„Hogy magát égeti a MÁV, az egy dolog, de a mi pénzünket is. A gyulai állomás átépítése újabb szintlépés a tékozlásban” – olvasni a Magyar Közlekedési Klub június eleji Facebook-bejegyzésében.
Mint írják, nem kevesebb, mint 3,3 milliárd forintért akarja megújítani a gyulai állomás épületét a MÁV anélkül, hogy az állomáson a peronokkal vagy a sínekkel bármi történne. Az épület alapterülete az emelettel együtt mintegy 700 négyzetméter. A Magyar Közlekedési Klub szerint az is kérdés, hogy miért szükséges ekkora épület a vasútnak Gyulán, ugyanis ez egy szárnyvonalon található, így a gyulai állomás nem nagy forgalmú. Ám ennél is elgondolkodtatóbb, hogy ha a beruházás összköltségét visszaosztjuk az épület nagyságával, akkor közel 5 millió (!) forintos négyzetméter áron jön ki. (Egész pontosan 4,7 millió forint.)
A vasútállomás felújítása régóta húzódik, még tizenkét évvel ezelőtt, 2013-ban egy sajtótájékoztató keretében Alt Norbert gyulai fideszes alpolgármester jelentette be, hogy megújul a több mint 100 éves gyulai vasútállomás. Akkor még arról volt szó, hogy a tervek szerint a Magyar Államvasutak mintegy 60–70 millió forintból korszerűsíti az állomást, ami 2014-ra elkészül. Aztán hosszú, kínos csönd következett. Valószínűleg a vasúttársaság beruházási összegei nem lehettek elégségesek, de mindenesetre nem történt nagyon sokáig semmi. Ám ahogy 2013-ban a jó hírt be tudta jelenteni Alt, úgy ennek a kútba eséséről már „elfeledkezett” beszámolni.
A következő dátum kilenc évvel későbbi, 2022-ben a parlamenti választás előtti kampányban Görgényi Ernő fideszes polgármester és Kovács József, a kormánypárt parlamenti képviselőjelöltje jelentette be ismét, hogy 2022 nyarán elkezdődik és 2023 év közepére befejeződik a vasútállomás felújítása, a költségeket akkor már 650 millió forintra mondták. Arról viszont egy szót sem szóltak, hogy a korábbi bejelentés nyomán miért nem történt semmi. Aztán ismét nem történt semmi, a felújítás csupán egy üres kampányígéret volt, amelynek elmaradását utólag próbálták az „elhibázott szankciós politikára” és az emiatti inflációra kenni.
2024 augusztusában Lázár János építési és közlekedési miniszter Gyulán járt, ekkor – ilyen előzmények után – a helyi fideszes városvezetők kicsiholtak belőle egy olyan nyilatkozatot, hogy ennyi csúszás után a gyulai lesz az első vasútállomás, amelyet az országban fel fognak újítani. Lázár ehhez még hozzátette, hogy a MÁV Zrt. megkezdte a gyulai vasútállomás felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítését, így a munkálatok hamarosan megkezdhetnek.

2024 szeptemberében Görgényi Ernő gyulai városvezető közösségi oldalán újból a helyi vasútállomás felújításáról írt. Ennek kulcsmondata szerint „a MÁV Zrt. megkezdte a felvételi épület felújításával kapcsolatos közbeszerzési eljárás előkészítését. Tekintettel arra, hogy az építési engedély 2025. április 5-ig hatályos, így addig szükséges a munkák megkezdése” a gyulai vasútállomáson. Már mondani sem kell, sem addig, sem máig nem kezdődtek meg a munkálatok – talán majd most. Megvan a közbeszerzési kiírás, de ahogy írtuk, aranyáron.
A közlekedési klub szerint a tender „valami egészen elképesztő dimenzióba löki a közpénzek felesleges égetését”, ráadásul mindezt összevetik a nemrégiben a Magyar Falu Programban (MFP) felújított, szintén a Viharsarokban található medgyesegyházi vasútállomás megújításával. Ott az épület 300 négyzetméteres és a beruházás mindenestől 150 millió forintba került, ami négyzetméterenként 500 ezer forintos költséget jelent. A dinnyéjéről híres békési kisvárosban, Medgyesegyházán az évi utasszám 160 ezer, Gyulán pedig 250 ezer, így a forgalom biztosan nem indokol tízszeres árkülönbséget.
„Mindez teljesen felesleges pénzpazarlásnak tűnik, arról nem is beszélve, hogy a felújított épület szakmai és funkcionális értelemben visszalépés lesz. Ez így leginkább egy látványpékséghez hasonlítható, s nem egy átgondolt, szakmailag kiérlelt és a 21. század elvárásainak megfelelő fejlesztésnek” – nyilatkozta a Narancs.hu-nak Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub elnöke.
A Magyar Közlekedési Klub szerint a pazarlás nagyrészt abból adódik, hogy a MÁV mindenáron vissza akarja állítani az 1966-ban átépített épület eredeti állapotát, holott a civil szervezet szerint a régi képeken jól látszik, hogy ez egy jellegtelen, közepes minőségű típusház volt. Az átépítéskor ráadásul szerintük egy kifejezetten igényes téglaburkolatot kapott az épület, amelyet teljesen felesleges, sőt káros elpusztítani. Úgy vélik, magastető ráhelyezésével, és a nyílászárók igényes cseréjével egy kifejezetten szép modern épületet lehetne ebből faragni a költségek ötödéből.

Mint a közlekedési klub hozzáteszi, e vasúti vonal többi állomásán, így Sarkadon és Okányban még mindig kézzel tekerik a sorompót és állítják a váltókat, így meglátásuk szerint a 3,3 milliárdba ennek is bele kellett volna férnie – de a 3,3 milliárdos beruházás a gyulai vasútállomáson lévő keskeny és alacsony peronokkal sem foglalkozik.
Ahogy egy gyulai patrióta a Facebook-bejegyzésében rámutatott, ha a fel- és leszállás feltételein nem változtatnak, akkor az egész felújítás nem ér semmit, ráadásul 3,2 milliárdból már a szabadkígyósi Wenckheim-kastélyt is fel lehetett újítani. A teljes képhez hozzátartozik, hogy ország egyik legszebb kastélyának felújítása 2018 és 2022 között zajlott, a hozzátartozó nagy parkkal együtt, uniós forrásból. Ezt az ingatlant a nagyságát és műemléki értékét tekintve össze sem lehet hasonlítani a gyulai vasútállomással.
Ráadásul a gyulai vasútállomás előtti tér ugyancsak szükséges felújítása sem fért már bele a 3,3 milliárdba. A pályázati kiírásból az derül ki, hogy a 3,3 milliárd forintos kivitelezési költséget teljes egészében a magyar költségvetés állja, nincs benne egyetlen fillér uniós forrás sem – a vasútállomás előtti tér felújítását viszont egy külön uniós pályázatból, az Európai Unió társfinanszírozásban futó Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz) keretein belül kívánják megoldani, további közel 1 milliárd forintból.

A pályázat beadásáról az idén februári közgyűlésen egyhangúlag döntött a gyulai képviselő-testület, Görgényi Ernő polgármester akkor azt mondta, erre régóta várt az önkormányzat, a területen körforgalmat akarnak kialakítani, illetve „a városhoz méltó” teret díszburkolattal, zöldfelülettel, utcabútorokkal, új közvilágítással, de a pályázat szerint lesz új zebra és bicikliút is ezen a szakaszon.
A konkrét munkálatok az állomás előtti téren ugyanakkor a közlése szerint „jó esetben” 2026 első félévében kezdődhetnek el, minthogy a vasútállomás felújítása során felvonulási terület lesz a tér – annak felújításával így várni kell, míg a vasútállomással végeznek. A tér felújítására viszont júniusban meg is ítélték a városnak a kért 960 milliós kért támogatást.