Szüret extra: George Lucas véleményének fantasztikus változása

  • narancs.hu
  • 2016. január 3.

Fekete Lyuk

Egy magyar politikus is megirigyelhetné a fordulatokat, amelyeket a rendező produkált, amikor az új Star Wars-filmről kérdezték a véleményét.

1. A diplomatikus George

Így indult: egy hónappal ezelőtt, miután először látta Az ébredő Erőt, amely akkor még bemutatás előtt állt, úgyhogy valahogy meg kellett kerülnie a valódi véleménynyilvánítást:

„Szerintem a rajongók imádni fogják. Nagyon olyan ez a film, mint amilyenre vártak.”

2. Az őszinte George

Vader és Lucas

Vader és Lucas

 

Aztán úgy egy hete, egy gigantikus videointerjúban már nem kertelt: a Disney „retrófilmje" nem jön be neki, a céget pedig egy igen érdekes és kreatív hasonlattal kínálta meg:

„Ezek a filmek a gyerekeim. Az összes Star Wars-film. Szerettem őket, én teremtettem meg őket, és nagyon intim a viszonyom velük – aztán eladtam őket a striciknek, akik meg...” (Lucas nem fejezte be a mondatot: ezen a ponton elnevette magát.)

3. A töketlen George

A fentiek természetesen gyorsan bejárták a teljes világsajtót, és nyilván szóltak a megfelelő helyekről Lucasnak, hogy ezt talán mégsem kéne. És akkor előlépett a harmadik George, a bátortalan:

„Szeretném tisztázni a Charlie Rose Show-ban lement interjúmat: félrebeszéltem, és egy nagyon helytelen szót használtam. 40 éve együtt dolgozom a Disneyvel, az irántuk való tiszteletem és a Bob Igerhez fűződő személyes barátságom miatt választottam őket a Star Wars őréül. A Disney hihetetlen munkát végez, értőn gondoskodik a franchise folytatásáról. Szeretném világossá tenni, hogy a franchise már a Disney tulajdona, izgalmas irányba viszik tovább a vásznon, a tévében és a vidámparkokban. Ezeknek a többsége lenyűgöz, ideértve az új film rekordhalmozó sikerét is, ami miatt nagyon büszke vagyok J.J.-re és Kathyre.”

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.