Pillangó utcai metróbaleset: letöltendőt kér az ügyészség a vezetőre és a forgalomirányítóra

  • narancs.hu
  • 2020. január 20.

Bűn

Az ügyészség arra jutott, hogy a forgalomirányító és a vezető hibázott, amikor a metrószerelvény beleszaladt egy másikba.

A metróvezető és a forgalomirányító ellen emelt vádat az ügyészség a 2016 decemberi Pillangó utcai metróbaleset ügyében, amikor egy metrószerelvény beleszaladt a megállóban álló másik szerelvénybe.

Az ügyészség közleménye szerint a metróvezető és a forgalomirányító is 64 éves férfi, ellenük

vasúti közlekedés tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétsége és különösen nagy kárt okozó közérdekű üzem működése gondatlan megzavarásának vétsége

miatt nyújtottak be vádiratot. Az ügyészség letöltendő szabadságvesztést és a vasúti járművezetéstől, illetve a forgalmi menetirányítói foglalkozástól eltiltást kért a vádiratban, de ha a vádlottak beismerik bűnösségüket és lemondanak a tárgyaláshoz való jogukról, akkor csak felfüggesztett fogházbüntetést és pénzbüntetést kapnának.

A vádirat szerint a metróvezető birtokában volt a szükséges képesítéseknek, részt vett az időszaki képzéseken is. 2016. december 5-én kora reggel az idő párás, fagypont alatti volt, a metrópálya csúszott, falevelek és egyéb növényi hulladék csökkentették a tapadást, a forgalom pedig torlódott. A forgalomirányító tájékoztatta is a metróvezetőt, hogy csúszásveszélyes a pálya, és utasítást adott a biztonsági rendszer által vezérelt kézi üzemmód használatára, sebességkorlátozást azonban nem rendelt el, annak ellenére, hogy a többi vezető által szolgáltatott adatok alapján ez szükséges és indokolt lett volna.

Az Örs vezér tere és a Pillangó utca közti szakaszon a legnagyobb megengedett sebesség 70 km/h volt, a megállóhoz közeledő szerelvény oedig jóval ezalatt, de nem a forgalmi körülményeknek megfelelő, legfeljebb 28 km/h-s biztonságos sebességgel haladt, hanem felgyorsított 57 km/h-ra, emiatt a későbbi fékezés során a szerelvény megcsúszott, a metró a fékezés oldása, majd vészfékezés ellenére sem tudott időben megállni, így nekiütközött a megállóban várakozó metrószerelvénybe.

Az ütközés következtében öt utas súlyos, további tizenhat személy könnyebb sérülést szenvedett. A baleset miatt a forgalom a metró egy szakaszán a délután végéig szünetelt, negyvenöt pótlóbusz biztosította a közlekedést, közel két millió forint plusz költséget okozva. A forgalom szünetelése kb. 94 ezer utast érintett. A két sérült szerelvény javíttatása több mint százötven millió forintba került.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.