Vendégség

  • Kálmán C. György
  • 2015. február 27.

Első változat

A miniszterelnök és a filmszínész vendégeskedett a kaszinótulajdonosnál. Közös fotó is készült. De ne csak a főalakokat, a környezetet is nézzük.

Mivel – számító, aljas és lusta ember lévén – legfőbb célom a t. olvasók (valljuk be, igen alacsony) ízlésének kiszolgálása, szívesen alámegyek a legalpáribb igényeknek is. Ilyen például országunk választott vezetőinek kiröhögése.

Nem titkolom, jelentős népszerűséget remélek pusztán attól a ténytől, hogy ezennel közzéteszem a már nyilván sokak előtt ismert képet, amelyet a miniszterelnök pár napja osztott meg egy közösségi portálon; ezen ő maga és egy hajdani testépítő, később filmszínész, még később kaliforniai kormányzó pózol.

false

 

Fotó: Facebook

Már ezzel nyilván örömet szerzek kedves olvasóimnak, hiszen karneváli időket élünk – a hatalom kinevetése, leleplezése, az uralmi viszonyok kigúnyolása legtöbbünk legjobb szórakozása (ilyenkor látszik, milyen közel is vagyunk, és egyre közelebb, a régen magunk mögött hagyottnak képzelt feudalizmushoz). Ehhez a karneváli kultúrához tartozik a gonosz hahota a test elváltozásai vagy kiálló részei, deformitásai (nagy pocak, elálló fül, méretes toka) fölött. Itt kiélhetjük magunkat: felfigyelhetünk az öltözködési kultúra hiányosságaira (mindig a gúny forrása, ha tehetős és nagy hatalmú emberekről van szó) – a földesúr nyakkendő nélkül, kilógó ingben és harmonikázó nadrágban, mintha csak a pórnéphez tartozna, kinevetjük.

Igen ám, de célom az ember esztétikai nevelése is, ezért szeretném, ha olvasóim felülemelkednének a puszta gúnykacajon, és odafigyelnének a finomságokra is. A központi alakokról fordítsuk a figyelmünket egy-két apró részletre.

Sokak életében eljön az a kínos pillanat, amikor mondjuk ólomkristály vázát kapnak ajándékba. Szomorú percek ezek, valamennyien szeretnénk gyorsan túllenni rajta, és elfelejteni a kellemetlen epizódot. Csakhogy ottmarad a váza, amivel valamit kezdeni kell. Vannak olyanok – ismerjük be, élnek közöttünk efféle emberek is –, akik felteszik a polcra, vitrinbe, kandallópárkányra, dohányzóasztalra. Sajnálatos, de hát társadalmunk fejlődése még nem áll azon a fokon, hogy az esztétikai ellátórendszer minden ilyen problémát kezelni tudjon.

false

Mármost a képhez háttérül szolgáló lakás tulajdonosa, ez nem titok, Andy Vajna kaszinótulajdonos és filmfőtótumfaktum. Nyilván ő is kapott életében számtalan ilyen-olyan ajándéktárgyat. Nem gondoltuk volna, hogy neki is hasonló gondjai vannak, s noha bizonyára rendelkezik megfelelő sufnival, pincével, ruhásszekrénnyel vagy fészerrel, képes a kandallóra helyezni aranyozott cifra tálat és (bizonyára fodrászversenyen nyert) bronzplakettet, túlméretezett, diófa páccal antikolt NDK állóórát.

Nos, igen – valamennyien teli vagyunk mindenféle gyanús minőségű tárgyakkal, némelyik a szívünkhöz is nőtt ezért vagy azért, de hát, mielőtt vendégek jönnek, jól eldugjuk őket a ládafiába (vagy a fent felsorolt helyek egyikébe-másikába), aztán ha magasra hág a hangulat, esetleg egy-egy édesbús történet elmesélése közben elővehetjük őket. De inkább nem. Ám az, hogy hagyjuk, hogy becses vendégeink éppen előttük fényképezkedjenek – kifejezett udvariatlanság.

Ahogyan az sem elegáns, hogy ha már beruházunk egy-egy értékesebb műtárgyba, például egy Kovács Margit-kerámiába, azt a földön, az ajtó mellett tartsuk. Legföljebb ha esernyőtartó vagy köpőcsésze, akkor. A szobor arra való, hogy lássuk, esetleg körbe is járjuk – szemmagasságban (vagy jól látható helyen) kell lennie, és úgy, hogy legalább oldalról (jó esetben: körbe is) meg lehessen nézni. Ehhez képest...

false

Nem tudunk másra gondolni, mint hogy a vendégsereg éppen költözés közben lepte meg a kiváló vendéglátót. Aki éppen a kandallóra pakolta a kidobandó ócskaságokat, a kerámiaszobor meg a szállítómunkásra vár. Csakis ez magyarázhatja azt is, hogy a takarítónőnek annyi ideje sem volt, hogy megigazítsa a szőnyeget.

false

Mert persze mindannyiunkkal előfordul, hogy szőnyegvásárláskor nem figyelünk eléggé oda a méretekre, és valahol kilóg, ráfut a küszöbre, vagy be kell szuszakolni a szekrény alá. De ezt a felkunkorítós megoldást biztosan nem választanánk, ez a Vajna-rezidencián is csak valamiféle ideiglenes, véletlen állapot lehet.

Tanulság nincs – talán csak annyi, hogy most már nyilvánvalóvá válhat számukra, miért ódzkodik még mindig bölcs politikai vezetésünk intézkedni az ízlésrendőrség felállításától. Holott rádióműsorban, honlapokon, szólásokban, a közbeszédben és szerte a nem hivatalos nyilvánosságban régóta és sokan sürgetik.

Mert először, másodszor és sokadjára is: őket találná meg. Vége-hossza nem volna az eljárásoknak.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.