„A kilakoltatásnál is segítettünk”

  • Soós Tamás
  • 2016. március 17.

Film

Nosztalgikus relikviának tűnik, de komoly érzelmi hiányt pótol a gyerekek életében az egykori úttörővasút, amelyen többen dolgoznak manapság, mint az ötvenes-hatvanas években. Az HBO gyártásában készült és mától a mozikban is látható Reményvasút sokakat érintő szociális problémákról fest érzékeny, de komor képet. A rendezőt kérdeztük.

Magyar Narancs: Miért éppen a gyerekvasút?

Trencsényi Klára: Eredetileg nem a gyerekvasútról, hanem a kiskamasz korosztályról akartam filmet forgatni. A gyerekvasútra véletlenül akadtam rá egy erdei séta közben, amikor megtaláltam a mesés virágvölgyi állomást, ahol 12-14 éves lányok teljes sminkben, kifestett körmökkel és hetvenes évekbeli egyenruhában menesztették el a vonatokat, miközben néha Facebookoztak az okostelefonjukon. Mint kiderült, a gyerekvasút nemhogy nem szűnt meg a rendszerváltással, de ma dolgoznak rajta a legtöbben: körülbelül ötszáz gyerek teljesít rajta szolgálatot. Innentől kezdve pedig kíváncsi lettem, mit kapnak a gyerekek a vasúttól, milyen hiányt pótol számukra ez a közösség.

A gyerekvasút jól reprezentálja a mai magyar társadalmat, hiszen van ott olyan gyerek, akinek az iskolában van gondja, van, aki lakhatási nehézséggel küzd, és olyan is, akinek éppen váltak a szülei. Ők a gyerekvasúton találják meg azt a nyugalmat, azt az odafigyelést, amiben otthon hiányt szenvednek. A film két családról mesél, és az ő történetükkel azokról a szociális problémákról tudtam beszélni, amikről eredetileg is szerettem volna. A dráma mindkét családnál lassan bontakozott ki, az ikrekről, Viktorról és Kármenről senki sem tudta a vasútnál, hogy milyen nehéz helyzetben vannak, azt pedig ők sem tudták, hogy kilakoltatás előtt állnak. A balatoni srácról pedig kiderült, hogy a szülei Németországba mentek dolgozni, így Gergő a pályaválasztás előtt egyedül maradt a gondolataival.

MN: Az úttörővasút múltjához, ideológiájához hogyan viszonyulnak a gyerekek?

false

TK: Ők már egy teljesen másik világban élnek. Én még voltam úttörő és kisdobos, és amikor először megláttam, ahogy ezek a gyerekek menetelnek, arra gondoltam, vajon tudják, hogy mit csinálnak? És persze tudják, mert tanulnak a vasút történetéről, és folyton szembesítik őket a múlttal, a nosztalgianapokon például, amikor a 70-80 éves vasutasok jönnek vissza szolgálni, vagy a családnapokon, amikor együtt szolgálhatnak a szülőkkel, ha a szülők is gyerekvasutasok voltak. Az elbeszélések miatt ez a múlt pozitív múlt lesz bennük, a filmben viszont fontos volt, hogy kiegyensúlyozottan beszéljünk erről a társadalom nagy része számára kibeszéletlen múltról: ne tüntessük fel nosztalgikus színben, de viccet se csináljunk belőle.

MN: Dokumentumfilmesként mi a felelősséged az olyan szituációkban, amikor a kamerátok előtt lakoltatják ki a családot, vagy a háromgyerekes anyuka arról beszél, hogy néha ételre sincs pénze? Hogyan tudtok ilyenkor segíteni?

TK: Nekem az a filozófiám, hogy pénzt nem adok a szereplőimnek, de maximálisan mellettük állok. Fontosnak tartom, hogy aki odaadja a lelkét egy dokumentumfilmhez, az ne csak az én lelkemet kapja cserébe, hanem olyasmit is, amit utána tud használni, legyen az ruha, vagy a gyerekek beiskoláztatásában nyújtott segítség. Én nem tudnék nekik annyi pénzt adni, amennyi változtatna a helyzetükön, ezért is szerveztünk múlt héten egy jótékonysági vetítést a szereplők javára. Viktoréknak segítettünk a kilakoltatásnál is, ami egy héttel korábban lett volna. Bementünk az önkormányzathoz, hogy haladékot kérjünk, és a hivatalban azzal fogadtak, hogy jó, hogy jöttünk, mert a kilakoltatás után rögtön elviszik a gyerekeket állami gondozásba. Először ledöbbentünk, majd leraktuk a kamerát, és elkezdtünk kérvényeket írni, és segíteni az anyukának, aki imádja a gyermekeit, de nem olyan életfázisban van, hogy logikusan és hatékonyan tudna intézkedni az érdekükben. Sok szakmabeli mondta erre, hogy elcsesztem a filmet, mert milyen jó sztori lett volna, ha a gyerekeket elviszik állami gondozásba. Én ezt a határt viszont nem tudtam és nem is akartam átlépni, mert az az elvem, hogy nem hagyom, hogy valami visszafordíthatatlan dolog történjen a szereplőimmel.

MN: Hogyan lehet eljuttatni a dokumentumfilmeket a nézőkhöz manapság, amikor alig néz valaki dokumentumfilmeket? A Reményvasúthoz is többen fenntartásokkal közelítettek a téma miatt, aki viszont látta, a hatása alá került.

false

TK: Fesztiválokon jól teljesített a film, megnyertük például Európa egyik legrangosabb dokumentumfilmes díját, az Arany Galambot Lipcsében. Magyar moziba viszont nagyon merész vállalkozás dokumentumfilmet vinni, mert 100-200 nézőt szoktak ott csinálni. Én szeretném, ha minél többen megnéznék moziban ezt a filmet, mert HBO-ja nincs annyi embernek, amennyinek látnia kéne. Elfogadom, hogy az embereknek annyi problémájuk van, hogy a máséra már nem kíváncsiak, de én hiszek benne, hogy ha Nyugat-Európában sokszor több nézőt vonzanak a dokumentumfilmek, mint a játékfilmek, akkor Magyarországon is le lehet gyűrni a dokumentumfilmekkel szembeni távolságtartást. És itt már rég nem a pénzről beszélünk, mert a vidéki vetítések mind ráfizetésesek, hanem arról, hogy felhívjuk az emberek figyelmét ezekre a problémákra.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.