Jobboldali és baloldali európai munkamegosztás

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. május 13.

Diplomáciai jegyzet

„Ha az európai baloldal képes lesz olyan komoly és megvalósítható projekttel előállni, ami a kontinens nyugati országainak integrációját jelentős mértékben előreviszi, akkor e munkamegosztásban a demokratikus jobboldal, személyesen Merkel kancellár elengedhetetlen feladata és felelőssége lesz eltakarítani Európa útjából mindazt, amire a Kaczyńskik, az Orbánok, a Sloták és a hozzájuk hasonlók olyannyira büszkék.”

A Madridban megjelenő, liberális El País május 6-án Gerhard Schröder volt német kancellár cikkét hozta véleményrovatában. Az írás több is, mint egyszerű cikk, hisz Schröder tulajdonképpen egy új szemléletű és nagyvonalú páneurópai politikai és gazdasági program alapjait vázolta fel abban. Sokáig tűnődtem, vajon miért épp egy spanyol napilap adott helyet a közlésre, s véletlen lett volna, hogy Schröder gondolatai épp azon a napon jelenjenek meg, amikor több, nagy horderejű választás zajlott az európai térségben, Görögországtól Franciaországig?

Nem kétséges, az El País a kontinens hat legfontosabb napilapjának egyike, befolyása egyenértékű a londoni The Times, a párizsi Le Figaro, a Neue Zürcher Zeitung, a Frankfurter Allgemeine Zeitung és a milánói Corriere della Sera befolyásával. Meglehet, a lap kiválasztásával a volt kancellár a kontinensnek épp egy olyan közegből kívánt üzenni, ahol jelenleg a konszolidáció és átalakítás egyik legérdekesebb, kockázatoktól sem mentes kísérlete folyik.

Másrészt, François Hollande május 6-i győzelme, s még inkább Nicolas Sarkozy veresége igencsak aktuálissá tette, hogy valaki a baloldalról újraértelmezze a kontinentális perspektívákat – politikai és gazdasági vonatkozásban egyaránt. Hogy kellő súllyal feltegye a kérdést: tényleg nincs-e alternatívája a német konszolidációs technikáknak, hogy helyénvaló-e fenntartani az uniós vezetés korlátozott kompetenciáit csak azért, mert a nemzetállamok képtelenek lemondani beteges egocentrizmusokról? Hogy valóban érdemes-e egysebességesnek láttatni egy olyan közösséget, amelynek számos tagja képtelen rá, hogy cselekvését összehangolja másokkal?

Schröder megközelítése kétség kívül a politikai baloldalról jön, de hagyományos értelemben nem baloldali, mint ahogy az a reformcsomag sem volt az, melyet 2003-ban Agenda 2010 címen elindított, s ami Németország gazdasági erejének mai tényeit megalapozta. Alapvetően liberális program volt, amihez a német jobboldal „felvilágosult készséggel” asszisztált, s amelynek belső logikájához Angela Merkel ma is feltétlenül igazodik.

Schröder mostani cikke egyrészről megállapítja, hogy az eddigi gyakorlat – melynek alapvetéseit, mint láttuk egyébként, az általa vezetett kormány végezte el – megérett a felülvizsgálatra, másrészt pedig céloz rá: politikai szempontból eljött az idő, hogy ennek élére az európai baloldal álljon, új identitást teremtve ezzel önmagának.

Sokan úgy vélik, a francia és német politikai elit eddigi példás együttműködését az Európára zúduló válság erőszakolta ki. Ehhez csendben hozzátehetjük: elmélyült politikai válsággá a folyamat aligha vált volna, ha 2004-ben, majd 2007-ben nem csatlakoztak volna az unióhoz azok a közép- és kelet-európai államok, amelyek szemmel láthatóan képtelenek rá, hogy magukévá tegyék a Nyugat demokratikus és liberális kultúráját. Schröder a válság leküzdésének mikéntjét keresve megállapítja: a gazdasági együtt mozdulás és a hatékonyság előfeltétele a hatalom megosztása a nemzetállamok és az unió között, ami nyilvánvalóan a nemzetállami kompetenciák lefaragását, a nemzetállamok lefokozását jelenti.

Ehhez elsőként az uniós gazdasági és fiskális politikát kell megváltoztatni, a megszorításokkal szemben a növekedésösztönző lépéseknek adva prioritást. Ez azért fontos megállapítás, mert az Agenda 2010 alaplogikáját lényegében még a megszorítások irányították, ám – állapítja meg Schröder – Görögország, Írország, Olaszország, Portugália és Spanyolország nem Németország, erejükhöz képest ezek az országok elmentek a maximumig. Ha itt tovább erőltetik a kiadások visszavágását, az adóterhek növelését, akkor – Soros Györggyel egybehangzóan – Schröder is úgy véli, olyan politikai folyamatok indulnak el, amelyek a gazdasági és fiskális átalakulást végképp ellehetetlenítik. Hogy mennyire valós problémát jelet ez, azt épp a május 6-i katasztrofális görög parlamenti választások bizonyítják.

Koordinált európai strukturális reformra van tehát szükség, melyhez mindenkinek kötelező módon igazodnia kell, aki jövőjét az unión belül képzeli el. Ennek előnyét és elkerülhetetlenségét – írja Schröder – épp az Agenda 2010 következetessége mutatta meg, és azt is bizonyította, hogy a merész reformok gyors növekedést eredményeznek és már rövid távon is új munkahelyeket teremtenek. Nem mellesleg növelik az adott gazdaság versenyképességét, amelyre Európának ma nagyobb szüksége van, mint valaha, hisz olyan kihívói vannak, mint Kína, India, Brazília, sőt bizonyos értelemben Oroszország. A német reformsikert persze sokban segítette az ottani speciális helyzet, a már eleve rendelkezésre álló, erőteljes ipar és a nagyon nagyszámú középvállalkozás – mutat rá Schröder. Viszont a megoldás tekintetében ez mérvadó lehet más államok – így Franciaország – számára is, amelyek most hasonló gondokkal küzdenek, mint a németek 2003-ban. Ha az említett államokon gyorsan végigfut egy efféle modernizációs projekt, akkor azokból olyan „mag-Európa” jöhet létre, amely már képes lesz végigvinni az integrációs folyamatot az egész eurózónán, beleértve a déli leszakadó államokat.

Schröder programjának további fontos eleme a politikai integráció már mások által is sokszor emlegetett elkerülhetetlensége, de mindjárt hozzáfűz ehhez néhány olyan gondolatot, amely a javasolt megoldást újszerűvé teszi. Szerinte:

• az Európai Bizottságot tényleges, széles hatókörrel rendelkező kormánnyá kell átalakítani, melyet az Európai Parlament választ vagy nevez ki;
• a Tanácsnak le kell mondania jó néhány kompetenciájáról, ami hatalmának szűkítését hozza magával, és egyfajta szenátussá, felsőházzá kell válnia;
• ki kell bővíteni az Európai Parlament jogköreit és hatalmát, tagjait a jövőben a pártok páneurópai listájáról kell majd megválasztani, akik maguk közül választják meg a Bizottság elnökét, vagyis a „miniszterelnököt”.

Schröder javaslatai ugyanakkor feltűnő módon mellőzik az újonnan csatlakozott uniós tagországok megjelenítette problematikát. Elgondolásai a „mag-Európa” és az eurózóna déli államai által képviselt „periféria” viszonyára vonatkoznak; ez utóbbiak nemzetállami rögeszméi és unióellenessége persze meg sem közelítik a kelet-európai nacionalizmusok – ma elsősorban a magyar kormány által képviselt – szélsőséges jellegét, ugyanakkor létezésüket tagadni lehetetlen. Hogy a „jobboldali Európának” – Merkel vagy Sarkozy Orbánnal szembeni haragja dacára – eddig nem volt kedve ezzel külön foglalkozni, az érthető, elvégre saját pártcsaládjuk kohéziójának veszélyeztetése nélkül a „keleti” jobboldal betörésére aligha vállalkozhattak. Érthető magatartás, de megengedhetetlen, és hosszú távon épp a jobboldalnak előnytelen.

Viszont ha az európai baloldal képes lesz olyan komoly és megvalósítható projekttel előállni, ami a kontinens nyugati országainak – azaz a mag-Európának és az eurózóna déli „perifériájának” – integrációját jelentős mértékben előreviszi, akkor e munkamegosztásban a demokratikus jobboldal, személyesen Merkel kancellár elengedhetetlen feladata és felelőssége lesz eltakarítani Európa útjából mindazt, amire a Kaczyńskik, az Orbánok, a Sloták és a hozzájuk hasonlók olyannyira büszkék.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.