Băsescu és az orosz titkosszolgálat

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. augusztus 17.

Diplomáciai jegyzet

A romániai belpolitikai krízis résztvevői emelték a téteket, most már a nemzetközi nagypolitika szintjén zajlanak az események. Traian Băsescu felfüggesztett román államfő immár nem csak a baloldalt vádolja az ellene szervezett „alkotmányos puccsal”, de az események mögött az orosz titkosszolgálat mesterkedését is feltűnni véli.

A jelek arra utalnak, hogy gyanúja egyáltalán nem megalapozatlan, bár – amint az elnöki székben eddig eltöltött nyolc év során oly gyakran történt – amit állít, azt erős csúsztatással lehet csak a valósághoz illeszteni.

A funkciójáért továbbra is kitartóan küzdő politikus a kamerák kereszttüzében néhány napja felmutatott egy, a külügyminisztérium konzuli osztálya által befogadott dokumentumot, ami egy bizonyos Alekszandr Kondjakov orosz állampolgár 2012. május 24-i vízumkérelmi igényét igazolja.

Minthogy Kondjakov a Băsescu elleni, 2007-ben indított első felfüggesztési eljárást megelőzően is Romániában járt, a politikus számára ez már elégséges volt ahhoz, hogy kijelentse: az orosz titkosszolgálat áll elmozdításának hátterében, de legalábbis az ellene szervezkedő román baloldal egyáltalán nem riad vissza együttműködni az oroszokkal.

Nos, még mielőtt Băsescuhoz hasonló egyértelmű következtetésekre jutnánk, érdemes megnézni a rendelkezésre álló dokumentumok bizonyító erejét, s összevetni azokat a konkrét tényekkel.

Hogy Kondjakov mögött az orosz titkosszolgálat vagy a Kreml politikai akaratát végrehajtó egyéb szervezetek állnának, azt nyilvánvalóan éppúgy nem tudjuk hitelt érdemlően bizonyítani, mint maga a felfüggesztett elnök. Ám az efféle összefüggést – tekintve az orosz állampolgár előéletét és kapcsolódásait bizonyos szervezetekhez – valószínűsíteni azért lehet. Mi több, a titkosszolgálatoktól függetlenül is Kondjakov olyan intézményekben játszott és játszik vezető szerepet, amelyek fennen hirdetik magukról: legfőbb missziójuk visszaállítani a korábbi kapcsolatokat Oroszország és jogelődje, a volt Szovjetunióhoz egykoron tartozó országok között, továbbá erősíteni az Orosz Föderáció mai nagyhatalmi ambícióit a nemzetközi közösségben.

Közvetlenül a rendszerváltást követően létrejött egy bizonyos Orosz Társadalompolitikai Központ, melynek fő funkciója a civil szféra megerősítése volt, illetve az autonóm polgári kezdeményezések segítése. A 90-es évek közepén, nagyjából akkor, amikor Vlagyimir Putyin Szentpétervárról Moszkvába érkezett, hogy átvegye Borisz Jelcin elnök adminisztrációjának vezetését, az Orosz Társadalompolitikai Központot egy elnöki rendelet átalakította, s ezt követően már a kormány és a civil szervezetek közötti kapcsolatok fenntartásáért lett felelős, idővel pedig – amint Putyin befolyása megszilárdult – a civil szervezetek állami kontrolljáért. Ekkor került a szervezet menedzsmentjébe Alekszandr Kondjakov, aki a nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatói posztot töltötte be.

Amint Oroszországban a civil szervezetek helyzete egyre lehetetlenebbé vált, s mindinkább felerősödött a kormányzati közvetlen (elnyomó) befolyás, Kondjakov szerepe felértékelődött, hisz az intézmény egyre inkább a nemzetközi kapcsolatokban igyekezett magát hasznossá tenni, elemzéseivel és szakértői révén segíteni azokat a törekvéseket, amelyek az Orosz Föderáció céljait segítették. Kondjakov ekkor került a moldáviai orosz ellenzék vezetője, majd későbbi államfő, Vlagyimir Voronyin közelébe is, annak egyik főtanácsadójaként.

Kondjakov neve azonban nem csak itt merült fel az elmúlt két évtized során, sőt utóbb leginkább a NOVOCOM nevű tanácsadói (PR) cég kapcsán emlegetik; annak 1991-es alapítása óta ő tölti be a főigazgatói posztot.

A NOVOCOM is érdekesen indult; először az oroszországi Demokratikus Reformokért Mozgalmat támogatta, s igyekezett politikai arculatot teremteni azon szervezetek számára, amelyek a Nyugattal történő kiegyezés, majd szoros együttműködés mellett kötelezték el magukat, a liberális demokrácia győzelmét vizionálva Oroszországban is. Ekkor még tanácsadóként léptek fel Bill Clinton választási kampányában, majd a demokrata elnök külpolitikai stratégiájának kialakításában, legalábbis ami az amerikai–orosz relációt illeti. Később a NOVOCOM sem kerülhette el az Orosz Társadalompolitikai Központ sorsához hasonló fordulatokat, mára pedig olyan agytrösztté vált, amely – belpolitikailag – Putyin centralizációs törekvéseihez szolgáltat PR-anyagokat, külpolitikailag pedig az orosz terjeszkedés, s elsősorban az abban központi szerepet betöltő energiapolitika számára ír stratégiákat, teremt gazdasági és politikai kapcsolatokat. Kondjakov jelenleg Putyin mellet főtanácsadói szerepet is betölt.

Feltételezhető, hogy a román belső (SRI), valamint a külső hírszerzés (SIE) jó ideje figyeli Alekszandr Kondjakov mozgását, jól tudhatják tehát azt, amit immáron a román sajtó is megírt: nem csak 2007-ben, majd most 2012-ben, Băsescu vesszőfutásaikor járt az országban az orosz férfi, hanem igen gyakran megfordul ott máskor is. A részletekkel elsősorban a felfüggesztett elnök lehet a leginkább tisztában, hisz mind az SRI vezetőjét, George-Cristian Maiort, mind pedig az SIE igazgatóját, Teodor Meleşcanut ő választotta ki a bennfentes pozíciókra, s továbbra is bizalmasainak számítanak, annak dacára, hogy mindkettőt halálos politikai ellenfeleitől csábította át: Maiort a szociáldemokratáktól, akiknek szenátora volt a felsőházban, Meleşcanut pedig egyenesen a Nemzeti Liberális Párt alelnöki pozíciójából. Băsescu jól tudhatja, hogy az oroszok alighanem messzebb tekintenek, az ő eltávolítása e tekintetben ötödrangú kérdés. Igazi céljuk minél nagyobb befolyást szerezni a stratégiai román gazdasági ágazatokban. Kondjakov számos bukaresti útja épp azzal az élénk figyelemmel magyarázható, amivel Moszkva az ottani energetikai ipart szemléli. És elsősorban ez veszélyezteti a román szuverenitást, nem pedig a felfüggesztési cirkuszok végkimenetele. Kondjakov kapcsolataival nem csak a román elhárítás, de a sajtó is igencsak tisztában van. A bukaresti B1 tévé publikálta először, hogy a NOVOCOM romániai partnere egy igen fontos, ipari felszereléseket gyártó erdélyi cég, az UNIO, mely több bányaipari vállalkozást, a petrozsényi CNH-t, a Târgu Jiu-i SNLO-t, a rovinari és turceni energetikai komplexumot, valamint a Hidroelectrica nevű országos vállalatot látja el megfelelő műszaki cikkekkel.

Persze érthető, miért is jelent meg Băsescu hivatkozásaiban argumentumként egyfajta nemzetközi összeesküvés: az idő múlásával a román kormány által elkövetett súlyos hibák és jogi balfogások mellett az európai kancelláriákban Băsescu eddigi politikai manővereit, elnöki múltját is egyre több kritika éri. Mi több, a nemzetközi sajtóban mérvadó és hiteles – a baloldalhoz egyáltalán nem köthető – személyiségek vádolják nap mint nap a felfüggesztett elnököt olyan súlyos jogsértésekkel, amelyek a mai romániai demokratikus deficit egyértelmű, sőt egyedüli forrásai. Băsescu számára tehát már nem elég – sőt egyre kevésbé hatékony – önvédelem az „antidemokratikus baloldalra” hivatkozva maga mögé szólítani jobboldali párttársait és az európai demokratákat, több kell ennél, még akkor is, ha vállalakozása kockázatos.

Az orosz veszély ugyanis létezik. Ám e veszély súlyát és komolyságát úgy lehet a leginkább bagatellizálni, ha a mögöttes szándékokat és a nyilvánvaló következményeket a napi politika szintjére szállítja le valaki. Ahogy azt a felfüggesztett államfő is teszi, akinek módjában állt volna Kondjakov és ipari-titkosszolgálati hálózatának felszámolására utasítani a hírszerzést és az elhárítást: nyolc éve volt hozzá. De ezt a jelek szerint sohasem kezdeményezte. Megelégedett azzal, hogy – legalábbis az őt támogató sajtó szerint – „fékezte” romániai térnyerésüket. Ha tett ilyet egyáltalán…

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.