szervezett rendezvényekkel összefüggésben több lakossági és önkormányzati panasz is érkezett a Pilisi Parkerdőhöz, a helyszíni szemléken pedig „megállapításra került, hogy a természetes környezetbe illeszkedőnek tűnő, de engedély nélkül épített pihenőket, teraszokat és lépcsőket alakítottak ki”. A Pilisi Parkerdő ezért felszólította a Magyar Cserkészszövetséget, hogy haladéktalanul állítsák helyre az erdőművelési ágnak megfelelő, eredeti természeti állapotot. A szövetség vállalta a terület rekultivációját, továbbá tudatták az erdészettel, hogy szerződést bontottak a Kolorádó fesztivállal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.