Aki úgy tudott bejönni – Pálfi György filmrendező 40 éves

  • narancs.hu
  • 2014. április 10.

Film

Biztos ismerik önök is Dés László és Bereményi Géza dalát, az a címe, hogy Aki úgy tudott bejönni, Udvaros Dorottya énekli. Figyeljenek: Amint bejött az ajtón / Valami rossz lakásba / Egy mozdulatra láttam /  Hogy aki épp most itt az ajtón belép, / Más, mint a többi sok. Pálfi György még nem volt sehol, vagy épp a téren focizott a többi gimistával, amikor ezt írták: mégis róla szól.

false

 

Fotó: MTI

Az a mozdulat, amivel feltépte a magyar filmgyártás kapuját, de mondjunk nyugodtan filmművészetet, szóval az a mozdulat örökre megmarad az értő közönség – vagy éppenséggel a filmszakma – emlékezetében (nemzetközi díjai bizonyítják, hogy ráadásul nem is csak tisztán a hazai pályáról beszélünk). Épp tucat esztendeje esett ez a már jó ideje szokatlannak mondható, teljességgel váratlan eset. 2002-ben, amikor bemutatták a Hukkle! című filmet. Egy addig jószerivel ismeretlen gyerek, egy 28 éves tacskó munkáját. S megállt a levegő, ilyet régen pipáltunk. Voltak persze, akik rögtön tudtak valami magyarázatot, volt „legendás Simó-osztály”, pedig amit láttunk, nem igényelt különösebb magyarázatot. A Hukkle! friss volt és üde, s úgy szólalt meg egy addig sohasem hallott nyelven, hogy mindenki azonnal értette.

A mozi nagyszerű dolog, fehér inges merész férfiak rabolják el vörös hajú nők szívét, s a huszadik percben mindig összenéz a fiú a lánnyal, az ötvenedikben végre elcsattan az a csók is, közben helikopterek köröznek a felhőkarcolók fölött, s végül győz az igazság vagy a gyengébb, de a Hukkle! még csak nem is Budapesten játszódott, hanem Ozorán, ahol tán addig csak Illyés Gyula egyik verse. A Hukkle! egy öregember csuklására hangszerelt mozgóképes költői próza volt: egy nagy tehetség belépője, szűk tizenkét évvel ezelőtt.

S e tizenkét év alatt Pálfi György – minden gesztusában ezt a tehetséget mutatván – elköltötte alkotói ifjúságát. Csinált egy elismert kortárs író ugyancsak gyanúsan lírai prózájából még egy sikeres nagyjátékfilmet: a Taxidermia nyelvek játéka. Parti Nagy Lajos talált az utcán egy nyelvet, hazavitte, szétszedte, összerakta, ráült és kiköltött belőle valamit, vicceset és szelídet. Pálfi, mint egy vén tolmács, ezt a költeményt első hallásra lefordította a film nyelvére, bizonyítván tehetsége mellett beérő szakmai tudását, mindközönségesen profi voltát. Csakhogy a filmváltozat nem szelíd, hanem vad lett! Majd pár évre rá azt is megmutatta, hogy helyén van a szíve, s elhitette a nézővel, hogy egy igazi filmművész akkor is gazdag, ha éppen nincsen egy vasa sem; ez volt a Final Cut – Hölgyeim és uraim.

S míg forgott a filmje, Pálfi György egyszer csak 40 éves lett. Egy férfi alkalmasint a negyvenet átlépve válik igazán férfivá. Tehát mi most egy felnőtt Pálfi Györgyöt köszöntünk. Aki – nyilván ettől mélyen meghatódván – új filmjében, a Szabadesésben a fejünkre hajítja a hetedik emeletről Molnár Piroskát. Nem is egyszer!

Hölgyeim és Uraim, Pálfi Györgyöt sohasem fogják kiismerni!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.