Rézbika

  • Kálmán C. György
  • 2015. május 27.

Első változat

Egy szicíliai zsarnok valaha azzal szórakoztatta magát, hogy egy rézbikában lassan megsütötte áldozatait, és a kiszűrődő hangokat igen mulatságosnak találta.

Volt egy zsarnok Szicíliában, Phalaris, aki arról vált híressé, hogy rézből bikát építtetett, áldozatait belezárta, és lassú tűzön (talán némi olaj hozzáadásával) elevenen megsütötte őket. A bikából hangzó üvöltés jól elszórakoztatta, kifejezetten élvezetét lelte a rézbika hangjaiban. De van olyan elbeszélés is, hogy maga a kínzóeszköz úgy volt kialakítva, hogy az áldozatok kétségbeesett halálsikolyait zenévé – vagy legalábbis a bika bőgéséhez hasonló hangokká – alakította. Phalaris tehát vagy a szenvedést magát élvezte, vagy azt, ami abból (mindenféle művi áttételeken keresztül, érdekes hangok formájában) hozzá eljutott. Ez aligha megállapítható.

Ez a rettenetes történet lehetne a művészet allegóriája is.*

false

Mi, műélvezők, valamennyien Phalarishez vagyunk hasonlatosak. Ha nem is mások kínlódását, szenvedését, gyötrelemét élvezzük – de azt, ami hozzánk a művészeten keresztül ebből átszűrődik. Érdekes, szép, megindító hangokat hallunk abból, ami (odabent, a rézbika egyre forróbb belsejében) szörnyű ordítás, az elviselhetetlen fájdalom vinnyogása, kiáltása, jajveszékelése. Kicsit álszentek is vagyunk, mert nem akarunk belegondolni, mi van odabent, csak a jó meleget érezzük, meg a hangokat hallgatjuk.

Hazánk egyik legnagyobb kultúrteoretikusa ezt látta át.

Ha egyszer a szenvedés az, ami a művészetet élteti, ha egyszer a borzalmak átélése szükségeltetik ahhoz, hogy – Phalarisként – a kiszűrődő hangokban kedvünket lelhessük: akkor a művészet fellendítéséhez éppen a rézbika belsejének forrósága kell. A szörnyűségek átélése, a bezártság és a közeli halál iszonytató tudata. A nemzet művészi emelkedésének záloga tehát: a börtön, a kínzókamra, a zsarnokság.

„...kéne egy jó kis elnyomás, diktatúra, börtönbe kellene zárni az írókat, ott majd fordíthatnának idegen nyelvű irodalmat. Mint Göncz Árpád annak idején.”

Ezt mondja.

false

 

Fotó: Soós Lajos/MTI

Vagyis csak kimondja azt, amit Phalaris (reflektálatlanul, puszta ráérzéssel) megvalósított.

S ha kicsit merészebbek vagyunk, kiterjeszthetjük az allegóriát a művészeten túlra. Ugyan miért volna a művész előjoga a szenvedés? Nincs túl jó dolgunk, mindnyájunknak? Hogy már azt se tudjuk, mit kezdjünk a fene nagy szabadsággal? Miért éppen az írók meg effélék kerüljenek csak börtönbe? Hát mennyivel különbek ők bárki másnál? Milyen izgalmas, szívhez szóló, mulatságos hanghatásokra volna képes bármelyikünk!

Rézbikát!


 

* Ezt nem én találtam ki, hanem Kierkegaard, lásd például itt, de Tillmann J. A. is utal effélére.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.