Bayer Zsolt attól fél, hogy a liberális világ örömtáncot lejtve cenzúra címen elveszi a fogalmait, értékeit

  • CD
  • 2019. április 8.

Fekete Lyuk

Az egész európai, az egész nyugati civilizációt félti.

Ragaszkodás a régihez, ragaszkodás a fogalmainkhoz, ragaszkodás a hagyományainkhoz és ragaszkodás az értékeinkhez. Ezek ma a cenzúra elleni harc és a szólásszabadság melletti kiállás legfontosabb zálogai – hívta fel nagy komolyan a figyelmet Bayer Zsolt a Századvég Alapítvány Szólásszabadság és cenzúra a 21. században címmel megrendezett hétfői konferenciáján.

Bayer szerint a cenzúra az általunk ismert fogalmak elvételéről szól.

A fideszes publicista egyszersmind mindezek kisajátítását, és az általa vélt sajátos jelentésbeli használatát legitimizálja. Mert ugye a többesszám nyilvánvalóan az egy politikai véleményen lévőkre, egy szekértáborba tartozókra vonatkozik értelmezésében, ahogy az az általa hozott enyhén szólva érdekes példákból (is) kiderült.

Bayer show

Bayer show

 

A Hír Tv beszámolója szerint egy olyan esetet citált a konferencianyilvánosság elé, mely szerint "egy idősödő asszony a homoszexuális fiának és párjának hordta ki a gyermekét, gyakorlatilag a saját unokáját és a liberális világ örömtáncot járt a hírt hallatán".

Majd folytatásként arra emlékeztetett a fideszes megmondó, hogy "amikor egy veronai családügyi konferencián Novák Katalin államtitkár a férfi és nő közötti házasságról, a gyermeknemzés fontosságáról beszélt, a „haladó értelmiség”, olasz újbalosok utcára szólították az embereket, hogy tiltakozzanak a „fasisztoid európai konzervatívok tervei ellen, akik vissza akarják zavarni a konyhába és a szülőszobába nőket.”

Bayer úgy fogalmazott, ha "megengedjük azt, hogy a fogalmainkat és a fogalmaink által megjelölt értékeinket elvegyék tőlünk, folyamatosan megkérdőjelezzék azokat, akkor mindenképpen zsákutcába fog kerülni az egész európai, az egész nyugati civilizáció."

Azt meg ugyebár még csak véletlenül sem engedheti(k) meg.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.