Rézbika

  • Kálmán C. György
  • 2015. május 27.

Első változat

Egy szicíliai zsarnok valaha azzal szórakoztatta magát, hogy egy rézbikában lassan megsütötte áldozatait, és a kiszűrődő hangokat igen mulatságosnak találta.

Volt egy zsarnok Szicíliában, Phalaris, aki arról vált híressé, hogy rézből bikát építtetett, áldozatait belezárta, és lassú tűzön (talán némi olaj hozzáadásával) elevenen megsütötte őket. A bikából hangzó üvöltés jól elszórakoztatta, kifejezetten élvezetét lelte a rézbika hangjaiban. De van olyan elbeszélés is, hogy maga a kínzóeszköz úgy volt kialakítva, hogy az áldozatok kétségbeesett halálsikolyait zenévé – vagy legalábbis a bika bőgéséhez hasonló hangokká – alakította. Phalaris tehát vagy a szenvedést magát élvezte, vagy azt, ami abból (mindenféle művi áttételeken keresztül, érdekes hangok formájában) hozzá eljutott. Ez aligha megállapítható.

Ez a rettenetes történet lehetne a művészet allegóriája is.*

false

Mi, műélvezők, valamennyien Phalarishez vagyunk hasonlatosak. Ha nem is mások kínlódását, szenvedését, gyötrelemét élvezzük – de azt, ami hozzánk a művészeten keresztül ebből átszűrődik. Érdekes, szép, megindító hangokat hallunk abból, ami (odabent, a rézbika egyre forróbb belsejében) szörnyű ordítás, az elviselhetetlen fájdalom vinnyogása, kiáltása, jajveszékelése. Kicsit álszentek is vagyunk, mert nem akarunk belegondolni, mi van odabent, csak a jó meleget érezzük, meg a hangokat hallgatjuk.

Hazánk egyik legnagyobb kultúrteoretikusa ezt látta át.

Ha egyszer a szenvedés az, ami a művészetet élteti, ha egyszer a borzalmak átélése szükségeltetik ahhoz, hogy – Phalarisként – a kiszűrődő hangokban kedvünket lelhessük: akkor a művészet fellendítéséhez éppen a rézbika belsejének forrósága kell. A szörnyűségek átélése, a bezártság és a közeli halál iszonytató tudata. A nemzet művészi emelkedésének záloga tehát: a börtön, a kínzókamra, a zsarnokság.

„...kéne egy jó kis elnyomás, diktatúra, börtönbe kellene zárni az írókat, ott majd fordíthatnának idegen nyelvű irodalmat. Mint Göncz Árpád annak idején.”

Ezt mondja.

false

 

Fotó: Soós Lajos/MTI

Vagyis csak kimondja azt, amit Phalaris (reflektálatlanul, puszta ráérzéssel) megvalósított.

S ha kicsit merészebbek vagyunk, kiterjeszthetjük az allegóriát a művészeten túlra. Ugyan miért volna a művész előjoga a szenvedés? Nincs túl jó dolgunk, mindnyájunknak? Hogy már azt se tudjuk, mit kezdjünk a fene nagy szabadsággal? Miért éppen az írók meg effélék kerüljenek csak börtönbe? Hát mennyivel különbek ők bárki másnál? Milyen izgalmas, szívhez szóló, mulatságos hanghatásokra volna képes bármelyikünk!

Rézbikát!


 

* Ezt nem én találtam ki, hanem Kierkegaard, lásd például itt, de Tillmann J. A. is utal effélére.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.