Vendégség

  • Kálmán C. György
  • 2015. február 27.

Első változat

A miniszterelnök és a filmszínész vendégeskedett a kaszinótulajdonosnál. Közös fotó is készült. De ne csak a főalakokat, a környezetet is nézzük.

Mivel – számító, aljas és lusta ember lévén – legfőbb célom a t. olvasók (valljuk be, igen alacsony) ízlésének kiszolgálása, szívesen alámegyek a legalpáribb igényeknek is. Ilyen például országunk választott vezetőinek kiröhögése.

Nem titkolom, jelentős népszerűséget remélek pusztán attól a ténytől, hogy ezennel közzéteszem a már nyilván sokak előtt ismert képet, amelyet a miniszterelnök pár napja osztott meg egy közösségi portálon; ezen ő maga és egy hajdani testépítő, később filmszínész, még később kaliforniai kormányzó pózol.

false

 

Fotó: Facebook

Már ezzel nyilván örömet szerzek kedves olvasóimnak, hiszen karneváli időket élünk – a hatalom kinevetése, leleplezése, az uralmi viszonyok kigúnyolása legtöbbünk legjobb szórakozása (ilyenkor látszik, milyen közel is vagyunk, és egyre közelebb, a régen magunk mögött hagyottnak képzelt feudalizmushoz). Ehhez a karneváli kultúrához tartozik a gonosz hahota a test elváltozásai vagy kiálló részei, deformitásai (nagy pocak, elálló fül, méretes toka) fölött. Itt kiélhetjük magunkat: felfigyelhetünk az öltözködési kultúra hiányosságaira (mindig a gúny forrása, ha tehetős és nagy hatalmú emberekről van szó) – a földesúr nyakkendő nélkül, kilógó ingben és harmonikázó nadrágban, mintha csak a pórnéphez tartozna, kinevetjük.

Igen ám, de célom az ember esztétikai nevelése is, ezért szeretném, ha olvasóim felülemelkednének a puszta gúnykacajon, és odafigyelnének a finomságokra is. A központi alakokról fordítsuk a figyelmünket egy-két apró részletre.

Sokak életében eljön az a kínos pillanat, amikor mondjuk ólomkristály vázát kapnak ajándékba. Szomorú percek ezek, valamennyien szeretnénk gyorsan túllenni rajta, és elfelejteni a kellemetlen epizódot. Csakhogy ottmarad a váza, amivel valamit kezdeni kell. Vannak olyanok – ismerjük be, élnek közöttünk efféle emberek is –, akik felteszik a polcra, vitrinbe, kandallópárkányra, dohányzóasztalra. Sajnálatos, de hát társadalmunk fejlődése még nem áll azon a fokon, hogy az esztétikai ellátórendszer minden ilyen problémát kezelni tudjon.

false

Mármost a képhez háttérül szolgáló lakás tulajdonosa, ez nem titok, Andy Vajna kaszinótulajdonos és filmfőtótumfaktum. Nyilván ő is kapott életében számtalan ilyen-olyan ajándéktárgyat. Nem gondoltuk volna, hogy neki is hasonló gondjai vannak, s noha bizonyára rendelkezik megfelelő sufnival, pincével, ruhásszekrénnyel vagy fészerrel, képes a kandallóra helyezni aranyozott cifra tálat és (bizonyára fodrászversenyen nyert) bronzplakettet, túlméretezett, diófa páccal antikolt NDK állóórát.

Nos, igen – valamennyien teli vagyunk mindenféle gyanús minőségű tárgyakkal, némelyik a szívünkhöz is nőtt ezért vagy azért, de hát, mielőtt vendégek jönnek, jól eldugjuk őket a ládafiába (vagy a fent felsorolt helyek egyikébe-másikába), aztán ha magasra hág a hangulat, esetleg egy-egy édesbús történet elmesélése közben elővehetjük őket. De inkább nem. Ám az, hogy hagyjuk, hogy becses vendégeink éppen előttük fényképezkedjenek – kifejezett udvariatlanság.

Ahogyan az sem elegáns, hogy ha már beruházunk egy-egy értékesebb műtárgyba, például egy Kovács Margit-kerámiába, azt a földön, az ajtó mellett tartsuk. Legföljebb ha esernyőtartó vagy köpőcsésze, akkor. A szobor arra való, hogy lássuk, esetleg körbe is járjuk – szemmagasságban (vagy jól látható helyen) kell lennie, és úgy, hogy legalább oldalról (jó esetben: körbe is) meg lehessen nézni. Ehhez képest...

false

Nem tudunk másra gondolni, mint hogy a vendégsereg éppen költözés közben lepte meg a kiváló vendéglátót. Aki éppen a kandallóra pakolta a kidobandó ócskaságokat, a kerámiaszobor meg a szállítómunkásra vár. Csakis ez magyarázhatja azt is, hogy a takarítónőnek annyi ideje sem volt, hogy megigazítsa a szőnyeget.

false

Mert persze mindannyiunkkal előfordul, hogy szőnyegvásárláskor nem figyelünk eléggé oda a méretekre, és valahol kilóg, ráfut a küszöbre, vagy be kell szuszakolni a szekrény alá. De ezt a felkunkorítós megoldást biztosan nem választanánk, ez a Vajna-rezidencián is csak valamiféle ideiglenes, véletlen állapot lehet.

Tanulság nincs – talán csak annyi, hogy most már nyilvánvalóvá válhat számukra, miért ódzkodik még mindig bölcs politikai vezetésünk intézkedni az ízlésrendőrség felállításától. Holott rádióműsorban, honlapokon, szólásokban, a közbeszédben és szerte a nem hivatalos nyilvánosságban régóta és sokan sürgetik.

Mert először, másodszor és sokadjára is: őket találná meg. Vége-hossza nem volna az eljárásoknak.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.