Saját fémplakettbe vésett mondataival pózol Orbán

  • narancs.hu
  • 2021. március 25.

Fekete Lyuk

Van, aminek tényleg nincs határa.

A nagyarcú arroganciának, például. 

Orbán Viktor előszeretettel használja a Facebookot arra, hogy munkás mindennapjairól mindent megosszon az ő országa népével. Közben arról persze mélyen hallgat a kormány, hogy mely kórházak mennyire vannak leterhelve; pontos adatunk gyakolatilag egy éve nincs arról, hogy hogyan áll az a fene sikeres járványkezelés; ha valaki kérdezni mer, lerázzák azzal, hogy az adatok kiadása veszélyezteti a járványkezelés hatékonyságát; azt meg már végképp nem lehet, hogy véletlenül beengedjenek valakit egy kórházba, hogy megmutassa az egészségügyi dolgózóktól embefeletti munkát igénylő valóságot.

Mindezt nem lehet tudni, azt igen, hogy Orbán saját mondatai (2020. augusztus 20-i beszédének klapanciái) ott ékeskednek a Karmelita Kolostor szépen felújított falán, azzal címmel, hogy "Magyarország hét törvénye", és bárki hihetné, hogy ez rossz vicc, vagy önirónia, mind tudjuk, ez nem az. Azt ugyan nem tudni, ki és miért rakatta oda a táblát, talán csak valaki a főnök kedvére akart tenni, mindenesetre épp arra jó, hogy megmutassa, mi is Magyarország kormányának lényege. A fényes plakettbe vésett szervilizmus. Meg az egyszemélyi kultusz, ne legyen kétségünk. "Nemzetitukor" - hashtegelte ki mellé Orbán. 

(Tegyük hozzá azt is, hogy ezt a csodás képet Orbán épp az EU-s tanácskozás előtt érezte megfelelőnek kiposztolni, mellette egy kis videóval, amelyben arról beszél: arról tanácskoznak majd, hogyan "vegyük rá" Brüsszelt, hogy gyorsabban szerezze be azokat a vakcinákat,  "amelyekkel aztán mi, a tagállamok miniszterelnökei és kormányai életeket menthetünk". Ők és ő, személyesen. Nem az orvosok, nem az "inasok". Mindeközben az elmúlt 24 órában 272-en haltak meg a koronavírus járvány miatt. Ezután kéne mérlegelni, hogy is kéne mennie annak a tükörbe nézésnek.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.